schakelaar aansluiten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door OVL, 13 okt 2012.

1. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Helaas maar wat is nu echt je probleem? Wat je beschrijft is een beetje veel onduidelijk voor mij. Sorry maar ik kan er geen chocola van maken.
    Nog een vraagje, probeer eens echte zinnen te schrijven. Gebruikt hoofdletters, punten en komma's zodat wat je schrijft leesbaar wordt en daarmee ook begrijpelijk voor de lezer.

2. kunstenaar

kunstenaar

Lid geworden:
    30 nov 2019
    Met de weerstanden werkt op alles goed alleen weet niet hoe ik de schakelaars moet aan sluiten zodat ik ze 1voor1 kan aan zetten , zet dan op allen schakelaars 12 volt

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Sorry maar helaas maar ik kan niets met wat je hier schrijft! Het is me volledig duister wat je wilt, en wat je doet.
    Wat bedoel je nu precies?
    Wat bedoel je met "de weerstanden"?
    Wat wil je op de schakelaars aansluiten?
    Wat bedoel je met "zet dan op allen schakelaars 12 volt"?
    Kan je een tekening of een foto plaatsen van wat je nu hebt?
    Ik wil je graag helpen maar kan dat nu niet.

4. kunstenaar

kunstenaar

Lid geworden:
    30 nov 2019
    ik weet niet hoe dat hier alles werkt
    Ben al blij dat eek weer iets kan schrijven heb ik allen maal weer moeten leren en ook het lezen gezien dat ik een Tia heb gehad

5. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja, dan heb je een extra handicap. Maar goed als je iets schrijft zie je onderaan 3 vakjes met Plaats reactie, Upload bestand en Meer opties.
    Wanneer je Upload bestand aanklikt kun je naar een fotomapje op je PC gaan en daar een foto selecteren door die aan te klikken. Daarna kun je kiezen voor een Miniatuur of Volledige Afbeelding. Neem dan de grote, dan hoeft de lezer niet steeds de foto's groter maken, waarbij de tekst dan wegvalt. Neem de tijd en probeer maar eens.
    Als ik probeer te begrijpen wat je schrijft dan heb je een rijtje van 11 schakelaar waarmee je iets schakelt. Je schrijft ook dat je weerstanden gebruikt om te zien welke schakelaar aan staat. Een weerstand alleen geeft die info niet. Daarbij hoort dan ook een ledje die gaat branden. Stel je hebt een schakelaar zoals die aan het begin van dit topic.
    De +draad van je accu gaat naar de middelste aansluiting van alle schakelaars. Vanaf één van de andere aansluitingen op de schakelaar gaat de stroom naar de verbruiker.
    Op diezelfde aansluiting zet je ook een weerstand met daaraan een + aansluiting van een ledje. De - aansluiting van je ledje komt aan de - draad van de accu. Aan diezelfde draad komt ook de - draad van de verbruiker. Hieronder een schemaatje. Hoop dat je er iets aan hebt. Gr. Klaas.

IMG_20191201_0001.jpg

6. Tiepje

Tiepje

Lid geworden:
    27 nov 2002
    Dit lees ik "ik wil ook een schakelaar inbouwen in mijn IOM zeilboot.
    Ik gebruik een 4,8 V accupack.
    Zeilwinch Hitec HS-785HB 4,8/6V.
    Servo Robbe Futaba S3001 4,8/6 V."
    Nu ik vaar al jaren op mijn IOM met een
    aan / uit schakelaar zonder problemen.
    17164052190647997335940128877133.jpg

7. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die vraag is nog maar 16 jaar oud Tiepje. Hoop dat het inmiddels is opgelost. En niet iedereen kan door een schakelaar of andere componenten heen kijken. Vraagt enige studie en voorstellingsvermogen. En dat wordt wel eens vergeten. Toen ik voor de eerste keer een elco aansloot zei die ook poef en had ik opeens 2 halve. En dat was begin 70-er jaren. In die tijd moest je zonder internet veel meer moeite doen om kennis te vergaren. Heb wel de indruk dat boekenwijsheid beter blijft hangen. En je moet jezelf de tijd gunnen om kennis op te doen en in praktijk te brengen. Gelukkig is er op het Forum de wil om kennis te delen. Gr. Klaas.

8. Tiepje

Tiepje

Lid geworden:
    27 nov 2002
    Zal voortaan kijken naar datum . Niet gedaan

Deel Deze Pagina