Scheef opstijgen heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door De Jans Patrick, 21 mrt 2023.

1. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Eigenlijk leer ik dat rustige opbouwen ook met FBL...
    ik vind dat de hele opbouw van omgang met een heli daar moet starten.

rustig aan, kijken wat ie doet.
    romp in de gaten houden, langzaam pitch erop.
    Speciaal bij FBL laat ik de leerlingen, zeker voor / tijdens optoeren, goed naar de swash kijken.
    sommige heli's interpreteren gerammel van optoeren als beweging, gaat opeens de swash scheef staan. dan gaat ie rare dingen doen bij los trekken.
    doet zijn heli dat (ene heeft dit wel, andere niet), met de hand eruit sturen en recht zetten.

doe je het langzaam genoeg, heb je ook maar kleine aanpassingen.
    en op een gegeven moment is hij los. heb je alle aanpassingen al gedaan.

door veel te doen, gaat dat op een punt natuurlijk veel sneller.

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Een van de dingen die ik me realiseer, eigenlijk nu pas, is dat ik lesgeef en zelf ook vlieg met rate gyro en dus ook een REVO mix (collective meegemixt met hekrotor).

Het gevolg daarvan is dat in principe bij het geven van pitch, de hekrotor ook geleidelijk aan in kracht opbouwt.

In principe moet een Heading Hold gyro dat ook doen, alleen.... die is daarin gehinderd door de wrijving tussen skids en ondergrond.
    Op een gladde vloer (zaal, asfalt etc etc) zal met het opvoeren van de pitch die wrijving tamelijk geleidelijk afnemen en dus ook de heading hold geleidelijk aan zijn werk gaan doen.
    Het wordt anders als je met de skids in het gras staat, want daar is naast wrijving ook sprake van "vormweerstand". Die weerstand valt eigenlijk pas op het allerlaatste moment weg, waardoor de hekrotor eigenlijk pas op het allerlaatste moment opeens fors moet gaan duwen om de boel in het gareel te houden. Daardoor komt dat zijdelings wegschuiven er ook veel abrupter in.

Geen van beide is echt problematisch, maar het ene systeem (rate gyro en REVO mix) voelt hier beduidend "anders" aan dan het andere systeem (heading hold).
    Op gras, en met name op hoger gras, kun je met rate gyro beter "rustig" los trekken, met Heading Hold is het vaak makkelijker om toch met een soort van "beheerst sprongetje" uit het gras te komen, om te voorkomen dat die meer abrupte respons van de hekrotor je heli "onverwachts" opzij duwt en je met de skids in het gras blijft haken.

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    net als bij de estab, is de heading hold ook zo'n dingetje wat de boel kan verstellen op trilling

persoonlijk kijk ik naar de swash, stuur deze met de hand recht als deze scheef gaat tijdens optoeren
    sommige heli's doen dat.. meeste niet.
    Heading hold gyro zelfde verhaal.
    ik kijk naar de staart, en stuur de bladen in 1 lijn tijdens optoeren.
    is een gewoonte, af en toe kom ik erachter dat ik het doe als ik een leerling het opstijgen uit aan het leggen ben:D

op die manier optoeren.
    opgetoerd, lekker rustig pitch erop.
    dan gaan opeens de computers wel correct hun werk doen, en komt ie mooi rustig los.
    zonder sprongen, geklapper of andere gekke dingen.

Laat je de boel zijn eigen ding doen tot hij is opgetoerd (zoals bij flybar bv)
    dan kan hij wel eens gekke tikken geven inderdaad
    vliegen als de rotor draait.. vanaf 1 rpm per minuut tot hij weer stil staat

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Met de gyro in rate modus, houd de servo zijn middenstand, ook tijdens optoeren. Ik vlieg altijd in rate modus omdat de staart dan recht achter de heli blijft tijdens lange tracks vliegen.
    Een zwieper bij loskomen komt niet voor. Wel in hh modus.

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je geen REVO mix gebruikt wel... Als je REVO mix gebruikt loopt de hekrotorservo een beetje met de pitch mee, en compenseert op die manier het toenemende aandrijfkoppel van de hoofdrotor.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    DIT... is een waarheid als een koe...

7. Robberdebob

Robberdebob

Lid geworden:
    11 dec 2010
    Iemand die mij kan helpen met informatie?
    Wat harde landing gemaakt en nu tolt de heli om de as terwijl de staart hiervoor nog prima werkte. Kan de Gyro beschadigd zijn bijvoorbeeld? Alleen kun je dat niet zien....

8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Niet met de weinige info die je geeft.
    Welke helie? Wat voor staart aandrijving?

Deel Deze Pagina