Schip van Barentz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Constant Willems, 12 okt 2018.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een heel mooi scheepje geworden Constant, zeker gezien de afmetingen van het schip is dit een prachtig stukje werk.:):)

pietsan en Constant Willems vinden dit leuk.
  2. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Enige tijd geleden meldde ik dat ik bezig was met de standaard van het model, die is nu klaar. Het was een heel werk met nogal wat te overwinnen probleempjes. Maar uiteindelijk is het gelukt.

DSCN3964.JPG

Eerst de kartonnen mallen. Hier nummer 4 en nummer 9, met de daaruit gevormde perspex golven. Er waren er 11 nodig, die allemaal van elkaar verschilden. In feite is het een brede golf waar het schip tegen op vaart. Die golf staat schuin ten opzichte van de vaarrichting, vandaar dat de top van de golf op nummer 4 verder naar rechts staat dan bij nummer 9. De golven zelf zakten in gleuven van 8 mm diep MDF.
    De hele grondplaat is afgedekt met zwarte hoogglans folie. Dat is bij al mijn modellen zo en ook bij de maquettes die ik in de loop van mijn leven maakte is dat altijd de weergave van water.

DSCN3960.JPG

Hier de middelste golf. De kiel is hierbij precies gevolgd. Om te voorkomen dat bij een stootje tegen de kap de kiel van de golf weg zou draaien heb ik er twee pennetjes ingedaan die in gaatjes in de kiel passen.

DSCN3976.JPG

Alle golven, dus 11 stuks zijn geplaatst. De twee golven ter weerszijden van de kiel moesten ook ingekeept worden om de bolling van het schip op te vangen. Dat gaf nogal wat werk, omdat telkens hele kleine stukjes moesten worden weggesneden om de boel passend te krijgen. Uiteraard waren die uitkepingen links en rechts gelijk. Maar de beide golven niet, omdat de hele golf schuin op de vaarrichting van het schip staat. Het schip klimt tegen die golf
    op, wat je ook kunt zien aan de hoek die de kiel maakt met de onderplaat

DSCN3984.JPG

De stofkap, ook van perspex, is klaar en past precies over de uiteinden van de golven. Met die kap er op is het alleen moeilijk fotograferen vanwege alle spiegelingen.

DSCN3974.JPG

Het resultaat mag er wat mij betreft wezen. Of het helemaal geslaagd is dat hoor ik wel, maar het is in ieder geval weer eens iets anders dan de statische opstellingen op grondplaten die we gewend zijn. Deze wijze geeft meer dynamiek aan het geheel, en in de stofkap lijkt het net of de zee tegen de wanden op klotst,
    Constant

Alex, Baker, Ptèr en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een heel goed idee, en bijzonder fraai uitgevoerd Constant :rofl::rofl:

Constant Willems vindt dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Heel apart Constant en mooi gemaakt :thumbsup:

5. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik vind het mooi!

6. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Dit maakt het helemaal af, top gedaan

7. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Origineel!

8. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Knap hoor :worship:

9. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Heel mooi gedaan deze standaard. Een mooi idee.

10. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Dank voor alle reacties. Mocht je ook zoiets willen maken dan wil ik graag adviseren. Ik zou een paar dingen anders gedaan hebben als ik de problemen vooraf had geweten. Zo zou ik, ook op aanraden van Ab Hoving, het schip iets dieper in de golven gelegd hebben. Mogelijk heb ik daarbij te veel gekeken naar de replica die momenteel ook kan zeilen. het valt me op dat dit schip wel erg hoog boven het wateroppervlak ligt.
    Constant

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Wat bizar mooi!! Kunstwerk.
    Vind het idee en de uitwerking magnifiek.

Deel Deze Pagina