Schip van Barentz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Constant Willems, 12 okt 2018.

1. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    In mijn vorige post staat : 61e EEUW. Dit moet uiteraard zijn: 16e EEUW
    Constant

Baker en JanZMC vinden dit leuk.
  2. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Inmiddels zijn de weeflijnen aangebracht en ook de dirk op de bezaansroede zit op zijn plek. Verder zijn de geschutspoorten gesloten, op twee na aan elke kant van het schip. Twee poorten bij de boeg worden voorzien van kanonslopen, de andere twee blijven open staan (frisse lucht?). Maar de luiken zelf moeten nog worden aangebracht. Het is ondenkbaar dat achter alle geschutspoorten kanons stonden, zoveel vijandelijke schepen kom je nu ook weer niet tegen temidden van de ijsschotsen in het hoge noorden. Het grote aantal poorten blijft een raadsel. Gerrit de Veer vermeldt een paar keer dat ze “het schip roeiden”. Dat zou voor zo’n scheepje makkelijk kunnen vanuit die poorten, of misschien werd het schip getrokken door een roeiboot. Dat wordt nergens duidelijk. Veel grotere schepen, zoals de chebec, werden ook wel geroeid in geval van nood.

De botteloef brak af tijdens het bouwen dus die komt ook nog.

Constant

DSCN3785 (2).JPG DSCN3786 (2).JPG

Erik B, JanZMC, Baker en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Bekijk bijlage 550626 Een update van vandaag. De meeste zeilen zitten er op met al hun tuigage, alleen nog niet allemaal op de juiste plaats vastgezet. Omdat de schaal vrij klein is houdt dat ook in dat je heel dun touw moet gebruiken. Daartoe neem ik draad van Artesana Latina dat een mooie lichtbruine kleur heeft, in een dikte van 0,25 mm. dat is veel te dik voor dit doel. Ik knip dan stukken van ongeveer een meter af en ga het splitsen. Dit touw bestaat uit 6 strengen en dan verdeel ik het in twee delen van drie strengen. Of ik doe het zelfde en dan verdeel ik het in drie delen van twee strengen of twee delen van 2 en vier strengen. Zo heb ik dikten van 2, 3 en 4 strengen. Onmiddellijk ga het daarna lijmwateren. Dat kan met dit draad omdat het geen nylon bevat, ik gebruik deze toevoeging nooit. Door het lijmwateren wordt het mooi gelijkmatig en er staan geen haartjes overeind waardoor het stof aantrekt. Bovendien wordt het dan hard genoeg om met een pincet de draad door de miniscule gaatjes van de blokjes te geleiden.
    Jammer is wel dat Artesana Latina dat mooie garen niet meer verkoopt, wel een veel donkerder versie. Ik had het lang geleden gekocht. Als iemand van jullie dit nog liggen heeft en niet meer gebruikt dan houd ik mij aanbevolen.
    Ik ga er van uit dat het schip gereed is voor zijn "maiden voyage" naar Amserdam.
    Inmiddels vraag ik bij diverse firma's de prijzen op voor een acryl stofkap met de preciese inwendige maten voor dit model. Ik heb er al een binnen, goedkoop is het niet!

Constant

Oeps...ik weet niet hoe de foto's recht moet zetten. Iemand een idee?

DSCN3793.JPG DSCN3795.JPG

4. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Met het gratis programma IrfanView kan je heel veel met pictures doen. Ook draaien.

5. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Is er geen eenvoudiger mogelijkheid? Ik ben helemaal niet thuis in dat soort dingen.
    Constant

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het ligt er aan hoe en waar vandaan je de foto's upload. Regelrecht vanaf je telefoon kun je ze niet draaien. Ik heb Windows 11 als besturing op mijn pc en dan kun je de foto's direct in de verkenner draaien.
    Kleine moeite, dus hier zijn ze recht;
    c89ucbtb.jpeg

DSCN3795.JPG

tone, Alex, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Dank je wel Piet! Ik had ze wel gedraaid in de verkenner maar mijn pc besliste anders.
    Constant

8. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Na het toevoegen van nog veel meer touwtjes en het priegelen met welgeteld 167 blokjes, ben ik nu in de eindfase beland.

DSCN3815 (2).JPG

Ik heb er voor gekozen om het grootzeil op te binden. Dit gebeurde dus niet met behulp van buikgordings, want die pasten ze op een vroege pinas niet toe. De ra met het zeil werd neergelaten op het rahout, daar werd het zeil opgebonden en en werd de ra weer opgehesen. De talies van de schoten en halzen kwamen nog uit het opgebonden zeil en hingen slap neer boven het dek. Iets wat ook goed te zien op foto's van de Duifken en de Halve Maen.

DSCN3817 (2).JPG

Het meeste touwwerk voor de bezaan en de grote mast is nu klaar. De fokkezeilen moeten nog grotendeels. De boelijns laat ik nog even hangen nadat ik de zeilen opgebold heb met behulp van haarlak. Maar dat kan pas als al het laatste touwwerk is aangebracht.
    Constant

9. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Complimenten hoor!

10. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat ziet er allemaal goed uit Constant, mooi hoor :worship:

11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Mooi gemaakt

12. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Windkracht 25

Het bolblazen van de zeilen is nu ook gebeurd. Met een sterke föhn, nadat de schepen op een zware bankschroef hadden gestaan. Er was nog een schip die de kracht van de wind nog niet had geproefd, een tartane, die ik al eerder maakte. Een vriend van mij hield de föhn vast op de juiste stand terwijl ikzelf de haarlak er in wolken naar toe zond. De zeilen waren vrij nat toen ik ophield en de föhn bleef nog even doorblazen. Het ruikt nu heerlijk in huis. Iemand die hier nietsvermoedend binnenkomt denkt dat hier een kapperszaak wordt gedreven.

DSCN3837.JPG

De halzen en schoten heb ik tijdelijk vastgezet en zover aangetrokken tot dat de zeilen goed stonden. Wat er nu nog los bij hangt dat zijn de boelijns, die kan ik nu op de juiste manier bevestigen omdat de bolstand van de zeilen niet meer wordt gewijzigd.

DSCN3838.JPG

DSCN3839.JPG

DSCN3842.JPG

Aan de rechterkant de haarlak die niet alleen voor de stevigheid maar ook voor het geurtje zorgde. Ik weet uit ervaring dat die geur na een paar dagen volledig is verdwenen.
    Nu nog de ankers (die al klaar zijn), de sloep (waar ik mee bezig ben), de boelijns, de schoten, de halzen en alle bossen touw die aan de belegpunten van het wand hangen.
    Verder nog een mooie standaard die geheel in afwijking zal worden, als het lukt, van de standaards die doorgaans voor dit soort modellen worden gemaakt.
    Constant

Pingu57, cees050, Mees Ippel en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Beiden erg mooie schepen Constant! Complimenten

14. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Zo'n soort standaard heb ik in gedachten. gezien in een museum in Echternach (Lux).
    Constant DSCN3533.JPG

*Hans*, Jaques en Matthias Noback vinden dit leuk.
  15. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Soms mag je gewoon een beetje trots zijn. ;)

16. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    De zeilen bij mijn vorige project, de H.M.S. Victory, heb ik ook met haarlak ingespoten nadat ik de bolling met ballonnetjes tussen de mast en zeilen gemaakt had.
    Na een nachtje drogen de lucht eruit en voila mooie realistisch gebolde zeilen…..

Maar ook zo met de föhn zien ze er goed uit, mooi werk hoor Constant :wave

17. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Met behulp van een sterke föhn kun je precies de windrichting bepalen en dan gaan alle zeilen tegelijk mee. Ook is de föhn dan in te stellen op een bepaalde temperatuur, waardoor het drogen wat sneller gaat. De parfumlucht is nu helemaal verdwenen.
    Maar er zijn inderdaad meer mogelijkheden die goed werken.
    Constant

18. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik heb wel eens gedacht een soort van standaard uit ijsschotsen te maken. Maar dat is nog niet makkelijk.

19. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    De 1:1 versie in Harlingen heeft de afgelopen dagen rond Terschelling voor het eerst onder zeil gevaren.

20. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Een standaard uit ijsschotsen lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om de benodigde golven in dun triplex te maken voor de standaard van mijn model. Als ik daar helemaal tevreden over ben dan ga ik naar iemand die ze kan laseren in acryl. Alleen dan worden de kopse kanten net zo helder als de zijkanten. De stofkap van acryl is inmiddels gemaakt en de golven beslaan dan de hele bodem.
    Vervolgens zet ik die overeind in een frame en dan moet het er eigenlijk heel realistisch uit gaan zien.
    Constant

Deel Deze Pagina