Schip van Barentz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Constant Willems, 12 okt 2018.

1. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Vandaag ontdekte ik via de site over de bouw van het schip van Barentz twee zeer geslaagde animatiefilmpjes (youtube) over de bouw van het schip
    Het zijn: "de witte swaen deel 01 de romp" en "de witte swaen deel 02 masten en tuigage" Ze zijn gemaakt door Jan Louwers.
    Ik kan het niet voor elkaar krijgen om daarvan een link hier op het forum te krijgen. Kan iemand dat wel?
    Het zijn zeer instructieve filmpjes voor wie nog niet zo berdereven is in die materie.
    Constant

pietsan vindt dit leuk.
  2. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Constant,
    Als je klikt op het 7e knopje van links genaamd "link" opent het een venster waar je een link kan invullen.
    Hopelijk werkt hett.

3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
  5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011

Dit is deel 3 van bovenstaande filmpjes over het schip van Barentz

TIMBERWOLF, Constant Willems en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Dank je wel Piet. Het zijn leuke filmpjes alleen denk ik niet dat de bouw van de romp hier op de juiste manier begint. Bij dit soort schepen ging het volgens mij op de "Shell First" methode. Dus met de onderste huidgangen op ingeslagen paaltjes in de ondergrond. Daarna de eerste spanten.
    Constant

7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, alhoewel er wel veel onderzoek naar gedaan is, op YouTube kun je ook heel wat filmpjes zien over de werkelijke bouw van de replica. Maar evengoed zijn bovenstaande filmpjes mooi gemaakt. Ik heb het model ook gebouwd en dan is het nog leuker om te zien.

8. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    De replica laat hier en daar wel wat te wensen over......vind ik.

9. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Dat ben ik met je eens! Ze kijken te veel naar de kennis van de VOC schepen die in de 17e eeuw voeren. Voor 1600 waren er een hoop dingen nog niet uitgevonden en dus pasten ze andere oplossingen toe. Toen werden onder andere genaaide stengen nog volop toegepast en ook sommigen details in de tuigage waren anders. Ik volg nauwgezet het onderzoek van Ab Hoving, en dat pas ik toe in mijn model. Bij de replica is het niet aan de orde of de beide sloepen werden gesleept of dat ze aan dek stonden. Daar ruimen ze op het schip ook helemaal geen plaats voor in. Gerrit de Veer heeft het tot twee keer toe over het uitzetten van de schuit, dus die stond aan boord. Kan ook niet anders als het schip moet varen tussen enorme ijsschotsen. Ik heb over dit soort dingen vragen gesteld aan de werf. Ik kreeg telkens geen antwoord totdat ik mij over het niet antwoorden beklaagde. Daarna kwam er een antwoord dat eigenlijk rechtvaardigde wat ze daar allemaal doen. Maar het blijft toch een mooi schip zoals ze dat bouwen.
    Constant

Mees Ippel vindt dit leuk.
  10. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Hierbij een voorlopige opstelling van de standaard. De golven van karton, in totaal 10 stuks, waarvan hier 7 weergegeven, Worden straks vervangen door acryl in een dikte van 3 mm. Die worden met behulp van de kartonnen vormen gelaserd. Het model staat iets achterover en vaart over een schuin oplopende golf die ook niet haaks op de grondplaat staat. De acryl stofkap, die ik al heb, omsluit precies de "zee". Je kunt dus straks ook nog de onderkant van het schip zien. Een van de ankers hangt nog aan een stukje tape, en ook voor de rest is het schip nog niet helemaal af. De onderplaat waar de golven uit komen schilder ik mat donker geel, dus de zeebodem.
    Constant
    DSCN3850 aa.JPG DSCN3851 aa.JPG

Hans Groenenberg, Pingu57, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik ben heel benieuwd naar het resultaat

12. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Op de site van het schip van Willem Barentz staan momenteel een aantal schitterende foto's van het zeilende schip.
    Te zien is dat ze niet de methode volgden van het neerlaten van de ra's op het rahout om het zeil te bergen.
    Constant

13. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    De sloep aan boord van de Pinas. Dit is het kleinste scheepsmodel dat ik tot nu toe maakte. DSCN3834.JPG
    de kiel met de tijdelijke spanten,
    DSCN3835 a.JPG
    DSCN3848.JPG
    De huidgangen aangebracht en een deel van de spanten al verwijderd. DSCN3852.JPG
    Alle spanten verwijderd en de voor en achter plechtjse aangebracht.
    DSCN3857.JPG
    De sloep voltooid en ook de vier roeispanen
    DSCN3858.JPG
    Klaar om aan boord te worden gezet.

Hans Groenenberg, Baker, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een heel mooi sloepje

15. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Het ziet er op zo'n uitvergrote foto niet best uit natuurlijk als je bedenkt dat een roeispaan slechts 24 mm lang is.
    Ik leg er nu de laatste hand aan en ga foto's maken.
    Het onderstel waarop hij straks staat is ergens in de maak bij iemand die dat kan laseren.
    Constant

16. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Hij is voltooid! Omdat het niet gaat om het schip van Barentz, maar om een type schip heb ik slechts één sloep toegevoegd.
    DSCN3860.JPG

DSCN3863.JPG

DSCN3862.JPG

DSCN3864.JPG

DSCN3879.JPG

DSCN3870.JPG

DSCN3872.JPG

DSCN3874.JPG

DSCN3875.JPG

DSCN3878.JPG
    Gevalletje oeps: ik ben vergeten de sloep vast te sjorren op het dek, maar dat hadden jullie natuurlijk al gezien. Dat moet dus nog gebeuren.
    Als het onderstel klaar is stuur ik nog een paar foto's.
    Constant

Hans Groenenberg, JanZMC, Baker en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Met die hand erbij is duidelijk dat dit ook priegelwerk is.

Constant Willems vindt dit leuk.
  18. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Zeg dat wel.

19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Mooi scheepje geworden, gezien de schaal ook zeker een kunststukje :thumbsup:

20. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Dank voor de leuke reacties.
    Zonder Ab Hoving was dit model niet tot stand gekomen. Hij deed al het onderzoek en maakte de tekeningen samen met Cor Empke. Ik ben hen veel dank verschuldigd. Later ook nog Ab voor zijn vele geduldige uitleggingen tijdens de bouw, vooral wat betreft de tuigage.
    Het is mijn eerste dwarsgetuigde model.
    Constant

JanZMC, Pingu57, cees050 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina