Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Erik: proefstukje!

Doe dat eerst en kijk hoe het gaat. Als je toch voldoende diepgangsmerken hebt: eerst exact het verfwerk doen wat je op het schip ook gedaan hebt, dan een diepgangsmerk en dan de vernis.
    Dan weet je of het wel of niet goed gaat, voordat je aan het model verder iets verprutst.
    En doe dat op een groot oppervlak...

2. erikborgers

erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Ben je aan het vernissen en verklaar je alles OK, spetter je per ongeluk grijze verf door met je airbrush in het potje te blazen.

Naar de werf en repareren.

Foto 29-01-17 14 02 54.jpg

3. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Gelukkig alles weer goed gekomen door afplakken en spuiten. 3 maal gevernissed met de air5brush. Hoop dat dit helpt alles te beschermen. Maar tegen zo'n actie als hierboven is niets bestand!

4. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Foto 28-01-17 20 26 09.jpg Nu wordt het leuk (en spannend). Het dek van Pontos.

TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Ik heb speciale washes in de eerder genoemde set.

Foto 28-01-17 20 26 59.jpg

6. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Het resultaat op een proefstukje is afschuwelijk. Wat wil men hiermee? Een oranje of groen dek maken? Sterk verdund is het iets beter, maar dit ga ik niet gebruiken! En volgens Lifecolor is het met de speciaal geleverde cleaner weer te verwijderen. Werkt voor geen meter. Wellicht eerst vernissen?

Foto 28-01-17 20 26 43.jpg

7. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Eerst maar eens "a naturel". Wow, dat eerste stukje ziet er al direct goed uit.

Foto 29-01-17 15 48 21.jpg

8. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Na alles uitsnijden stukje voor stukje plakken.

Van voren naar achteren rollen zoals hier getoond bleek toch niet zo handig. Ik kwam een fractie van een millimeter fout, en dat is heel vervelend: het hout zit enorm strak om de elementen (wat op zich prachtig is) en plankjes vertonen dan of een kier of gaan schuin omhoog staan tegen de boxen.

Een betere fit krijg ik door meer vanuit het midden te werken (de gaten rechts in het beeld) en de planken te laten richten door de uitsnijdingen van geschuttoren en alle "boxjes"

Foto 29-01-17 16 25 39.jpg

9. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Foto 29-01-17 16 31 15.jpg

Verder, verder! Het lijkt perfect op de foto, maar achteraf met een tandenstoker aanduwen is wel degelijk nodig. Zie bijvoorbeeld het boxje precies voor de toren, daar staan de houtranden omhoog.

Het bobbelt ook een beetje aan de randen wat me verontrust: als het daar maar niet gaat loslaten over een paar weken. De stevige lijm houdt waarschijnlijk wel (toch?).

10. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Foto 29-01-17 16 37 52.jpg

Wow, wow!

Onduidelijk is overigens voor mij het grijze vlak tussen de ankerkettingen. Het model heeft daar geen houtimitatie en ik zie sosm modellen met en zonder hout op deze plek. Zonder vind ik mooier, dus zo doe ik het. Pontos heeft hier echter wel hout voor. Zijn hier soms later planken aangebracht op de Bismarck, of juist andersom? Hier lopen de kettingen over. Op mijn Scharnhorst ligt hier wel hout, maar van een andere kleur. Dat is ook erg mooi.

11. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Het was een mooie Zondag. Het achterdek en de middenstukken bewaar ik nog even voor een andere avond of weekend.
    Foto 29-01-17 16 38 17.jpg .

Marc w vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Erik ik kan op Internet geen duidelijke foto vinden van het voordek ter hoogte van de kaapstanders en verder naar voren. Tenminste... niet van het origineel.
    Maar wat ik uit de schaarse en vaak onduidelijke foto's kan afleiden is dat er wel een houten laag onder de ankerkettingen ligt. Logisch ook; ter bescherming van zowel ankerketting als dek. Of dat hout een andere kleur had: ik weet 't niet.

Verder: ik weet niet in welke fase je je Bismarck bouwt (of ik heb er overheen gelezen). Je bouwt hem zonder de camouflagestrepen op de romp. Zo heeft het schip volgens mij alleen in een heel vroeg stadium gevaren. tijdens de eerste opleverings- en proefvaarten in de Oostzee. Zie onder.
    a21bismarck000.gif

Tijdens het opwerken in de Oostzee had hij geen camouflage, van maart 1940 tot mei 1940 had het schip de de doorlopende camouflage vanaf de waterlijn tot in de opbouw, inclusief twee brede, rode vlakken op voor- en achterschip met daarin een witte cirkel met een zwarte swastika.
    a21bismarck040.gif

Voorafgaand aan "Rheinubung" in Gotenhafen was de camouflage op de opbouw overgeschilderd met grijs.
    a21bismarck041.gif
    en in Bergen werd de rompcamouflage en de rode banden met swasika's op boeg en hek met grijs overgeschilderd. Ook de donkere toppen van de bewapening kregen een standaard grijze kleur.
    Als enige camouflage bleven de valse boeg- en hekgolf op de romp, bedoeld om (met name bij slecht zicht) de tegenstander op het verkeerde been te zetten m.b.t. de afstand en de snelheid.

Bijgevoegde bestanden:

13. MikeMohawk

MikeMohawk

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Eerst alles in de vernis zetten (zijdeglans of mat) voordat je gaat verweren!
    Zo hou je bij een ongelukje of verkeerde kleur altijd de mogelijkheid om dit te corrigeren zonder de ondergrond te ve-rinne-weren. Die middelste 5 letters wil je niet ;) Ook heb je dan dus niet dat de verweringstechnieken de laklaag aantasten (het zwarte onderschip dat een beetje grijs is geworden).

Bij het verweren (of weatheren) met die washes is het ook de bedoeling dat je alles eronder kliedert waar je het wilt hebben en het daarna weer subtiel wegveegt in de richting waar normaal gesproken de vervuiling heen zou lopen.
    Bij een schip is dat eigenlijk altijd naar onderen met een klein beetje boog naar het hek. Dat groene potje is bedoeld om de schaduw plekken mee in te smeren en waarschijnlijk het dek. Kijk maar eens op een echt schip waar de natuur weer terugkomt in de vorm van mos en groene aanslag.

Voordat je decals plakt ook eerst hoog-glans vernis aanbrengen op de plek waar je de decals wilt hebben en dan de decals aanbrengen. Ze schuiven dan makkelijker en blijven later beter zitten.

En vergeet niet dat vernis doorzichtig is, de laatste vernislaag zal altijd dominant zijn. Dus mat, satijn of glans als laatste laag geeft het uiteindelijke resultaat.

Succes ermee :)

14. desa

desa

Lid geworden:
    30 okt 2006
    Hallo Erik

het voordek van de Bismarck was volledig bekleed met teakhout dus ook onder de kettingen, kijk maar eens op you tube wreck battleship Bismarck

groet Rene

15. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Hoi Roel,

ik vrees dat ik een beetje ga fantaseren dat de bemanning aan het schilderen was en dat ik ze betrapte in een nooit vastgelegde toestand: onderschip al donkerder grijs, maar nog niet de boeg/hek camouflage en nog niet de strepen. Je krijgt dan een donkergrijze romp en een lichtgrijze opbouw. Je mag ook zeggen dat ik uitga van de eerste fase, maar dat ik de lichtval overdrijf (?) of dat de bemanning uit verschillende verfbaden putten voor hun grijs. Of misschien is de fantasie: De Bismarck overgeschilderd in Frankrijk na veilige aankomst in de haven, omdat ze in mijn alternatieve wereldlijn nooit werd ontdekt door die Cantilla. Volgens mij zag je dit schema ook al in WW I op de Duitse dreadnoughts, althans wel volgens sommige boeken die ik heb.

Een mooi kleurenschema naar mijn gevoel, wel degelijk de Kriegsmarine kleuren en voor zover ik weet ook de kleuren waarin de Scharnhorst ooit rondvoer.

Inderdaad: ankerkettingen op staal is vreemd. Waarom heeft men dan geen planken van plastic aangebracht in de kit? Ik ga dat nog eens uitzoeken.

Zie ook de volgende foto, het onderschip LIJKT donkerder. Dat vind ik er mooi uit zien. Maar misschien is het gezichtsbedrog (water reflectie, zonlicht?)

16. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
  17. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi deck geworden erik

18. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Dank je
    Dank je

19. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Hmmmm, ontkennen dat daar hout lag heeft weinig zin. Deze foto lijkt mij het bewijs.

20. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Afijn, eerst maar eens de rest van het dek gelegd. Dit is het resultaat.

Foto 30-01-17 21 55 40.jpg

Deel Deze Pagina