schottel aandrijving 2335 van graupner

Discussie in 'Werkschepen' gestart door harm boer, 15 dec 2004.

1. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Danny,

klopt helemaal zijn inderdaad bedoelt om te smeren, werkt totaal niet...

Tom Boere

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ Tom en waarom werkt dat dan niet die slangetjes.?????????????????? :?:

3. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    ten eerste zijn ze redelijk lang, er gaat eigenlijk alleen maar heel dun vet doorheen, en je smeert het gedeelte weat door de romp naar binnen komt, ook dus een beetje om de boel waterdicht te houden, het is veel gemakkelijker om de schottel even uit elkaar te halen en te voorzien van nieuw vet, in totaal een werkje van een 1/2 uur per schottel.

Tom Boere

4. arbasco

arbasco

Lid geworden:
    4 aug 2005
    In de gids van Graupner staan een aantal schottels, met artikelnummers als 1671 . Misschien zijn de nummers veranderd, op http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27656 staat een afbeelding van de 1671, diameter van de schroef is daar 41 mm. er is ook een schottel met 80 mm, misschien ook nog andere maten, weet ik niet zeker.

Bij Krikke in Groningen 9modelbouwwinkel) zeiden ze dat het wel mogelijk moet zijn om een schootel 360 graden te laten draaien, "hangt af van de servo". Als ik echter naar de bovengenoemde afbeeling kijk, lijkt mij dit niet mogelijk, is hier echt een oplossing voor of was dit een "verkooppraatje"?

groeten Arnold

5. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@xxman & Tom Boere, Oh...... daarom zitten die slangetjes daar :wink: .

@arbasco, de Schottels die jij bedoeld zijn de versie 1 Schottels van Graupner. De bestelnummers zijn niet veranderd, maar je hebt een type foutje gemaakt, het moet zijn 1761 (i.p.v. 1671) :lol: . Die Schottels zijn niet 360 graden te draaien, de uitslag is beperkt tot 90 graden. De grote Schottels van Graupner (2335) waar we het hierboven steeds over hebben zijn niet in hun uitslag beperkt en kunnen, in principe, wel 360 graden draaien.

Dan nog even goed en slecht nieuws, mijn nieuwe project wordt schaal 1:33 en aangezien deze Schottels van Graupner onder de Tito Neri gebruikt worden (ook 1:33) ging ik er vanuit dat deze ook wel zouden passen. Maar bij het omrekenen bleek dat mijn Schottels ongeveer 100mm moeten worden en de 2335 van Graupner is maar 65mm :cry: . Ik zal ze dus zelf moeten vervaardigen, dan kan ik lekker oefenen met mijn draaibankje voordat ik aan de VSP's ga beginnen en ze zullen van messing worden gemaakt zodat ik een lekkere zware motor kan toepassen (Hectoperm of misschien zelfs twee GT500's :D ).

Groetjes Danny.

6. arbasco

arbasco

Lid geworden:
    4 aug 2005

7. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Danny,

Ik had toch eerder gelezen dat je ze al besteld had ???? nog af kunnen bestellen.... :cry: :lol:

Nu sterkte maar met de bouw, ik neem aan dat de nieuwe topic binnenkort van start gaat...ik kijk er al naar uit

Tom Boere

8. arbasco

arbasco

Lid geworden:
    4 aug 2005
    Dat was ik niet, dat was de persoon die dit topic heeft geopend, het onderwerp sloot erg goed aan op mijn vraag, vandaar dat ik hem hier stelde en geen neiuw topic heb geopend.
    groetjes Arnold

9. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ Arbasco je kan zoeken wat je wil.
    Je heb van mij een voorbeeld gehad hoe of dat je het kan doen.
    Denk toch als dat het die kant op moet
    En het is toch leuk werk om te doen je heb die draaibank toch niet voor de kat zijn viool :D :D :D :D

10. arbasco

arbasco

Lid geworden:
    4 aug 2005
    draaibank?!?!?! nog nie in de schuur zien staan, misschien dat hij er nu wel staat, ga ff kijken... :D

Nee geintje, misschien heb je gelijk. Ik ben allen noig niet zo ervaren met het bewerken van ijzer, en graupner is natuurlijk een relatief makkelijke oplossing. Dan morgen toch maar de stoute schoenen aantrekken en zelf gaan puzzelen.

Groetjes Arnold

11. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Voor de schottel zelf messing water leiding gebruiken
    Voor de overbrenging t stuk waterleiding
    tand wielen konich {conrad}
    asse heb ik uit een oude printer gesloopt dat zijn mooie geslepen assen
    Waterleiding 15 mm tand buitenkant 13 mm
    En nog wat massief voor de lagers schroefassen
    En de straalbuizen van alluminium
    even een kleine uitleg hierover

12. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Gelukkig wel, in Veenendaal zijn ze niet zo moeilijk :D .

Van de Schottels maak ik wel weer een leuk verslagje :wink: .

Groetjes Danny.

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    De overbrenging tussen het tandwiel wat op de servo gemonteerd moet worden en het tandwiel op de schottel heeft een verhouding van 1:3.
    Als je dus een servo kan vinden die 120 graden kan draaien, voldoende stelkracht heeft, en binnen de maten van de houder past is het dus mogelijk om de unit 360 graden te draaien. Let wel, alleen bij de grote unit.

Deel Deze Pagina