Schroefdraad tappen in hardhout

Ik ben bezig met een bouwdoos van Great Planes (super sportster). Momenteel zit ik in de fase dat ik gaten moet tappen in twee hardhoutblokjes die in de romp verlijmd zijn. Hierin wordt de vleugel vastgeschroefd met 6 mm nylonschroeven. Volgens de handleiding moet ik schroefdraad tappen met een tap 1/4-20 (ik vermoed inch). Nu dacht ik dat dit 6 mm was dus heb met een tap M6 schroefdraad getrokken. Echter wanneer ik hierna de nylon schroef er wil indraaien spant deze zo erg dat hij vast komt te zitten. Kan iemand mij zeggen welke tap ik moet gebruiken (misschien M7?) aanngezien de schroef er niet door kan of moet ik iets anders doen?. Ik heb schrik dat M7 misschien te veel is.
 
Eerst even met een stalen M6 voordraaien, Nylon is zelfs gevaarlijk als die breekt blijft hij in de schacht zitten en moet je hem uitboren.

Nog beter is een insert plaatsen (helicoil of indraaihuls met schroefdraad erin.

Misschien een foto'tje?

Gr en succes,
Alex
 
Die M6 tap was goed .;)

Maar je moet even een paar M6 nylonschroeven bij kopen .

GP heeft Inch schroeven en die passen niet en zijn ook schlecht te krijgen dus even een zakje M6 bouten halen .

Mvg Johan
 
Ik vertrouw draad tappen in hardhout niet zo, kan op de duur speling geven. Ik zelf pas blind nuts toe, de ned. benaming weet ik niet, maar dit zijn hulsjes met draad aan de binnenkant en flensjes met opstaande scherpe kanten die in het hout dringen. Deze gebruik ik ook om de motor vast te zetten tegen het brandschot. Als je deze blind nut aan de onderkant in het hardhouten blokje zet, verlijmen met 2-comp. lijm en dan de nylon bout inschroeft trekt hij zichzelf vast en heb je nooit geen problemen meer. Zelfs M5 is dan voldoende.
Succes/Cees
 
Slagmoeren bedoel je .

Gebruik ik ook meestal , maar bij GP en ook andere merken word vaak getapt in hout en als je dat goed doet is dat net zo houdbaar als een slagmoer.

Mvg Johan
 
Inslagmoeren.

Bij kleinere houtschroefjes, schroefde ik eerst het schroefje in en uit het gat, daarna liet ik er dunne! secondenlijm in lopen. Of deze secondenlijm behandeling ook zinvol is bij hardhout? Of totaal overbodig?
 
Beter is tappen in het hout en behandelen met dunne CA . (ook bij hardhout)
Als de CA echt droog is nog een keer het tapje er door.;)

Als je de draad met een boutje maakt blijft het te zwaar gaan voor breekbouten .
Dan moet je staalboutjes nemen . (2x M4 is dan genoeg voor elke kist)

Mvg Johan
 
Het waren die zelftappende servo schroefjes waar ik op doelde Johan. Groter en in hardhout moet je inderdaad draadtap voor nemen.
 
Voor servo schroefjes gebruik ik nooit CA .

1 keer er in en ze komen er bijna nooit meer uit bij mij .:mrgreen:

Mvg Johan

Inderdaad niet nodig, enkel even voorboren met 1.5mm, anders kan het hout splijten. En uiteraard niet in balsa gebruiken, dan trek je de servo er zo uit....

Ook voor nylon bouten zou ik gewoon inslagmoeren plaatsen, wel zo makkelijk en steviger, duurzamer.
 
In mijn Top Flite Cessna zit dezelfde methode, ik heb het ook op die manier gedaan, hardhouten blokjes met schroefdraad dus, en als je het doet zoals in de handleiding staat, wordt dat net zo sterk, of zelfs sterker, dan inslagmoeren.

Servoschroefjes haal ik er altijd uit en komt altijd 1 drupje dunne CA in. Dan laten drogen. Daarna gaan ze er veel stroever in en zitten ze gewoon vaster.

Dat gezegd hebbende; zonder dat drupje CA zullen ze ook wel niet loskomen, maar ach, het kost niets, weegt niets, dus waarom niet die kleine moeite nemen om het NOG steviger te maken.
 
Back
Top