Schuddende trex 600N

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door ekas, 23 jul 2013.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    +1 van @Student:

    als je een keer gezien en gevoeld hebt, hoe hij moet lopen,
    dan weet je dat,
    je kan ook zo als ik vroega ...
    verder proberen, tot je een schade aan de motor hebt.

    groetjes van Uwe
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Vlieg-seizoen is weer begonnen,
    daarom kwam ik deze discussie nog eens tegen:

    vliegt die nu die T Rex,
    wat mij plotseling in mijn hoofd schiet,
    de benzinefilter gaat soms dicht, en de heli doet dan rare dingen,
    niet dat die uit gaat, nee nee,
    je doet automatisch meer throttle, en dan rookt die ook meer,
    omdat ook de pitch mee verandert woord en nog meer kracht gevraagd woord,

    klinkt ingewikkeld, maar als je vaak vliegt, kom je zo dingen tegen,
    en nog eens, ga met dat ding na iemand toe,
    die die ervaring al verzamelt heeft,
    scheelt een hoop, en geeft +++ plezier !

    Groet
    Uwe
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    meer throttle?

    als ik mn motor hoor haperen, gooi ik juist de pitch op 0, om de motor weer de kans te geven op toeren te komen..
    gaat hij uit, heb je alvast alles goed staan voor een autorotatie..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.873
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan er naast zitten, maar volgens mij vliegt deze heli al weer een tijdje probleemloos....

    Tenminste, Ekas heeft een paar weken terug ook zo'n ontstekingssensor gekocht en de ontsteking is ook al onderweg voor zover ik weet....

    Groet, Bert
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    hoe gooi je de pitch op 0 en geef tegelijk gas,
    bij mijn zender gaat dat niet,
    of bedoel je, in idle gewoon twee drie pitchpumps maken,
    dat helpt bij mij ook ..

    Groet
    Uwe
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan gas geven, maar dan geef je ook pitch, dus wordt de belasting groter
    Als je een haperende motor hebt, wil je hem dus juist niet extra belasten..

    Door pitch op 0 te zetten, wordt de motorbelasting ook laag
    En een onbelaste motor toert vrij vlot op..

    Kun je iig makkelijk naar de grond.
    Of hij hersteld zich, en je vliegt verder
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ja o.k., .. duidelijk,

    dat bedoelde ik met "pitch-pump"
    waar de heli tijdens dalen met 0 of negatief pitch en veel throttle
    weer goed doorloopt,

    dat moet ik soms doen, als de heli lang stond,
    als die dan zijn 2 tankjes door heeft,
    loopt het zonnetje weer.

    Groet
    Uwe
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    aha, ok :D

    doorgaans bedoelt men met een pitch pump dat men juist vol pitch geeft..
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ... en na vol pitch moet je bij een pump weer anders om ...

    ..en nog wat, jij vliegt met een governor,
    da zit het weer iets anders ..

    .. ik heb gewoon throttle op mid-stik een tikje hoger gezet,
    dat is ook waar pitch 0 graden is..

    .. bedankt @Student:,
    en sorry TS, dat wij zo een eigen discussie in jou discussie deden..

    :eek:ntopic:

    Groet
    Uwe
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.873
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij ben je in de war met een "Punch-out" en een pitch pump, waarbij een punch-out in feite hetzelfde is als een climb-out en een pump bij mijn weten zo'n "op en neer manouvre" is zoals T. Alsaadi zo leuk vind om te doen: 0v2SK3RAVZQ[/media] to fly like Tareq Alsaadi! - YouTube

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    @Uwe:
    governor of niet maakt eigenlijk geen fluit uit in dit geval.
    De governor houdt de motor op toeren door de carb open of dicht te gooien.
    Hapert de motor, of zakt hij zo ver in toeren dat hij er zelf niet meer uit komt, zul je hem moeten helpen door de motor zelf even "aan te slingeren".
    Dus door even de belasting 0 te maken

    Eigenlijk doet de governor hetzelfde als een goed uitgemeten throttlecurve.
    alleen weet je bij een governor redelijk zeker dat hij niet overtoert in een afdaling..
    mijn grote angst ;-)
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.873
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... daar maak je een best wel linke denkfout...

    Stel, je meet de rotortoeren, en je komt hard naar beneden.
    Met een kleine heli zal het meevallen, met een grotere heli, zal de luchtstroom de rotor aandrijven (je komt in autorotatie), en mogelijk gaat je rotor zelfs harder draaien dan de aandrijvende motor.
    Ergo, de rotor toert op, de governor draait het gas dicht, AR-vrijloop komt los, rotor toert nóg verder op, governor draait het gas nog verder dicht, rotor reageert niet, gas gaat nóg verder dicht.... en de motor slaat af :(

    Ik weet het, daar kun je als het goed is een limit voor instellen in de governor, maar het toont aan dat die governor geen bescherming bied tegen overtoeren.

    Ga je het toerental meten aan de motor, dan zal de governor in bovenstaande situatie wel keurig de motor op toeren houden, maar je systeem toerental gaat nog steeds aan de haal....

    Nu ben ik niet bang voor een 10 cc gloeiplugmotor die kortstondig boven de 20000 toeren uitkomt; die motor houdt vanwege zijn poortentiming echt wel op met vermogen te leveren.... Maar ik ben wel een beetje benauwd voor een rotor die ongecontroleerd boven de bijbehorende 2400 toeren uitkomt, want die rotor is mogelijk overstressed en geen mens weet wat die nog hebben kan.....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2014
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    een goede throttle-curve is wel goed,
    in N gaat die linear van 0 tot 100
    en voor idle 2 een V-curve b.v. 100-60-100
    en voor rondjes met daal-vluchten heb ik in idle 1
    b.v. 80 - 60 - 100, da gaat die niet te veer optouren,
    wil ik dan toch 3D gaat die weer in idle 2

    voor mij is een governor wel wat gevaarlijk,
    ik kan nooit zien / voelen, wat die doet met de throttle of de carburateur,
    is vermogen gevraagd, geeft die throttle,
    of de motor goed gaat of niet,
    heb je dan nog meer vermogen nodig en de motor kan niet meer, jammer dan

    wel vlieg ik de kleine Gaui (OS 35) met governor,
    omdat throttle instelling moeilijk is bij deze kleine motor

    Groet
    Uwe
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.016
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt Uwe ! zodra de motor inhoudt, zal de governer alleen maar gas bij geven met het bekende gevolg.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.873
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is ook de reden waarom ik in een ander draadje dringend afgeraden heb de governor te gebruiken vóórdát de carburateur goed ingesteld is

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    Bert, je maakt een klein denkfoutje..

    De gov meet op het ventilatorwiel, of hoe heet dat ding.
    Dus echte motortoeren, en daar acteert hij mee.

    Wat de rotor zelf doet, weet de gov niet.
    Die kan inderdaad makkelijk optoeren door de vrijloop. Maar daar merkt de gov niets van, die houdt gewoon de motor op het ingestelde toerental.
    Niet de rotor.

    Motor afstellen met gov kan wel.
    Voluit climbout = gov stuurt de carb vol open, dus daar heb je de hoofdnaaldafstelling.
    Hoover = middennaald, in grove lijnen.

    Niet perse anders dan met curves.. Al weet je dan wat exacter waar je carb zijn opening precies uithangt
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    @uwe
    Als de heli meer vermogen vraagt dan de motor kan leveren, zal het toerental zakken.
    Als je daar op let (en je kent je heli doorgaans wel een beetje) kun je hem ruim op tijd een beetje ontlasten.

    Pitch management ;-)
    Maar dat zal niet zoveel anders zijn op curve..
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    "engine fan" noemen ze dat ding met de magneetjes voor de governor,

    ..een discussie, waar iedereen gelijk heeft,
    en iedereen zijn eigen ideeën en voorkeuren,
    ik vind het uitdagend, mijn eigen curven te construeren en te vliegen,
    als hij dat maar goed doet !

    Groet
    Uwe
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.311
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad, een gov is zeker niet zaligmakend.
    Ik vind het gewoon erg prettig, ik kreeg mn curves nooit lekker afgesteld op mijn vliegstijl. altijd zat er wel weer ergens een punt tussen dat hij optoerde.

    waarschijnlijk zit ik gewoon ergens tussen de "sportcurve"en de "3d curve" in..
    en als je dan toch zo'n governor hebt liggen..

    Noem het lui, in ik geef je geen ongelijk :D
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    idd, bij mijn Gaui ben ik blij met de governor,
    aan dat ding en vliegen, klaar ...

    en bij mijn T Rex 600 vlieg ik al meer dan 4 jaar
    en toch nog af en toe bezig wat instellen, ha ha

    Groet
    Uwe

    (maar zij vliegen alle twee prachtig!
    ik hop met die van jou komt het ook (weer) goed)
     

Deel Deze Pagina