schuim en balsa: voor- en nadelen

@Jan Brilman

Wat een gaaf toestel die Fauvel.

Het is in ieder geval veel zwaarder , om uit schuim te bouwen.

Als piep echt zo slecht is, waarom wordt het dan veel toegepast op prestatiekisten? F3A kunstvlucht modellen hebben heel vaak een piepschuim vleugel, net als pylonmodellen. Als het zoveel zwaarder zou zijn, dan denk ik niet dat dat het hiervoor gebruikt zou worden.
Het heeft volgens mij geen zin om te discussieren over wat het beste is. Alles heeft zijn toepassing. En de ene werkt graag puur hout, de andere is handig met piep.
Ik vind dat je voor jezelf en per model en per onderdeel van model best kan afwegen wat het beste is.
En hierbij rekening houden met een aantal zaken:
- gewicht vs sterkte; wat wordt er van het model verwacht?
- bouwgemak
- gereedschap ter beschikking om het matteriaal te bewerken
- kostprijs
- de tijd die je erin steekt
- ...

het is soms een beetje zoals hier op het werk: de oude garde is wantrouwig tegen vernieuwingen omdat ze het niet kennen en vasthouden aan het vertrouwde, de jongeren willen het nieuwste en vergeten de oude methodes die soms wel eens beter kunnen zijn. Ideaal is een mooie mix van de twee.

mischien is het slim om te bedenken dat ook mensen die schuim gebruiken ook nog steeds balsa gebruiken of een ander materiaal om de schuim delen te bedeken.
soms zelfs het schuim in de vleugels vernietigen om een holle vleugel over te houden (lostfoam).
dus ik denk dat als je snel wil bouwen je mogelijk veel gebruik zal maken van schuim mallen of vleugels in gedekt met balsa en als je het niet uit maakt hoe snel je kistje de lucht in gaat en je meer een bouwer bent dan een vlieger dat je dan lekker met meer hout gaat werken of alleen maar met hout

Mensen, volgens mij is het voor een heel erg groot deel een kwestie van persoonlijke smaak. Over smaak kan je heel erg lang twisten maar die twist zal niemand winnen. Beide bouwwijzen hebben hun voor en nadelen zoals al diverse keren aangegeven. Op beide manieren kan je hele mooie modellen maken. En dat je geen modelbouwer zou zijn als je schuim gebruikt is natuurlijk onzin.
Modellen kan je bouwen van een veelheid van materialen. Het ene materiaal is wel en het andere niet geschikt voor modelvliegtuigen, dat geldt voor alle takken van de modelbouw. Er zijn modelbouwers die niets anders gebruiken dan gietijzer en messing. Het zal duidelijk zijn dat je daar geen modelvliegtuig van kunt maken dat ook nog eens kan vliegen. Deze mensen bouwen dan ook modelstoommachines.
Omdat zij geen balsa gebruiken zouden ze geen modelbouwers zijn? Kom nou!!
Laten we allemaal lekker bouwen zoals we het zelf het liefste doen en dan lekker vliegen, rijden of varen!

Back