Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Jij stoutert, schijnbaar gelijke plannen......................

2. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ik denk dat ik toch echt wel eerder was, heb het in 2005 al een keer geprobeerd met een Torquemax motor.

:wink:

3. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt, maar je zou de oogjes van de clip wat kunnen afslijpen.
    En ja, ik ben de piloot. Ik vlieg mijn heli altijd zelf :)

4. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Eind goed al goed?

Omdat de motor as van 8mm terug naar 5mm gaat kan de pinion van de vertraging er mooi op. Echter toen ik de as in ging korten kwam ik er toch wel achter dat de pinion niet zo ver naar beneden kan als ik had gehoopt. Er zit normaal wel een paar mm ruimte tussen de voorkant van de motor en de onderkant van het pinion maar vanwege de as diameter overgang zit de pinion wat hoger dan normaal. Dat bekend dat de 11 mm dikke addaptor plaat 3mm dikker moet worden. Heb dus maar effe 2 laagjes 1.5mm print plaat op maat gemaakt. En het centrale gat zo groot gemaakt dat die C clip nu gewoon vrij kan draaien.

De vertraging zit er nu tijdelijk op. Ik kan de as van de vertraging niet met de hand draaien, de motor is zo sterk dat de 6.75:1 vertraging het onmogelijk maakt de as met de hand te draaien. Ik kan het zelfs niet met een tang!!! Pak ik de motor, dan draait alles heerlijk soepel.

De Absolute romp heeft een 38mm neus, daarmee past de motor met vertraging er prima in afgezien van de draden. Die moeten er aan de zijkant uit en dan langs de romp terug naar achter lopen. Ik heb de romp neus een stuk afgezaagd zodat nu die 3mm printplaat gelijk zit met de voorkant van de romp. Dit wordt het nieuw motor schot. Om de motor te plaatsen dan wel te verwijderen moet je dus appart de vertraging en de motor los schroeven. Het stukje romp neus wat er af ging kan ik later weer voor monteren om een gladde overgang van 38mm spinner naar romp te bewerkstelligen.

Ik zal straks wel een foto plaatsen zodat je kunt zien wat ik bedoel.

5. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Heb op e-bay maar effe wat 0.559mm en 0.711mm koper plaat besteld. Een 1.5mm dikke draad heeft 1.7671mm^2 doorsneedeoppervlak. Dus met een 0.559mm dikke plaat heb ik dan een strip van ongeveer 3.15mm breedte nodig per 1.5mm draad ofwel 6.3mm per 2 draden. Met de 0.711mm plaat heb ik dan 4.96mm nodig. Nog niet helemaal zeker welke van de twee het gaat worden. Deze strips komen langs de buitenkant van de romp te lopen richting regelaar.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-cross-section.htm

Laatst bewerkt: 18 mrt 2011
  6. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
  7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    De koper plaat is binnen. Heb even snel (pffff ja dus echt niet) wat stripjes gemaakt van 7mm breed met de dunne plaat.

Het ziet er dan zo uit op de romp geplakt.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2011
  8. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    En... is er al wat getest?

9. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    mijn 3026 heeft vandaag in de bedoelde setup gelopen. Helaas geen meting kunnen doen omdat ik de unilog nog niet binnen heb. Man wat klinkt dat mooi en wat is dat een geweld. Hopenlijk morgen de lucht in ermee.

10. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Vandaag de eerste vluchten gemaakt met die 3026 motor. Man wat gaat dat hard vertikaal omhoog met die hotliner......................... Nog steeds geen meting kunnen doen, die komt zodra ik de beschikking heb over de unilog.

11. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Volgens mijn berekeningen zou een HK-3026 wel eens echt met F5B mee kunnen doen.

Met een diameter van 30mm vs 19mm van een Hacker heb je slecht 63% van het aantal toeren nodig als de Hacker. Als ik met een B50L iets van 60.000 toeren zou draaien dan zou de HK-3026 dus 40.000 moeten draaien en met 6 polen is dat net zoveel schakelingen als een 4 polen (Neu) met 60.000 dus de regelaar zou dat moeten kunnen.

De vertraging zou dan 4.5 implaats van 6.75 moeten worden als je de gelijke maat prop wilt draaien. Met een 4.25 vertraging zit je dus heel dichtbij.

Een B50L heeft wel een 31mm lange rotor dus daar verlies je 1/6 aan maximaal vermogen en de L serie zit al een beetje aan zijn max. Je kunt denk ik het beste onder de 5KW blijven en liever voor 4KW gaan.

Een voorbeeld setup;
    GM 18x21
    Neu P32 4.2:1
    HK-3026 met goede bewikkeling (dus geen fabrieks motor) en ~2200KV
    CC ICE 200 Lite
    TP 6S 2700mah 65C

Daarbij is de HK-3026 zeker niet zwaar!!

Je raad denk ik wel waar ik mee bezig ben. ;)

12. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    HHHmmmm.

Die van mij draait direct met een 11x10 prop. Zit binnen 2 seconden ruim hoog genoeg om voldoende rakken te vliegen. Had de startup vertraging vrij hoog staan, die schroef ik morgen terug. Het duurt nu duidelijk te lang voordat de motor bij gasgeven vol op toeren is en het model wegschiet.

13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    2x HK-4025 met kv=1100

2.5mm draad...Ralph lijkt wel gek :)
    Inmiddels ben ik weer bezig met een wikkelklus.
    Het worden twee HK-4025 motoren, beide met een Kv-van 1100.
    De een komt in een Logo 500, de ander in een Outrage Hurricane 550, beide aan 6s.
    De wikkeling wordt eenlagig uitgevoerd zodat er voldoende koeling overblijft.
    Desondanks past er toch 1.6mm draad op:

De motor voor de Logo 500 wordt demonteerbaar gemaakt, zodat de eigenaar in de toekomst de wikkeling kan laten vervangen door eentje die geschikt is voor 10s:

Laatst bewerkt: 30 mei 2011
  15. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wikkelen voor delta en later omschakelen naar ster voor 10s? Kv wordt daardoor factor 1,73 (√3) lager. Dan hoeft motor niet opnieuw gewikkeld te worden.

Laatst bewerkt: 31 mei 2011
  16. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Goed punt, maar ik wikkel nu in YY. Ik zou dan theoretisch naar Y kunnen waardoor hij een kv van 550 i.p.v. 1100 krijgt, maar dan moet ik de sterpunten uit elkaar halen en andere verbindingen maken. Daar ga ik niet aan beginnen.
    Het is ook nog niet duidelijk welke kv waarde voor 10s gebruikt gaat worden, dat zien we later wel weer.

17. Aaalie

Aaalie Guest

Kwijl kwijl. Hier heb ik wel een héle leuke toepassing voor, daar zou ik graag een tijdje mee willen "spelen".

Na alle moeite weer loshalen? Is het dan niet minder werk om voor de 10S Logo 500 nog een motorkit te halen? En zo de reeds gewikkelde motor mooi zo te laten?

Prachtige projecten, knap werk!

18. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Het demonteren van de motor en de oude wikkelingen eraf halen kost me nog geen 5 minuten.
    Het voorbereiden van een kit om überhaupt te kunnen wikkelen kost me al een uur.

19. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    10/6 is natuurlijk 1.666 maar dat lijkt mij ook de makkelijke oplossing!

:)

20. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Best wel jammer om een stator te ontwikkelen. Altijd wel ergens anders bruikbaar. Tweede stator wikkelen?

Deel Deze Pagina