Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Enkele dingen weet ik nu al. De Motor voldoet perfect.

Vandaag enkele gegevens verzameld. 47 seconden motorloop, Bij laden ging er weer 1450mAh in de lipo van 4 cellen. Lipo is een nanotech van 4000 mAh 45-90C. Toeren heb ik nog niet kunnen meten, was de meter vergeten.en een ampere tang was niet aanwezig op het veld vandaag.

Helaas had ik op school voor de vakken waarin men leerde om dit allemaal om te rekenen cijfers als toto-uitslagen. Dus daar weet ik dan ook niets vanaf, dat mogen slimmere mensen doen...............

2. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Theo,

Dat is 111A gemiddeld. Zit je zo rond de 1500 a 1600W gemiddeld, piek zal tussen de 2.1 en 2.5kw liggen.

(Berekening 1.45Ah / 47sec * 60sec * 60minuten = 111A)

Groet,
    Gerben

3. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Dank je Gerben, dan zat ik met mijn probeersel van rekenen al aardig in de buurt, alleen die komma stond er nog niet in.

Dan morgen naar W&W en een 12x11 prop inslaan...............

Laatst bewerkt: 2 jun 2011
  4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ster <> delta connector, zou je twee van moeten hebben, voor elke deel-motor:
    Brushless Motor with Convertible Delta or Wye Winding - RC Groups

5. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  6. willow

willow

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Je verwijst naar erg oude info.

Neu gaat nu ook outrunners maken. Neu inrunners zijn 1 van de warmste motoren. Ik vertrouw hem dus niet. Toen ik Steve een Mailtje stuurde adviseerde hij me 8 pwm te draaien, nou daar gaat geen enkele inrunner Neu goed op lopen.

Kunnen we het draadje gewoon terug geven aan _dekker!

Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Helemaal mee eens. Afgezien dat het mij echt niet uit maakt wie welke motoren maakt. Dat is een kwestie van vraag en aanbod.

Laatst bewerkt: 6 jun 2011
  8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Verwijst naar kennis en ervaring. En zo snel veranderen natuurwetten niet. De laatste verandering daarin is alweer miljarden jaren oud.

Met een uitroepteken erachter notabene??? Zullen we dat oordeel maar aan _dekker_ en de moderatoren overlaten? Sowieso een vreemde opmerking op een discussieforum. Dacht je dat buitenlopers zich zonder discussie/overleg/kritiek/meedenken/ruzies zelfs, tot hun huidige niveau zouden hebben ontwikkeld? (Of welke techniek dan ook).

Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  9. willow

willow

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Prima hoor, als je er zo over denkt. Ik zie geen enkele rede om zo vel te reageren op alles en ruzieen vind ik al helemaal tijdverpilling. Ik doe er in ieder geval in dit topic niet aan mee, daar gaat dit topic niet over. Dit gaat over prachtige handgewikkelde motoren.

10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    In tegenstelling tot jou deed/doe ik wel mee in deze discussie! Ik wil van niet lezen "kunnen we het draadje nu gewoon teruggeven aan Dekker!" Alsof ik het gehijjacked heb! In plaats van dat ik TS ergens op attendeer! Gaat je sowieso niets aan, in geen enkele discussie! En ik weet ook echt niks van zelfbouwmotoren of elektrotechniek! Doe jezelf een lol! Google op mijn naam! Kijk eens naar de foto van de knappe jongeling op www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax ! Let op de begindatum van die groep!

11. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Even diep adem halen en tot 100 tellen? Ik denk niet dat willow dat zinnetje specifiek aan jou richte Ron maar dat het meer zo iets was van dat er een beetje veel posts van andere mensen in dit draadje staan? Daar ben ik zelf ook schuld aan!

Aan de andere kant, wat betreft het zelf wikkelen van motoren is hoeveel koper je er in stopt zeker on topic. Ik ben ook van meening dat het beter is meer koper er in te stoppen implaats van ruimte te laten voor lucht. Maar dan hoor ik dat liever van jou Ron en niet van Steve Neu.

Nog even terug naar de post van willow. Steve roept al jaren dat zijn 4 pool motoren efficienter zijn dan de 2 polen motoren van Hacker. Grappig dat ik hier meetingen heb die het tegendeel beweren. Dat heet, als je motoren van het zelfde gewicht vergelijkt en dus niet een B50L tegenover een 1512 zet. Maar dan is F5B natuurlijk wel een heel appart verhaal.

Goed, tijd om weer aan het werk te gaan.

12. willow

willow

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Idd totaal verkeerd opgevat en ook extreem felle manier van reageren. Ik ga daar verder niet op in.

@jjmouris Mijn ervaring ook. Ze zijn niet zo zuinig en worden knap warm. Veel mensen gebruiken ze op de Outrage 550 en die hebben het allemaal. De X-eras zouden veel efficienter zijn, met inlevering van kracht natuurlijk.

13. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Goed, ik ga verder waar ik gebleven was: het wikkelen van een HK-4025 met 1.6mm draad.
    De stator is klaar gewikkeld en heeft de 1000V test goed doorstaan.
    Zoals op de foto te zien is is de wikkeling nog relatief luchtig:

Ter vergelijking nog even de fabriekswikkeling, ook met kv1100:

Hier een foto van de andere kant, er moet nog een hoop draden worden weggewerkt...

Laatst bewerkt: 30 jun 2011
  14. willow

willow

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Netjes :) Hoeveel meer koper zit er in met die 1.6mm wikkeling in vergelijking met het orgineel of is dat (nog) niet te zeggen?

Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2011
  15. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Scorpion is een beetje vaag met z'n aantal turns aanduiding. Er staat 6 turns delta aangegeven maar volgens mij moeten het er meer zijn, het zal eerder iets van 7 a 8 zijn.
    Als ik hiervan uit ga dan zit er in mijn motor 27 tot 45% meer koper.

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik zie nu de bedoeling van je opmerking :oops: Ik had de voorgaande berichten niet gelezen (d.w.z. al eerder gelezen) en dacht dat je mijn reactie wegmaaide. En dus totaal fout gereageerd door mij.
    Ik zou in dit geval toch maar voor Steve's mening gaan want ik durf er niet veel over te zeggen. Hoogstens dat ik me voor kan stellen dat stator helemaal dichtplamuren met koper beter is bij korte motorlooptijden (motor massa vangt hitte op) en een open stator beter is bij langere looptijden (luchtkoeling).
    Ik wil geen technische vragen via PB afhandelen maar via het forum, dan heeft iedereen er wat aan, en ook meer deskundige input voor de vraagsteller, vandaar.

17. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Nog even terug naar die 3026 die _Dekker voor mij gewikkeld heeft.

Het stroomverbruik hebben we bepaald via een berekening zie onderstaande quote. Afgelopen zondag heb ik ook het toerental kunnen opmeten en dat zit met die 11x10 klapprop op bijna 14.000 toeren per minuut aan een 4s Nanotech lipo van 4000 mAh.

Prima motortje zo. Dank je _Dekker, perfect gedaan.

Laatst bewerkt: 26 jun 2011
  18. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Dat is goed nieuws, bedankt voor de bloemen :)

19. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Ik heb wat pech met de bijgeleverde rotor van de eerste HK-4025. Ik heb uit nieuwsgierigheid even de afstanden tussen de magneten opgemeten en schrok wel even van wat ik zag, zie plaatje:

Zulke grote verschillen in de magneetafstanden is vragen om een motor die te pas en te onpas afslaat.
    Inmiddels heb ik contact opgenomen met Scorpion, ze hebben aangeboden een nieuwe rotor toe te sturen. De service is in elk geval prima!

Laatst bewerkt: 7 jun 2011
  20. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002

Deel Deze Pagina