Scratch bouw stoomvrachtschip SS RUMARSIES

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door RuudO, 12 jan 2025.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou... aangezien Ruud zegt twee dochters te hebben, zal Simon niet kloppen, al zijn daar natuurlijk varianten op denkbaar...

Gewoon lekker voor jezelf houden, Ruud... Enige wat van belang is, is dat voor JOU die naam wat betekent...

2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Je zag dit soort samengetrokken namen ook wel in de biinenvaart. Makkelijk te onthouden dus. En die ouwe Shakespeare wist het lang geleden al. Gr. Klaas.

3. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Zo, vandaag begonnen de met de filmpjes opgedane kennis in Fusion in praktijk te brengen.
    Begrepen dat Fusion 360 tegenwoordig gewoon Fusion heet.

Na het filmpje wat ik enkele berichten geleden noemde, heb ik volgens mij nog een veel beter filmpje gevonden die precies doet wat ik ook van plan ben. Hier is het filmpje

Eigenlijk gaat het best lekker en staan de halve spanten op tekening!

Er gaat wel wat tijd in zitten, maar dat zal naarmate ik het programma meer onder de knie krijg vanzelf beter worden.

Het grappige is dat ik dit allemaal niet nodig heb om het schip te bouwen, maar ik wil het 3D tekenen toch ook wel beter onder de knie krijgen.

Spanten getekend (Middel).png

Gerrit-Jan, Herby63 en k-k vinden dit leuk.
  4. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ziet er goed uit,
    als je inderdaad de romp niet gaat 3D printen is het niet echt nodig.
    Je kan straks de spanten allemaal afzondelijk op een A4 printen of zelfs omzetten naar een laser cut plan .
    het is ook makkelijker ( verhouding tot je schip) om kleinere onderdelen te tekenen en 3D te printen ipv alles te gaan opmeten en afzonderlijk te tekenen.

persoonlijk teken ik van de romp enkel de spanten en eventueel de kiel voor de hierboven genoemde reden.( op papier printen)
    Teken wel vanaf het dek alle onderdelen die ik wil 3D printen

Herby63 vindt dit leuk.
  5. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    @Marc w ik ga de spanten die ik nu aan het tekenen ben straks ook verder aanpassen om te kunnen printen.

Omdat ik ze toch moet tekenen, en m'n Fusion skills eindelijk wat wil opschroeven om in een later stadium de opbouw en de details ook te kunnen tekenen doe ik het zo.
    Met als resultaat (als alles lukt) dat ik zowel een bouwmodel als een mooie 3D tekening van het schip heb.

Het printen zal, afhankelijk van om welk onderdeel het gaat, of op de filament printer in PLA of op de resin printer gemaakt worden.
    De buitenkant van de romp wordt hoogst waarschijnlijk van houten latjes en het dek wordt van styreen plaat zoals ik het nu voor me zie.

Ik ben onder tussen ook druk (detail) foto's en plaatjes aan het zoeken van de dingen op het dek zoals windhapper, lieren, luiken op het ruim etc cetera.

Marc w en k-k vinden dit leuk.
  6. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Ik kom net bij Duikboten een prachtig verslag van @Henk Freubelaer Freubelear tegen, namelijk Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Dit sterkt mijn stoute plan om ook de romp te gaan printen wel heel erg. Zeker omdat Henk in principe vanuit hetzelfde idee is begonnen met 3D tekenen en printen etc.
    Pffffff keuzes keuzes keuzes (maar wel erge leuke!)

7. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Het is even stilletjes…

inmiddels voor de derde of vierde keer overnieuw begonnen met het tekenen van de romp.
    Elke keer ontdek ik meer en meer in Fusion en kom dan tot de conclusie dat ik het beter anders had kunnen starten.
    Geeft niets, geen haast en het tekenen was onderdeel van de doelstelling.

zodra ik iets toonbaars heb meld ik me natuurlijk met de plaatjes.

Gerrit-Jan en k-k vinden dit leuk.
  8. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    Het begint vorm te krijgen, de romp in Fusion 360.

Ben er nog lang niet, maar stapje voor stapje. Als dit de juiste manier is, zijn de andere delen natuurlijk veel sneller voor elkaar.

screenshot.jpg

9. RuudO

RuudO

Lid geworden:
    30 okt 2021
    En waar ik onder het tekenen over na zit te denken is het volgende.

Zoals ik al aangaf ben ik niet per se een scheepskenner maar vind het gewoon technisch interessante objecten.
    Daarom heb ik ook helemaal geen foto materiaal enzovoort. Om dan een model van een niet bestaand schip te maken is dan niet de meest handige keuze.
    Aan de ene kant ben ik vrij in wat ik doe, maar ik wil ook wel een model dat 'ergens op lijkt'. Qua kleuren, uitvoering, materialen en noem maar op.

Misschien kan ik daarom beter een model maken van een echt schip waar veel over te vinden is, om op die manier de detaillering ook goed te kunnen maken.
    En in geval van onduidelijkheden beter kan zoeken naar antwoorden, zowel op het internet als bijvoorbeeld hier op het forum omdat anderen dat schip dan ook kennen.

Mijn vraag bij deze is dan ook, zijn er suggesties over welk schip dan in aanmerking zou kunnen komen waar veel over te vinden is?
    Ik denk dat ik schepen zoals waar ik nu mee bezig ben, maar ook slepers en andere werkschepen mooi om te zien.

10. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
  11. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ruud, de plannen die je hebt zijn zeker van een bestaand schip, De auteur heeft waarschijnlijk enkele aanpassingen moeten doorvoeren om de miniatuur stoomketel en machine er in te kunnen bouwen en heeft om die reden de oorspronkelijke naam aangepast. hieronder de S.s. “Laomedon”, lijkt volgens mij spreken op uw tekeningen. ( vermoed dat er wel meer foto's van te vinden zijn. Van de liberty vrachtschepen uit WO II zijn zeker plans en foto's beschikbaar en die lijken ook sterk op jou plans ( beetje groter )
    Maar er zijn tegenwoordig inderdaad meer dan voldoende plans aanwezig van bestaande schepen en foto's zijn er meestal ook wel te vinden op het internet.
    Je moet alleen je keuze kunnen maken uit het giga aanbod.
    succes met je keuze.

upload_2025-2-10_9-25-21.png

12. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ruud, Heb nog een 1:50 algemeen en lijnenplan van het coastertje dat ik 10 jaar geleden bouwde. Mag je voor de portokosten hebben. Van dit scheepje werden in 1967 5 stuks gebouwd voor Noorse rekening. Is een kleine 70 cm lang en 15 breed. Weegt vaarklaar ongeveer 3 kg. Gr. Klaas.

Arnafjord zijaanzicht.jpg

Deel Deze Pagina