Scratch built Slingsby King Kite 1/4

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 12 nov 2020.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het is weer een genot om naar je werk te kijken Vincent!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  2. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Het instrumenten paneel is, net als de vlieger, goed in het zicht. Ik had echter een probleem, nergens kon ik er informatie over vinden. Op deze foto
    Schermopname (154).png
    kon ik een piepklein stukje zien en daar lijkt het paneel ook nog wit te zijn. Dat vond ik ook bij een foto van een Petrel (een Slingsby zwever uit dezelfde periode), dus dat kwam wel voor.
    Ik besloot er maar wat leuks van te maken, kijkend naar de andere zwevers van Slingsby. Ik had al een setje instrumenten besteld bij Aero Cockpit op schaal 1:4, maar de wijzerplaten kon ik niet gebruiken. Ik had nog foto materiaal liggen van de wijzerplaten van de vorige kist, de Slingsby Gull. Op de foto van het witte instrumenten paneel van de Petrel, lagen de instrumenten verzonken en ik besloot zoiets te maken.
    IMG_2812.JPG
    Ik bestelde bij Aerocockpit een setje instrumenten, wel de goede schaal, maar niet de goede wijzerplaten.
    De instrumenten van Aerocockpit waren in dit geval als opbouw geleverd, maar dat kan je afzagen. Op de foto rechts de afgezaagde hoogtemeter en links het niet afgezaagde klokje.
    IMG_2815.JPG
    Het paneel zelf maakte ik van 2 lagen 0.6 triplex, dat is nog net te snijden. Na alles afgetekend te hebben, boorde ik alle gaatjes met een 1mm boortje, in de 2 op elkaar geklemde panelen. Hierna sneed ik het triplex aan voor en achterkant met een snijpasser in, knipte er segmenten in en kon het triplex uitbreken
    IMG_2821.JPG
    Ik lijmde met een paar pas spelden de 2 plaatjes op elkaar. Toen bleek dat de gaten toch net iets te klein waren voor de instrumenten en met het tapse heft van een schroevendraaier en schuurpapier kon ik ze precies pas maken.
    IMG_2824.JPG
    Daarna lijmde ik er nog een plaat achter met 2 magneetjes op hem te zekeren in het vliegtuig. Het triplex spoot ik een paar keer met primer en daarna wit, achter de instrumenten zwart.
    Nu de instrumenten zelf, ik zaagde alle opbouw instrumenten af, zodat ik alleen de ring(bezel?) met het glas overhield.
    Het kompas zou eigenlijk een bolletje moeten zijn. Op Retroplane had Eric Spore al zoiets gedaan, leuk detail. Ik rondde een handvat van een vijltje (ik gebruik alles wat binnen handbereik licht…) af, klemde een stukje PET op een plankje met een gat vast, verwarmde het plastic , duwde het vijltje naar boven en een buis eroverheen en zie een mooi bolletje.
    IMG_2834.JPG
    Ik lijmde een strookje van de foto van het kompas erin en schilderde het bolletje aan de binnenkant zwart.
    Schroefjes maakte ik van zwarte spelden, kopjes plat vijlen en even inzagen
    IMG_2822.JPG
    Nu had ik alle onderdelen
    IMG_2827.JPG
    IMG_2830.JPG
    Nu het leukste werk, alles met PVA in elkaar lijmen
    IMG_2831.JPG

    Vincent.

    ===============================================
     
    aurectar, renetl50, Fotor en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Leuk is niet het goede woord hier, de MBF software schiet een beetje te kort. Wow!
     
    aurectar en Vincent de Bode vinden dit leuk.
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Bij de instrumenten hoort ook de pitot buis, die ik in verband met kwetsbaarheid, graag afneembaar wil hebben. Ik maakte hem van massief 2mm draad, wat ik had liggen, ik weet niet precies voor spul, maar het was niet magnetisch. Ik nam twee stukjes, boog dat zodat het op het voorbeeld leek en soldeerde ze met zilver aan elkaar.
    Ik liet 1 stuk draad uitsteken en schoof daar een driehoekig messing plaatje samen met een vierkant stukje messing profiel op. Tenslotte nog een stukje ijzeren spijker en het geheel met zilver gesoldeerd. Het messing profiel past in een wat groter profiel, waar ik een magneetje onderin lijmde
    IMG_2847.JPG
    Het grotere messing profiel lijmde ik in de rompneus
    IMG_2848.JPG
    en lijmde dat met 5 min epoxy van binnen vast. Moest daarbij wel de romp onderste boven houden en lijmen, zo blijf je lenig…
    IMG_2853.JPG
    Toen de schaats nog, ik besloot het zeildoek gedeelte massief te maken. Ik lijmde ik 12 lagen 2mm balsa met PVA op elkaar waarbij ik de romp als mal gebruikte .
    IMG_2840.JPG
    Na het drogen van de lijm haalde ik het van de romp af en schaafde ik het in model
    IMG_2845.JPG
    Bekleedde het met Diacov, om het zeildoek van de echte zwever na te bootsen. Ik schilderde dat wit en lijmde het op de romp. Daar lijmde ik er de schaats zelf op, bestaande uit 0.6mm triplex en twee lagen 2mm vuren. Daarna nog 2X2mm vuren latjes in de hoeken.
    IMG_2846.JPG IMG_2855.JPG

    Terug naar het interieur, de zitting bekleedde ik met leer van een oude portefeuille
    IMG_2843.JPG
    en maakte een stuurknuppel van aluminium buis, die schuift over een stuk installatie draad
    IMG_2857.JPG
    IMG_2856.JPG
    Zodat ik de knuppel in de gewenste stand kan buigen.
    Binnenkort ga ik hem buiten in elkaar zetten, voordat ik met bekleden ga beginnen.
    Vincent.
     
  5. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor de uitgebreide inkijk in je bouwtechnieken!

    Je gebruikt veel cyano, zo lijkt het. Zelf krijg ik behoorlijk last van m'n neus. Heb je daar geen last van of heb je maatregelen genomen.
     
  7. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Inderdaad gebruik ik dat veel. Komt omdat ik de bouwverslagen van Eric Spore over zijn Nemere (5m) gelezen heb. een echte cyano addict.
    In de King Kite probeer ik met PVA, (met hete strijkbout,) te werken. Ik weet nog steeds niet wat beter is.
    Ik heb eigenlijk geen last van mijn neus, wel van mijn ogen, met name als ik de dunne cyano gebruik. Ik heb een vrij goed geventileerde zolder.
    De gezondheids risico's lijken mee te vallen, wel oppassen met vastplakken en verbranden.

    Vincent
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben een beetje achter met mijn bouwverslag, vliegen en klussen aan het huis…

    De ruwbouw schoot goed op en met wat zon nam ik wat foto’s buiten
    IMG_2858.JPG IMG_2859.JPG
    IMG_2860.JPG

    IMG_2863.JPG

    IMG_2864.JPG IMG_2866.JPG
    Hier alle onderdelen klaar voor de afwerking
    IMG_2875.JPG .
    Ik bracht bister (een organische in wateroplosbare kleurstof, verkrijgbaar bij de kunstmaterialen) aan met een spons. Daarna twee lagen porienfuller en toen PU jachtlak. Opgehangen in de schuur om het te lakken en te laten drogen, ook minder last van de stank...
    IMG_2876.JPG
    Toen het droog was kon ik het stabilo, kielvlak en rolroeren bekleden met Diacov
    IMG_2880.JPG
    En de rolroeren weer gemonteerd
    IMG_2882.JPG

    Vincent
     
  9. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    De cockpit kap was in het origineel gemaakt van gebogen (perspex?) platen over een houten frame
    King-Kite-3.jpg
    Schermopname (156).png
    ik lijmde steeds 0.5mm transparant plastic paneeltjes met canopy glue, klemde die vast en dan de volgende.
    IMG_2886.JPG
    Als laatste het grote voorste scherm
    IMG_2889.JPG
    Natuurlijk ook afdeklatjes
    IMG_2891.JPG
    IMG_2894.JPG
    In het echt was alles geschroefd, dit heb ik met spelden met een ingezaagde kop, gedaan. (net zoals ik voor het instrumentpaneel maakte)
    IMG_2895.JPG

    Vincent




    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2021
    jan brilman, crins, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Op wat afwerking van het interieur na, was hij klaar. Het zwaartepunt had ik met Ecalc uitgerekend en moest op 79 tot 90mm van de voorlijst liggen. Omdat de romp te breed is voor mijn mooie nieuwe digitale CG weger, haalde ik mijn oude contraptie van de vliering, 3 platen geplastificeerd spaanplaat in een soort U aan elkaar geschroefd
    IMG_2907.JPG
    De vleugels liggen op latjes met een 2X2 mm afgerond latje(zie pijl) waar het vliegtuig op balanceert
    IMG_2908.JPG

    IMG_2909.JPG
    Ik moest 450 gr ballast gebruiken, waarvan 130 gr uitneembaar in het witte potje
    IMG_2913.JPG
    Op die manier kan ik het CG tussen de twee waardes afstellen, zonder te hakken of breken. Over de losse loodstukjes heb ik epoxy hars gegoten (wel het gewicht daarvan in mindering van de ballast gebracht).

    Nog wat data van het model, spanwijdte 387,5 cm, gewicht 4800 gr, een vleugeloppervlak 85dm2 en dat geeft een vleugelbelasting van 56.4gr/dm2

    Hierna kon ik nog wat foto’s in de zon maken.
    IMG_2900.JPG IMG_2904.JPG IMG_2905.JPG 00,04.

    Hij is nu bijna vliegklaar, nog wat schilderwerk aan de piloot,wat details van het interieur en de belettering.



    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2021
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Fantastisch!
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat mooi :worship:
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Echt een pronkstuk:thumbsup:
     
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.169
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Weer een heel mooi toestel Vincent!
     
  15. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Dank voor jullie lovende woorden!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Magistraal resultaat.
    Gewicht en vleugelbelasting zijn redelijk.
    Zal goed vliegen.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  17. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Petje af voor het vele werk en zo'n prachtig resultaat!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Altijd weer prachtig, mooi gebouwd oud hout! :worship:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel Dirk en ik vind dit ook nog een erg mooi voorbeeld! Helaas door waarschijnlijk fouten in de bouw van tipverdraaiing (3 prototypes tegelijk...) erg spin gevoelig, noodoplossing vergroot rudder.
    Via de Scale Soaring UK kreeg ik daar nog mooie plaatjes van;
    start KK file.jpg
    Na de (aller)eerste bungee start van Willy Watt
    ... Hieronder wat erover geschreven is;
    citaat uit een SSUK verslag;
    Then followed Watt in his King Kite as the first British launch. The King Kite immediately spun and struck the ground with one wing tip and nose, its pilot literally arriving "on his toes" as he put it. Wills then followed utterly terrified, feeling as he put it "like St George for merry England being launched over the Niagara in a barrel to create a German holiday"
    crashKK file.jpg
    Ik heb nog geen foto's van het interieur, dit is het bestuderen waard.

    Vincent.
     
    aurectar, M.l.v.Doesburg en Huibert vinden dit leuk.
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Wat een prachtige kist weer! Mijn complimenten!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina