scratch p-66 vultee vanguard WWII

Hoi Juweeltje,

Tip: je kan de volgende keer beter de vleugel op de bouwplank vastzetten met de juiste wash-out en dan bekleden ipv los bekleden op de schragen:

20120303093528.jpg


Bijvoorbeeld zo:

full


Dan heb je gegarandeerd gelijke wash-out per vleugelhelft.

Ik hoop dat het niet teveel verschil is per tip, want dat ga je inderdaad wel merken met vliegen.
Je bouwt wel heel netjes, ziet er mooi uit!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank voor de complementen en tip!

bij mijn volgende bouw, zal ik uiterraard dan ook letten,op alle fouten die ik nu jammergenoeg maak....

de hamvraag zal dan ook zijn, zal deze vliegen he....

ik zal nu alles in primer zetten, en dan maiden.
Als hij niet crashed , dan kan ik verder afwerken.....:cool:

[mod]Edit Alexzzz: aub geen gehele post met foto quoten.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank voor de complementen en tip!

bij mijn volgende bouw, zal ik uiterraard dan ook letten,op alle fouten die ik nu jammergenoeg maak....

de hamvraag zal dan ook zijn, zal deze vliegen he....

ik zal nu alles in primer zetten, en dan maiden.
Als hij niet crashed , dan kan ik verder afwerken.....:cool:


is het niet slimmer om m nu goed te meten, en de fout te herstellen?
dat is minder werk dan de hele kist die je gaat verliezen..

Tip stall is a dangerous thing!
 
dan moet ik HEEL de vleugel opnieuw doen....:Fade-color fout is niet te herstellen
en daar heb ik nu niet echt zin in :)
zal hem in de primer steken, en eens het veld opgaan, en horen van de mensen daar.....
maar ik ben er nog niet.....
deel van de romp moet og geglast worden....


is het niet slimmer om m nu goed te meten, en de fout te herstellen?
dat is minder werk dan de hele kist die je gaat verliezen..

Tip stall is a dangerous thing!
 
ga dan eerst met de vleugel naar het veld, dan weet je oj je de romp uberhaubt nog moet glassen,
echt het zou zonde zijn van al het werk als je iets onvliegbaars maakt.

( wel eens met een Spitfire gevlogen, en tipstall gehad?)
 
de romp is al voor 90% gegelast....

en ja, vorige week een tipstal gehad met mijn t-28... nie goe afgelopen :rolleyes:......


ga dan eerst met de vleugel naar het veld, dan weet je oj je de romp uberhaubt nog moet glassen,
echt het zou zonde zijn van al het werk als je iets onvliegbaars maakt.

( wel eens met een Spitfire gevlogen, en tipstall gehad?)
 
zou inderdaad een zonde zijn !
maar ik doe rustig verder tot alles klaar is voor het veld.
moet de vleugel dan toch opnieuw, dan is dat zo.....we zien wel....
 
Ach terug wat vorderingen.
Ben ook eens benieuwd hoeveel de vleugel verschilt met de andere kant.
Breng hem gerust eens mee naar het veld.
Mvg Wes.
 
ik denk dat ik toch de vleugel opnieuw zal maken

de voornaamste reden: hij is niet gelijk!
ik ben er achter gekomen wat ik als beginneling fout heb gedaan :Fade-color
op de tekening (zie rode pijlen) heb ik geen rekening gehouden met de extra steuntjes die erop getekend zijn.Een ervaren bouwer weet dat dit diend om de vleugel in de juiste positie te brengen.....ik als beginneling, heb die gewoon niet mee uitgezaagd, daarrom komt de vleugel niet gelijk te staan.
Ik zal bovendien van de gelegenheid gebruik maken om de vleugel LICHTER te maken. De tekening voorzien massief volle spanten, maar dit komt volgens mij niet ten goede aan het gewicht.Daarom zou ik ze uitzagen (zie rood) zoals de meeste spanten hedendaags eruit zien.
ik zou dan een dikte van 7mm aanhouden.....
en ipv een gebruike aluminium buis in de vleugel (zie vorige post #4) zal ik een kartonnen versie gebruiken. Eveneens de dubbele gemaakte spanten ter hoogte van het landingsgestel niet volledig maken, zoals voorzien op te tekening, maar de helft...;dat zal ook voldoende sterk blijven EN lichter zijn.....wat denken jullie hierover?

tja....fouten worden gemaakt om ervan te leren zeker......:rolleyes:?

zodat je eigenlijk dit bekomt :
 
Laatst bewerkt:
omdat er geen maat stond bij de vleugel heb ik 2.5mm dik balsa gebruikt voor de bedekking. (dit stond wel vermeld bij de romp, 3/32" (omgerekend= 2.38mm) dus heb ik maar hetzelfde gebruikt voor de vleugel.
maar als ik mijn lat op de tekening leg meet ik voor de vleugel +-1.5mm....
de vleugel moet ook nog geglast worden, dus ga ik ook die 1.5mm gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Je besluit om een nieuwe vleugol te bouwen is in mijn oogen de juiste stap
De wijzigingen die je door wilt voeren ook
Ga zo door
 
en kijk eens wat een NETTE plankjes ik zomaar gratis van de fruitboer gekregen heb ;)....


Ondertussen allemaal uitgesneden en zelfs lichter gemaakt door de binnenkant ook te verwijderen....
:D



En dus ditmaal gaan we onder gelijke graden bouwen.....:)
 
Je fruitboer mag vast een keer een keer met een trainer van jou vliegen, voor geleverde diensten en materialen :)

Geen mogelijkheid om de tip-verdraaiing er uit te stomen/verhitten? Of doormidden zagen en met nieuwe middenversterking(en)/glasweefsel de vleugelhelften onverdraaid weer aan elkaar bevestigen?
 
nee ik begin er nie aan..
Doordat ik in het begin eigenlijk die steuntjes van de ribben er niet opgelaten heb, is de vleugel eigenlijk niet gelijk, vandaar dat ik het risico niet neem...

Je fruitboer mag vast een keer een keer met een trainer van jou vliegen, voor geleverde diensten en materialen :)

Geen mogelijkheid om de tip-verdraaiing er uit te stomen/verhitten? Of doormidden zagen en met nieuwe middenversterking(en)/glasweefsel de vleugelhelften onverdraaid weer aan elkaar bevestigen?
 
Ik vraag me af...
Op het plan staat er GEEN v-stelling van de vleugel getekend, noch vermeld.
Buiten wat balsa maten staat er niets geschreven op het plan.....
Doch meen ik te zien op foto's van de 1/1 dat die er is....

Is het niet beter om toch een kleine v- stelling te voorzien?
Komt dit niet ten goede aan de vliegeigenschappen, of heb ik het mis?
 
Ik vraag me af...
Op het plan staat er GEEN v-stelling van de vleugel getekend, noch vermeld.
Buiten wat balsa maten staat er niets geschreven op het plan.....
Doch meen ik te zien op foto's van de 1/1 dat die er is....

Is het niet beter om toch een kleine v- stelling te voorzien?
Komt dit niet ten goede aan de vliegeigenschappen, of heb ik het mis?

Nou dat lijken me twee goede redenen dan......

Edit:

Ik meen zeker v stelling te zien....

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en hoeveel is klein...:rolleyes:
dacht van 2 graden te nemen.
Dat is in mijn ogen niet veel, maar toch iets....niet?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top