scratch p-66 vultee vanguard WWII

ik heb een vraagje

volgens het plan moet ik in beide vleugel helfen "SHEER WEBs" plaatsen van 3/32 inch, dat komt overeen met 2.3mm dus, plaat van 2.5mm nemen.

Nu is de vraag uit welk materiaal moet dat gemaakt worden, plywood or balsa, en als het balsa is, hoe moet het gesneden worden voor welke krachten het moet opvangen????horizontaal of vertikaal.

De sheerwebs zijn er om de vleugels meer sterkte te geven, dat weet ik ondertussen.....:rolleyes:

[IMG=http://img9.imageshack.us/img9/19/20120209184147.jpg][/IMG]

Bij triplex ook verticaal. Dan staat de meeste nerf verticaal (de buitenste twee lagen) terwijl in de binnenlaag de nerf horizontaal loopt.

iemand heeft net een youtube filmpje (het zijn eigenlijk foto's) online gezet.
Zijn p-66 zijn gebouwd volgens plannen van de overleden Vance Moscher, het is een iets groter model nl 80 size….

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zou dat niet, als je veerstaal gebruikt...
en gezien er scalebouwers zijn die het toepassen....

Ik denk dat ik dat eens zelf zal proberen te draaien met mijn mini draaibankje.....

Ik kende het nog niet, maar een schitterend en eenvoudig systeem om geen servos te zien.....
is dat wel sterk genoeg

kon het echt niet laten om vandaag verder te werken….
het stabilo, voorlopig nog zonder hoogteroeren…..

lekker ding he :rolleyes:

Zulks waterpasje ken ik ook.

Heb het al eerder vermeld, je gaat als een speer.
En het is nog zuiver gebouwd ook, is dit werkelijk je eerste zelfbouw?
Zo ja, dan heb je talent en verwacht ik nog mooie toestellen in de toekomst van je te zien.

Ga zo verder.
Johan.

mercie Johaver mercie!

ja dit is mijn eerste houtbouw, en het gaat idd lekker snel. toch voor het moment nog, want dat moet ik nog wat balsa halen en servo's om verder te kunnen.

het probleem waarom alles zo snel gaat, is omdat ik het graag doe :)
is toch wel leuk he zelfbouw…..
ben benieuwd wanneer hij echt klaar zal staan op het veld…..

gezien dit mijn eerste houtbouw is had ik daar niet eens bij stilgestaan.
Ik vraag me zelfs af met mijn geringe kennis, of de nerfrichting hiervan belang is?
de 2mm balsa is toch goed gelijmd en zit toch stevig vast aan de binnenste steunbalkjes….op het eerste zicht, allemaal stevig….
ik zou hem misschien wel "proberen" te glassen, denk PERSOONLIJK dat de richting dan van geen groots belang kan zijn….of heb ik het mis…..

als ik vele houtbouw bekijk is de richting hetzelfde zoals bij de vleugels……in de lengte gelegd…...

Twijfel: moet de nerf van stabilotip in lengte- of, zoals nu, dwarsrichting? Of lood om oud ijzer?

Stabilo van links naar rechts en de rudder van boven naar onder

Edit; zie net dat je je stabilo al ingedekt hebt. Heb je het op de tips van het stabilo ?
Ik heb deze 'vleugeltips' bij mijn HAI 2 van boven naar onder laten lopen, dit was mijn eerste bouwproject, dat kun je eigenlijk wel zien als je het bouwverslag doorneemt. Nu neem ik de tijd voor alles en als het niet echt 100% is doe ik het opnieuw

2nv7bwp.jpg

Back