Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Een beetje aangestoken door het enthousiasme van een ander heb ik me weer op de werf begeven en ben verder gegaan met de nieuwe thrusters.

    Het doel is om zo min mogelijk te 'slopen' van de nieuwe thrusters zodat ze ooit nog eens ergens in de originele configuratie gebruikt kunnen worden, al weet ik eigenlijk wel beter.
    Zoals gezegd zou volgens Graupner de nieuwe 1-op-1 uitwisselbaar moeten zijn met de oude maar dat klopt dus niet, de gehele inbouwlengte van de nieuwe is duidelijk groter, dat heeft 2 oorzaken.
    1. Het tandwiel kwadrant voor het sturen van de oude heeft de vertanding aan de binnenzijde waardoor het draaipunt hiervan dichter op de stuurpijp van de thruster zelf zit.
    2. Het lagerblok van de aandrijfas is breder/dikker.

    Punt 1. maakt dat de voetplaat dus ook nog eens langer wordt en dit geeft problemen met inbouwen, de voetplaat komt tegen de romp aan waardoor het geheel niet vlak gemonteerd kan worden.
    Alleen hierdoor ben ik al van mijn oorspronkelijke doel moeten afwijken en een deel van de voetplaat heb ik er dan ook afgezaagd. Dit zorgt er wel voor dat ik wel een andere manier van sturen moet verzinnen en dat ga ik doen door gebruik te maken van 3d-printer onderdelen. De pulleys met de bijbehorende tandriemen.
    De pulley die ik had liggen heeft wel een draaibank behandeling moeten ondergaan maar dat ging vrij eenvoudig, deze is van een aluminium legering. De volgende uitdaging is alleen dat ik niet meer weet waar ik hem vandaan heb gehaald want deze was oorspronkelijk bedoeld om op een servo te plaatsen en gebruik te maken van de tandwielen die er al op zit, dus maar 2 nieuwe gelijke besteld.

    Punt 2. zorgt er wel voor dat de motor iets van 17mm verder naar het voorschip zou komen, met de bestaande koppelingen, waardoor ik compleet nieuwe motorondersteuningen zou moeten maken. Ik heb inmiddels een stuk kortere koppelingen gevonden waardoor ik volsta met een vulplaatje van 1mm.

    20240804_163612.jpg
    Hier rechts de originele en links de aangepaste thruster.
    Het borgboutje van de pulley zat eerst op de kraag boven de vertanding maar die kraag heb ik er af moeten draaien, Het borgboutje blijft nagnoeg gelijk met de toppen van de vertanding enomdat het alleen maar een slag voor het sturen hoeft te maken verwacht ik geen problemen met aflopen of beschadigen van de tandriem.

    Nu wachten tot mijn bestellingen binnen zijn voor ik daar weer verder mee kan, morgen is mijn vakantie ook weer voorbij dus wordt mijn tijd ook weer elders door opgeslokt.

    Groet,
    Mathieu
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    De koppelingen zijn binnen.
    Deze gelijk maar gemonteerd om te zien wat er nog aangepast moet worden.
    20240806_180933.jpg
    Niets dus. Of ik had (weer eens :rolleyes:) verkeerd gemeten of de totale lengte van de koppeling was korter dan opgegeven. Ergens denk ik een beetje van beiden.

    Nou, bijna niets aanpassen. Deze koppelingen kunnen een hoop hebben wat betreft misalignment maar doordat alles zo kort op elkaar zit merk je het wel degelijk.
    Aan BB was er niets aan de hand maar een de SB zijde liep alles een aanzienlijk stuk zwaarder. De motor bleek ruim een mm te laag te zitten en na dit aangepast te hebben lopen beide kanten nagenoeg even zwaar.

    Ik heb ze gelijk maar ingebouwd en nu is het wachten op de pulleys voor het sturen.

    Groet,
    Mathieu
     
    ozy, Jaap Smith en Philemonhofman vinden dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.811
    Locatie:
    Salland
    Kijk uit met deze koppelingen.
    Ja, ze zijn flexibel, maar van vol gas vooruit naar vol gas achteruit gaan ze na een aantal keren niet op prijs stellen.
    Ik ben ervan genezen; bij mij komen er alleen nog maar dubbele Raboesch-koppelingen in.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben over het algemeen niet van de 2-standen vaart, tenzij de situatie daar om vraagt, maar ik zal het in de gaten houden.

    20240807_163904.jpg
    De foto vertekend wat, maar ze zitten er netjes parallel in.
    Nu maar gaan verzinnen hoe de stuurservo gemonteerd moet gaan worden, de hoogte gaat en uitdaging worden. Misschien iets met een low-profile servo of ondersteboven.
    Eerst de pulleys maar eens ontvangen en bewerken zodat ik exact weet welke hoogte ik beschikbaar heb.

    Groet,
    Mathieu
     
    ozy en Jaap Smith vinden dit leuk.
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    De pulleys waren eerder binnen dan verwacht dus meteen ermee aan de slag, ook omdat het in mijn werkplaats een stuk koeler is dan in de rest van het huis ;).
    Meteen in de draaibank gezet, hieronder de verschillende stadia van bewerking en het eindresultaat links op de onderste foto.

    upload_2024-8-15_21-22-34.png

    En uiteraard meteen ingebouwd :D.

    20240814_214710.jpg

    Nu komt de grote puzzel, hoe ga ik de tandriem voor het sturen bedienen.
    Ik kan een pulley op een servo toepassen, maar dan moet ik de servo waarschijnlijk onderste boven monteren. Zelfs wanneer ik een low profile servo zou gebruiken, is het maar de vraag of ik dan niet te hoog uit kom.
    Ander idee is om de uiteinden van de tandriem aan een servoarm te bevestigen. Ik weet alleen niet of ik de tandriem dan op spanning kan houden tijdens de beweging.

    Er zal hoe dan ook iets van een spanner op het systeem moeten komen.

    Eerst het stuursysteem in orde, dan kunnen de kroonwielen erop en ga ik eens proberen een proefvaartje te maken.

    Groet,
    Mathieu
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ShabaF117 vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.127
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Is er ruimte voor een soort brugje waarin de stuurservo's ondersteboven worden geplaatst? Als ze zijdelings zouden kunnen schuiven zou ideaal zijn. Dan zijn met die beweging de riemen te spannen. En anders verstelbare rollen tegen de buitenkant van de riemen. Gr. Klaas.
     
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    914
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als je de servo ondersteboven plaatst kan je nog altijd werken met een tussenas waarbij één tandwiel op de hoogte van de servo staat en het andere tandwiel op de hoogte van de pulleys . Gewoon een asje tussen twee rollementjes en bovenaan en onderaan een tandwiel . Zo kan je op een gemakkelijke manier hoogte's overbruggen , en ja het is één riempje meer .
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik weet niet of ik het goed uitgelegd heb wat betreft de hoogtes.
    In de boot heb ik van romp tot onderkant dek ruim voldoende hoogte. Het probleem wat ik heb is dat wanneer ik een servo wil gebruiken en rechtop plaats in de boot (op het vlak geplaatst), dan komt deze ruim boven de pulleys op de thrusters uit. Het lijkt erop dat zelfs een low-profile servo nog te hoog uit komt.
    Daarom dus het idee om een servo ondersteboven te monteren en dan in plaats van de servo arm een (grotere) pulley te gebruiken.

    Nu ik er zo over denk, kan ik misschien wel een servo op z'n kant leggen, met gebruik van een servo arm.

    Een extra spanrol is een idee, of misschien een veer tussen de uiteinden en de servo.

    Groet,
    Mathieu
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.890
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moeten de thrusters 360 graden rond kunnen? of is 90 graden naar beide zijden (180 totaal) plus vooruit en achteruit voldoende?
    Moet het follow-up of non-follow-up zijn?
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Standaard kunnen ze mechanisch iets van 100 of 110 graden iedere kant op.
    Het wordt gewoon non-follow up, stuurknuppel los en dan zouden ze weer in de 0-stand moeten komen.
    No ja, knuppel los....Ik ga 2x Navy sticks gebruiken in de F14 voor de thrusters, 1 set voor vóór- en achteruit (toeren) van de voorste en achterste thrusters en de andere set voor het sturen van de voorste en achterste thrusters.
    Dat sturen zal wel een uitdaging gaan worden omdat de voorste thrusters, de originele zijn en 'volgens tekening' gebouwd zijn. De achterste zijn dus van het nieuwe type en wordenop een compleet andere manier gestuurd, ik heb nog geen idee wat de uitslag zal gaan zijn.
    Ik heb nog even overwogen om beide thrusters achter onafhankelijk van elkaar de toeren te regelen maar ik denk dat ik dan handen tekort ga komen, en kanalen. Al zou het kunnen dat ik de voorste thrusters dan via de multiprop module aan zou kunnen sturen. Hoe dan ook zal het manouevreren met de boot (in welke configuratie dan ook) aardig wat oefening vergen.

    Eerst het sturen maar eens werkend krijgen, de motoren aansturen is later nog wel eens aan te passen.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.825
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    [QUOTE="Watergeus, post: 4368405, member: 32040"Het wordt gewoon non-follow up, stuurknuppel los en dan zouden ze weer in de 0-stand moeten komen.

    Groet,
    Mathieu[/QUOTE]
    Dat is follow up.
    De besturing volgt de pook.
    Bij NFU volgt de besturing zolang de pook bediend wordt en blijft daar staan zodra de pook los gelaten wordt.
    Je moet dan dus de "andere kant op" sturen om het roer weer in het midden te krijgen.

    Maar dit geheel ter zijde.
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Je hebt helemaal gelijk.
    Ik ben gewend dat een joystick is tijd-afhankelijk en een tiller weg-afhankelijk maar de techniek achter de RC joystick is net even anders dan de 1:1 wereld.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.890
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... dat is "follow up"... bij NFU blijven de thrusters staan in de positie waarin je de stick loslaat.

    De reden dat ik het vroeg is omdat follow up, dan zit je vast aan het gebruik van een servo, en ben je dus beperkter in je overbrengingsverhouding.
    Bij NFU kun je in principe ieder vertragingsmotortje gebruiken en als dan de thruster 360 graden rond kan, zit je ook niet met mechanische aanslagen en dergelijke.
    Het stuurt wél veel lastiger, maar daar is aan te wennen...
     
  14. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Aalten
    En Mathieu, nog lekker aan het bouwen met de Seabex 1? Een mooie interessante bouw die je laat zien. Dus ik ben wel benieuwd :)
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Ronald,
    Dank voor je reactie.
    Het bouwen ligt even stil, er is een ander projectje tussendoor gekomen, geen modelbouw helaas.

    Al ben ik wel heel even begonnen met het op maat zagen van de dek beplanking waarbij ik van koffie roerstokjes gebruik maak.
    Ik heb er al een hele berg op de juiste breedte gezaagd maar volgens mij ben ik er nog niet. Ik had dat al eens een keer uitgerekend en kwam op zo'n 11m:)eek:!) uit.
    20241216_214909.jpg
    De opstelling om de stokjes op de juiste en gelijke breedte te krijgen.

    20241216_214941.jpg
    En het resultaat, boven het origineel en in het midden op de juiste breedte, de onderste is het stukje wat eraf gezaagd wordt.

    De dubbele geleiding is wel noodzakelijk zo.

    Groet,
    Mathieu
     
    Ronald55 vindt dit leuk.
  16. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Aalten
    Dank je! Ja, soms hebben andere dingen voorrang. We zien je vast en zeker terug aan de bouw! :)
     
    Watergeus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina