Seawind Hobbyking cockpit waterdicht maken?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Adop, 15 okt 2011.

1. beekman

beekman verslagschrijvers

Lid geworden:
    30 dec 2003
    waterdicht afsluiten

Ik heb een moerasbootje waterdicht gemaakt door een zacht rubberen slangetje over de lengte in te snijden en dat rondom op de rand van het ruim te lijmen.:

hierop klem ik het balsa dekseltje door middel van 2 latjes aan te trekken met twee M3 schroeven. De latjes hebben een aanslag met saté prikker stokjes. Als je linksom draait zullen de latjes in de lengte komen te liggen en kun je het dekseltje optillen. Bij het vastdraaien komen de latjes haaks op het dekseltje te staan zodat deze onder de rand komen en de deksel wordt aangetrokken. Ook is het opstaande randje belangrijk, in dit geval door de rubberen slang gevormd. Werkt goed en simpel. Maar dit lukt alleen als je een redelijk vaste vorm hebt. Dus zul je met een schuim model een recht raamwerkje van kunststof dun triplex oid moeten maken.
    Bij mijn Seawind dicht ik een epoxy kapje af op een raamwerkje zonder iets er tussen maar door het goed aansluiten en de constructie komt er geen water binnen.
    Misschien kan je er iets mee met deze info....

2. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Er bestaat tochtstrip van zacht vinyl, met een hol deel en een vlak deel dat zelfklevend is. (In doorsnee is het een P, de hele poot van de P is voorzien van plakstrip en het oog is hol). De bouwmarkt heeft het. Lijkt me ook heel geschikt, zeker als je (zoals hierboven) het luik een beetje kan aandrukken.

3. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Bij een duikboot 20 cm onder water is geen sprake van overdruk.

Daarom spreek ik ook van als de magneten krachtig genoeg zijn.
    Weet niet hoe krachtig de magneten zijn, bij mijn parkzone F4F Wildkat moest ik een goede kracht uitoefenen om mijn cocpitkap te verwijderen.
    Bij mijn p 38 wil ik nog een elastiekje toevoegen, zeker nadat ik ze tijdens een vlucht verloren heb, dit om het verschil aan te tonen.

Johan.

4. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik ben een nul in natuurkunde... maar voor zover ik weet is water zwaarder dan lucht, en loopt de druk als je onder water gaat dus relatief snel op. Uitgaande van een gewicht van water van 1 g/cm3 en een onderzeebootluik van, pak 'm beet, 5x10 cm, zou op 20 cm diepte de druk op dat luik 1 kg zijn... denk ik. Eenmaal onder water hoef je dat luik dus niet meer magnetisch vast te zetten want zolang het maar waterdicht is zal het niet vanzelf open gaan.
    Is natuurlijk off topic hier, want hopelijk komt die Seawind niet zo diep...

5. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    ja we komen er wel uit, ik heb totzover opstaande randjes gemaakt van plat carbon,die dan inelkaar vallen waar dus geen water meer tussen zou kunnen komen, en de canopy zit dan op de goede plek, de ander van Beekman heb ik aan de frontzijde gedaan met krimpkous waardoor die als hij wordt aangedrukt als een soort tochtstrip werkt de achterzijde ben ik nog niet uit maar ik denk dat ik het idee van Hans gebruik met wat hittelijm er dun op te doen en de laatste sluiting met een tapeje , dan moet ik toch een heel eind zijn, trouwens leuke moerasboot Beekman, ziet er erg snel uit

gr Andre

6. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Vanmiddag even de Seawind getest op het water (supermooi weer) met de diverse aanpassingen, en ik moet zeggen geheel droog aan de binnenzijde,terwijl de buitenkant aan alle kanten toch wel aardig nat was, dus projekt geslaagd , toch erg leuk dat watervliegen!!!

gr Andre

Deel Deze Pagina