Sebas' HPI Baja 5B SS

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Sebazzz, 18 apr 2010.

1. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Ik bedenk me wel net dat ik vergeten ben de jerrycan te schudden voordat ik de tank vulde, ik denk dat ik de tank maar opnieuw ga vullen :S

2. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Dat was het niet, iemand nog een idee?

3. Stafford

Stafford

Lid geworden:
    17 apr 2008
    Heb je een andere bougie geprobeerd ? Dat een bougie vonkt zegt niet dat ie goed is.
    Had het laatst bij een maatje van me bougie vonkte goed maar de auto wilde niet aan andere bougie erin 1 x trekken en hij liep...dus wie weet...succes!!

4. hedibi

hedibi

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. ian

ian

Lid geworden:
    18 jun 2007
    Komt er wel benzine in de carb?
    Dus loopt het ''balletje'' vol?, anders misschien de slangen verkeerdom of niet diepgenoeg in de tank?

6. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Tja ik had een reserve bougie, maar die heb ik laatst aan Dennis gegeven :rolleyes: Maar de auto is nog helemaal nieuw, dus het lijkt me raar dat de bougie het niet doet. Maar als ik een reserve bougie heb ga ik zeker proberen.

Daar heb ik al rond gekeken ja, ik kom er echter vooral oplossingen tegen m.b.t. versleten motoren. Aangezien mijn motor nog nooit gelopen heeft lijkt een kapotte carburateur of bekraste cilinderwand me vrij onwaarschijnlijk.

Het balletje loopt inderdaad vol, en de fuel return tube zit ook al vol. De slangetjes heb ik al meerdere malen gecheckt, het slangetje dat verbonden is met het filter zit aan de onderkant van de carb vast. Ik heb er eendergelijk setje op zitten: High Flow Fuel Line Kit V2 by Full Force HPI Baja 5b 5T - eBay (item 270582559548 end time Jun-20-10 19:50:28 PDT)

Ik weet niet of dat uit mag maken..

7. kobus

kobus

Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Word je bougie wel vochtig ?

8. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    De bougie was vrij droog als ik die eruit schroefde, maar er kwamen wel flink wat dampen naar buiten als ik vervolgens een ruk gaf aan de trekstarter.

9. kobus

kobus

Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Je zou toch denken dat als je al een tijdje aan het "starten" bent , dat de bougie dan behoorlijk vochtig zou zijn , is ie dat niet dan zou je eens een beetje benzine in het bougiegat kunnen doen en kijken of ie dan wel aanstalten maakt . Doet ie het dan wel , dan weet je dat ie geen benzine krijgt .

10. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Goed plan, ik zal het eens proberen.
    Maar dan vind ik het toch vreemd dat er wel brandstof naar buiten komt met de plug eruit. Ander zou ik denken dat de carb misschien verstopt is geraakt met luchtfilterolie, dat heb ik met nitro auto's in ieder geval een paar keer meegemaakt.

11. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Plug eruit gehaald, zag er niet nat uit maar kreeg er wel zwarte vingers van.
    Heb wat brandstof via het pluggat in de cilinder gegoten en geprobeerd te starten.
    Trekstarter ging behoorlijk zwaar (teveel brandstof kennelijk) maar de motor gaf nog steeds geen teken van leven. Ik ga het toch maar even met een nieuwe plug proberen denk ik.

12. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Als je luchtfilter verstopt zit (kan met teveel olie) dan komt er heel veel brandstof de motor in.
    Zoals ik lees krijgt de motor wel brandstof, dus met de carburator is niets mis, tenminste als de sproeiers goed staan (beide 1.5 slag open)

Het volgende kan je proberen:
    1) Demonteer de luchtfilter (niet mee rijden dan, puur voor motor starten)
    2) Bougie er uit halen, Bougiedop op de bougie en bougie tegen het blok houden en aan de trekstarter een paar keer trekken, net zo lang dat er geen massa's brandstof er meer uit komen.
    De bougie wel tegen het blok aan houden, anders is er kans dat je de spoel z'n spanning niet kwijt kan en sneuvelt.
    3) Bougie weer monteren, choke dicht, 2 a 3 maal trekken met de trekstarter en de choke weer open zetten.
    De motor zal iets van leven moeten laten horen.

Als je de motor (stap 2) droog trekt, kijk of je kan zien dat de vonk wel komt als de zuiger bovenin staat. Zenoah vergist zich wel eens met krukassen en of vergeten de krukas spie te plaatsen.

mocht de motor nog geen teken van leven geven kijk dan naar de volgende punten.
    Kijk op lekkages bij carb <-> manifolt, Manifolt <-> cilinder, voetpakking en kerringen.
    En probeer het met een andere bougie, wellicht dat deze lekt / lek is.
    Als bij de bovenstaande punten een lek is, start de motor ook niet of loopt heel slecht.

John

13. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Ik heb net even de carburateur instellingen gecheckt en die kloppen.
    Overigens heb ik er een einddemper op zitten, ik begrijp dat dit invloed heeft op de afstelling maar niet zoveel invloed dat de auto op fabrieksafstelling niet start neem ik aan?

Ik zal het eerst even met een nieuwe plug proberen voordat ik het luchtfilter eraf haal. Ik weet nog dat er een vervelende klem om het luchtfilter zit die er niet af wilde..

14. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Een goede einddemper heeft geen invloed op de motor.

Als je je vinger op het bougiegat houd en je aan de trekstarter trekt, zit er dan een lichte nevel op je vingertop?
    Mocht dit niet zo zijn, kan het wezen dat het pulsgat van de carb. geblokkeerd is en zo geen / bijna geen brandstof de cilinder bereikt.

Het zou mogelijk kunnen zijn dat de bougie niet goed is, maar ook dat je luchtfilter te dicht is en hierdoor de verhouding brandstof lucht niet goed is.
    Heb je ook kunnen zien dat de vonk komt als de zuiger boven in staat?

John

15. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Dat de motor brandstof krijgt twijfel ik eigenlijk niet over. Ik heb niet gelet op het ontstekingsmoment, kan het zijn dat deze bij een nieuwe motor verkeerd staat afgesteld?
    Ik gok dan toch dat het probleem bij het luchtfilter ligt.

Ik ga nu eerst maar eventjes mn laatste examen maken, vanavond ga ik weer verder proberen.

16. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Als ze bij de fabriek een verkeerde krukas monteren (ander tijdstip of links om) of ze zijn het het spietje vergeten die de ontsteking borgt op de kruk as, dan heb je een verkeerde ontstekingstijdstip en start je motor ook niet.
    Dit komt bij de Zenoah 231 + 260 Pum motoren nog wel eens voor.
    vandaar je er even naar kan kijken.

maar probeer eerst even zonder luchtfilter.

John

17. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Ik heb de standaard Baja 5BSS motor (fuelie 26cc).
    Ik hoop niet dat er iets met het ontstekingstijdstip of de krukas is, ik heb de wagen zojuist helemaal in elkaar gezet :p
    Als het wel/niet gelukt is laat ik het even weten, met beeldmateriaal als het wel gelukt is uiteraard.

18. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Mocht het helemaal niet lukken, wees welkom voor een bakkie koffie (of thee, cola oid)
    Wel je wagen dan meenemen :)

John

19. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Bedankt, dat is een heel mooi aanbod :p
    Maar Rhoon is nog te ver voor mij zolang ik geen 1:1 auto heb :rolleyes:

20. Sebazzz

Sebazzz

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Wat nou het probleem was, geen idee, maar na wat klooien met het gas en de choke deed die het ineens. Zoals beloofd wat filmpjes =D

[media=youtube]PXqz2Xex0vk[/media]

[URL=" - HPI Baja 5B ss 2nd tank[/URL]

Hoe kun je filmpjes ook alweer direct hier laten zien? Ik dacht dat het me voorheen met de embed code was gelukt maar dat lukt nu niet echt meer..

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina