Ruud, het was altijd al een droomwens van mij om een draaibank te hebben. Enkele jaren geleden was het eindelijk zover. De HBM300 werd vanaf toen (en nu nog steeds) bij Buitelaar aangeboden voor € 499,- Dat is een zeer schappelijke prijs vond ik. Uiteraard ben je er dan nog niet, want je zult op z'n minst een boorkop voor de losse kop, en een aantal draaibeitels nodig hebben, wil je ermee aan de slag gaan. Vervolgens zit je op minstens hetzelfde bedrag dat er aan tooling bij komt, voordat je er echt een beetje werkstuk mee kunt maken. Voor een freesbank is nog veel erger, daar heb je een hoop frezen en spandoorns en dergelijke bij nodig, voordat je er iets mee kan. Afgelopen winter stond er een advertentie op MP voor een EMCO F1 CNC machine. De prijs daarvan kun je zelf wel even op Google-en. Deze specifieke CNC freesmachine was altijd van een school geweest en is uiteindelijk bij een Oldtimer vereniging belandt. De bedoeling van die vereniging was dat er onderdelen voor de oldtimers voor de leden mee gemaakt werden, in geval die niet meer verkrijgbaar waren. Echter de man die de machine moest gaan bedienen, was intussen overleden, en verder kon er niemand met de machine overweg. Heeft dus daar een tijd in een loods gestaan, tot de Penningmeester van de vereniging het tijd vond dat er maar eens opgeruimd moest worden. De prijs laat ik me even niet over uit, maar na een telefoontje met de adverteerder ’s avonds na het eten, en vervolgens een kort overleg met mijn vrouw is diezelfde avond nog alles gemobiliseerd om deze EMCO CNC machine op te halen. Gelukkig had mijn pitmaatje / mechanic de mogelijkheid om met mij mee te rijden met een Mercedes Vito, waarmee we ‘m opgehaald hebben naar mijn huis hebben vervoerd. Allereerst heb ik 'm in grote delen gedemonteerd om 'm naar de zolder / hobbyruimte te krijgen. Aldaar alles geassembleerd en opgesteld. Ook heb ik intussen alle geleidingen uit elkaar gehad en opnieuw geassembleerd, waarbij, in een later stadium overigens, o.a. de kogelomloopspillen voorzien zijn van nieuw high performance vet en de geleidingen voorzien van nieuwe leibaanolie. Ook heb ik inmiddels, m.n. via Conrad, enkele cruciale onderdelen van de oude originele EMCO besturingskast op voorraad, en met name alle (sommige zeer specifieke) zekeringen (in veelvoud). Ik heb nu weliswaar een 25 jaar oude machine staan, echter bijna in nieuwstaat, mechanisch gezien. Zoals op de meeste scholen worden dit soort machines namelijk niet of nauwelijks gebruikt. De bewerkingssporen op de geleidingen waren bijvoorbeeld nog zichtbaar ...
Eneuh … nee … ik ben niet zo heel bang voor een steentje (en dan nog), ik heb de accu, waar standaard al een goede kwaliteit krimpkous omheen zit, helemaal ingetaped. aangezien ik alleen maar op een circuit rij met mijn RC auto’s. Het asfalt van de meeste NL circuits is zo glad als een biljartlaken. Deze 1:8 onroad auto’s zijn sowieso niet geschikt voor op een parkeerplaats, gezien de lage rijhoogte, zie bijv. ook de tandwielen die open en bloot liggen en waar ook heel gemakkelijk steentjes tussen zouden kunnen komen.