Serpent S400

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Rogier, 4 jan 2008.

  1. Rogier

    Rogier Guest

    Voornamelijk omdat ik dan NOOIT meer een slippend diff heb en er bijna geen onderhoud aan heb
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ziet er netjes uit Rogier :!:

    Ook wel leuk zijn de oranje "accentjes" ....


    Is de kras op de bodemplaat niet weg te werken met een dun laagje CA ?

    Gewoon ff voorzien van een nieuwe "toplaag" als het ware .
     
  3. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hmm, dat is wel heel lastig!
    Ik heb het nu inmiddels meerdere keren gedaan, maar wat je met Cyano krijgt is dat het bol gaat staan. Dit moet je dan weer wegschuren, om het weer "vlak" te krijken. Daardoor zal de glanzende laag van het omliggende carbon ook weg gaan. Uiteindelijk hou je dus een doffe vlek over. Ik zelf heb er wel voor gekozen omdat het bij mij de stevigheid beinvloedde. Maar bij Rogier zou ik er persoonlijk niet meteen voor kiezen, er komt immers toch een accu over heen. Hoop werk, om het dus te repareren, en of het resultaat gewenst is?

    Maar GearDiff, gaat dat dan niet lekken? en ga je dan niet van het ene probleem in het andere? Zelf heb ik niet vaak slippende diff's en lopen ze gewoon soepel. Je gebruikt het juiste vet, en volgends mij heb jij ook andere kogels toch Rogier? wat doe je dan fout?
    Is een GearDiff niet ook veel zwaarder?

    Verder blijven dit topic lekker volgen!!!

    Groet Robert
     
  4. Rogier

    Rogier Guest

    Het geardiff is maar 5 gram zwaarder dan het meegeleverde diff. Dat maakt dus niet zoveel... Ik heb van verschillende mensen erg positieve verhalen gehoord over het diff. Dat wil ik dus zelf ook proberen. Het originele diff kan er altijd nog in.

    De kras op de bodemplaat lig ik niet zo wakker van. Hij is maar heel oppervlakkig en zoals Robert al zegt ligt mijn accu erop.
     
  5. Rogier

    Rogier Guest

    Het heeft even geduurd, maar zoals eerder gezegd heb ik geen haast met het bouwen. Inmiddels zijn we weer een paar kleine stapjes verder.

    We gaan verder met stap 4. Het monteren van de stabilisator achter. Een eenvoudig werkje. Wat me opvalt is dat het materiaal van de Serpent allemaal erg degelijk en kwalitatief aanvoelt.

    [​IMG]

    Na even sleutelen kom je dan tot het volgende resultaat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de stabi erop is gezet gaan we verder met de aandrijfassen. Bij veel auto's is het gebruikelijk dat de aandrijfassen aan de voorkant van de auto van staal zijn en achter van alu. Bij de S400 zij de achterassen ook van staal. In principe natuurlijk prima, maar er zijn verschillende geluiden over de S400 dat deze 'out of the box' al erg zwaar is. Deze assen zullen daar natuurlijk ook een klein steentje aan bijdragen. Het is dus allemaal van hoge kwaliteit, maar daardoor neem je wel een (marginaal) extra gewicht met je mee. Voor mij persoonlijk niet zo'n punt, maar ik kan me voorstellen dat voor de toppers het een kritiekpuntje is. Al zullen die wellicht wel alu assen erin hebben zitten.

    [​IMG]
    Voor het monteren van de assen zijn 2 zakjes nodig.

    Even monteren, hier en daar wat locktite en dan kom je vanzelf tot onderstaande resultaat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van vele mensen die een S400 hebben (en ook op rctech) heb ik gehoord dat de balcups een ramp zijn. Op het moment dat je ze gemonteerd hebt en ze wilt gaan afstellen, zouden de ball cups loslaten. Ik heb het uitvoerig getest, maar heb er geen enkel probleem mee. Wellicht komt dit omdat ze nog nieuw en niet ingesleten zijn, maar wellicht heeft Serpent er wel nieuwe ingedaan. Ik weet het niet, wie het weet mag het zeggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2008
  6. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Gebeurt er nog iets, of ben je gestopt met bouwen? ;)
     
  7. Rogier

    Rogier Guest

    De wagen is al zo goed als klaar, maar de motivatie om het verslag te maken is nog niet zo hoog.
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    KOM OP, je bent er bijna... ZET HEM OP, dooooorrrrrzetten.... Super verslag, bijna af!!!! We zijn allemaal zéééér benieuwd!!


    Greetz van Aldert (een trouwe meelezer van alle leuke (auto)bouwverslagen)
     
  9. Rogier

    Rogier Guest

    Ok, weer even wat tijd voor een update van het verslag. Inmiddels heb ik wel doorgebouwd en is de S400 zo goed als klaar.

    De achter aandrijven erop zetten was de laatste actie van het verslag, dus daar gaan we maar verder. We kunnen de bulkheads voor de motor en de middentrein opbouwen en vervolgens het spur erop zetten.

    Allereerst weer een foto van de te maken stap. Stap 7 inmiddels.
    [​IMG]

    Wat me opvalt is bij het plaatsen van de bulkheads is dat alles SUPER glad is afgewerkt. Nergens kleine braampjes of oneffenheden. Echt strak! Wederom even geklungel met de schroefjes (heb inmiddels al een keer de imbussleutel in mijn duim gejaagd toen ik het schroefje op de sleutel wilde 'prikken'. Soepel is echt anders en dit is in mijn ogen tot op dit moment HET minpunt van de S400. Bij een nieuwe batch moet dat toch echt anders vind ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zie boven het resultaat. Vergeet niet om de voorsnaar eronderdoor te laten gaan, anders kan je weer dingen losschroeven.. ;-)

    Daarna de middenaandrijving in elkaar zetten. 2 Vaste pulleys (geen one way, zit er ook niet bij) en het spur. Klein tipje; schroef de pulleys niet direct vast maar doe dit op het moment dat je hem in de bulkheads plaatst. Het komt vrij precies en scheelt je weer een paar armslagen. :)

    Ik heb in eerste instantie het originele, bijgeleverde spur erop gezet. Ik ben van plan om in de stock-klasse te gaan racen, dus er zal ongetwijfeld een kleinere opkomen. Deze moet ik nog bestellen, dus eerst de originele er maar op.

    [​IMG]

    Ziet er goed uit lijkt me. Heeft wel wat weg van die van de Cyclone. Let overigens op de afgevlakte bovenkant naast de e-clips. Hier komt het carbonplaatje op te liggen. Indien je de gladde kant niet boven hebt, gaat het niet werken. Wijst zich vanzelf wel.

    Zo ziet het eruit als je alles in elkaar zet en afdekt met carbon. Het loopt EXTREEM soepel, terwijl de originele olie in de lagers zit. Niks mee gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na de middentrein was de voorophanging aan de beurt. Als eerste de voor draagarmen.

    [​IMG]

    Wat me opviel is dat de door Serpent gebruikte suspension blocks EXACT gelijk zijn aan die van Tamiya. Ze zijn alleen niet blauw. Echter heeft Serpent een reuze slimme oplossing bedacht voor de achterste block van de voorophanging. Daar waar Tamiya speciale 'bridge' blocks heeft, gebruikt Serpent overal dezelfde, maar creeert een bridge door hem op de kop te monteren. Spacers ertussen en vastschroeven maar. ERG slim en handig, want nu kan je overal naar wens aanpassingen doen, zonder dat je je blauw betaald aan speciale bridges. Zie;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het monteren van de blocks en de draagarmen heb je onderstaand resultaat. LET OP dat je ook hier de snaar onder de bridge doordoet. Zoals je ziet was ik dat ff vergeten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende etappe was het bouwen van de spool. De Serpent wordt standaard geleverd met een spool (vaste as) aan de voorkant. Sindskort is er ook een one-way te koop (24 euro) en die heb ik dan ook besteld. Echter is deze niet leverbaar door Serpent op het moment, omdat de productie in het verre oosten achter loopt. (nu snap ik waarom de Serpent in HK goedkoper is :) )

    [​IMG]

    Na even schroeven krijg je onderstaand resultaat:

    [​IMG]

    Nu de spool klaar is moet hij natuurlijk ook ergens in 'hangen'. Tijd dus om de voorste bulkheads te plaatsen. Inmiddels al stap 11 van de 20.

    [​IMG]

    Na wederom gestoei met de schroeven krijg je dan toch onderstaand resultaat. Het begint al aardig op een S400 te lijken...
    [​IMG]

    Zo, tot zover weer even. Rest van het verslag maak ik de volgende keer.
     
  10. ser-pent

    ser-pent

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    69
    super gave auto erg mooi verslag ook !!:cool:
     
  11. Rogier

    Rogier Guest

    Daar zijn we weer. De auto zit inmiddels al even in elkaar, maar had nog geen tijd/zin gehad om het verslag af te maken.

    Nadat de hele aandrijftrein in elkaar zat, wat het tijd om de servosaver in te bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op het moment dat de servosaver op zijn plek zit, kan het topdeck eindelijk gemonteerd worden. Wat me hierbij opvalt is dat deze echt tussen de bulkheads gedrukt moet worden. Er moet wel even wat kracht voor gebruikt worden om de bodemplaat iets te buigen zodat hij ertussen kan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begint al behoorlijk wat te lijken al zeg ik het zelf! Ik moet eerlijk bekennen dat na enkele Tamiya modellen en een Cyclone ik dit alu kleutje ook erg mooi vind! Lekker neutraal!

    We gaan verder met de stabi aan de voorkant. Weinig spannends, maar een stap in manual dus een stap in dit verslag...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijd om de aandrijving aan de voorkant te monteren. Eerst de cvd´s maar eens in elkaar zetten en dan in de stuurblokken en c/hubs plaatsen. Het alu pinnetje wat de c-hub aan het stuurblok vastzet is overnagedacht. Daar waar Tamiya en andere modellen maar aan 1 kant een vlak deel hadden, heeft de Serpent rondom een vlak deel. Geen gepiel dus waar de imbus op moet, die kan op de volledig omtrek van het pinnetje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Langzaam komen we er wel. We zijn bij stap 17 van de 20. De shocktowers en bodyposts. Serpent heeft een grappig iets, aan de voorkant heb je de mogelijkheid tot het plaatsen van 3 bodyposts. Ik heb besloten om er maar 2 te monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eventuele 3e bodypost kan je zoals hierboven monteren.

    Een nieuwe stap en een belangrijke. De schokdempers. Het leuke bij de Serpent dempers is dat deze van de onderkant gevuld moeten worden. Het zijn stevige alu huisjes en voelen solide aan. De dempers zijn in de fabriek al in elkaar gezet voor je en het enige wat je zou moeten doen is eventueel de pistons veranderen. Alle denkbare pistons zitten erbij en hoef je er niet los bij te kopen! Netjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het monteren was het een kwestie van monteren en klaar is kees.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inmiddels zijn we bij stap 20 aangekomen! De laatste volgens de manual! De bumper voor met de voorste bodyposts. Eenvoudig werkje en de finishing touch is toch wel de mooie carbonplaat op de bumper met S400 erin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de oplettende lezer is het duidelijk dat stap 19 is overgeslagen. Deze komt nog. Het gaat hier om de servoposts en de steering linkage. Deze bouw ik tesamen met de servo in en deze stap volgt dus nog.

    Later meer, zoals bijvoorbeeld de electronica.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2008
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Luxueus detail, in de voorbumper koolstofplaat gesneden model aanduiding!
    (3x woord waarde!)
     
  13. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi verslag, mooie auto. Ik ben erg benieuwd wanneer de mijne komt. Wel vreemd dat je kracht moet zetten voor het topdeck: dat levert geen tweak op?
     
  14. Met de start van je project heb je de randen van het chassis met secondenlijm gedaan, hoe doe je dat zonder secondenlijm op het chassis te krijgen, want als ik zo n flesje los heb hang ik ook vaak al vast aan de dop.
     
  15. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Gebruik een wattenstaafje.
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    of erg dunne nemen en uitsmeren met een kwast, zo doe ik dat altijd met mijn dlg vliegtuigen om de romp af te werken. werkt perfect

    mooi bakkie trouwens ;)
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Met een wattenstaafje en daar een paar druppen op doen, en dan uitsmeren werkt perfect, en bijna foolproof....
     
  18. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Inderdaad wattestaafjes werken perfect. Dan is het heel moeilijk om het fout te doen. Zolang je niet te veel secondelijm op het wattestaafje doet.

    Deze manier heeft mijn voorkeur.
     

Deel Deze Pagina