Servo en fokker dr1

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Crubos, 26 jul 2022.

1. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    de savoxen worden bij aangestuurd met een 2s Life accu, als die helemaal vol geladen is dan is de spanning met 7,4 volt wat hoog maar dat zakt met wat roeren aan de sticks vrij snel terug naar 6,6 volt terwijl Savox aangeeft dat ze op 6 volt moeten..
    bij mij gaat dat in meerdere vliegtuigen probleemloos, als je twijfelt kan je er een spannings regelaartje (UBEC of SBEC) tussen zetten die de spanning terug regelt naar 6 volt
    daarnaast is een 5 cel NiMh pakketje van 6 volt 2100 mAh ook prima te gebruiken
    als je jezelf dan gelijk aanleert om met volle accu te beginnen en na 3 vluchten kijkt hoeveel mAh je moet bijladen dan weet je precies hoeveel stroom je per vlucht van gebruikt
    leer jezelf dit soort dingen gelijk aan.... ik heb de eerste jaren gewoon wat gedaan, tot ik een prachtkist de grond in boorde door een te ver leeg getrokken accu :mad:

voorbeeldje:
    • mijn calmato laad 344 mAh bij na 4 vluchten van 8 minuten elk, dan gebruikt hij gemiddeld 86 mAh per vlucht, met een volle 2100 mAh accu die ik niet meer dan half leeg wil vliegen kan ik dus probleemloos 12 vluchten maken en weet ik dat de accu nog halfvol is
    • mijn grote Sukhoi verbruikte gemiddeld 285 mAh per vlucht, met een volle 3000 mAh accu kan ik dus veilig 5 vluchten maken, met 7 als maximum
    jouw toestel heeft geen extreem grote roervlakken dus dat zal prima gaan met een brandstof motor,
    kijk je naar een 3D kist met hele grote roeren... ja die staan te klapperen met een stationair draaiende benzine motor, en dat is een aanslag op je servo
    bij een normaal toestel gaat het allemaal wel goed komen,

2. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Daarvoor kan ik mijn spanning aflezen op telemetrie van mijn life accu's . Bij teveel spanningsval gaat er zelfs een alarm af .
    Ik vlieg dan ook standaard een 3000mah life 2 cellen . Daar kan ik een heel weekend op vliegen in mijn Nieuport .

3. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Allen. Bedankt tot nu toe . Ik heb twee savoc standaard 6kg servos gekocht voor de vleugels. Een ontvanger..een accupack..een oplader ..extra kabels..en een futaba 8kanaals zender gekocht.
    Vraag is nu ...die servo lijkt niet echt in de vlegel te passen. Moet hij plat liggen?
    Ik probeer een foto te uploaden...
    Groeten huub

4. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hij moet erin zoals ie past.
    Maakt niet uit of ie ligt of staat.
    Je moet wel zorgen dat ie goed vastzit aan de vleugel.

GJ

5. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Foto uploaden lukt niet :) ...maar rechtop komt de servo boven de vleugel uit...en plat komt het ronddraaiding tegen de bodem aan.

6. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je moet dat "ronddraaiding" afknippen.
    Het heet een servohevel.
    Maar als je al tegen dit soort dingen aanloopt zou ik even hulp vragen aan een ervaren bouwer.

GJ

7. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    GJ bedankt. Je legt hem.dus plat..knipt de hevel af..en probeert hem creatief vast te schroeven...
    Wel apart want je zou verwachten dat ze standaard servos zo maken dat ze in de meeste vleugels eenvoudig passen.
    Groeten huub
    Ps..jullie zijn voor mij de ervaren bouwers

8. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Met dat afknippen eventjes wachten. Eerst beslissen of de servohevel binnen de vleugel moet blijven of juist uitsteken. Beide zijn mogelijk maar niet als het heveltje al verknipt is. Een andere oplossing is om de servo (vooral in een ietwat dikkere vleugel) rechtop te plaatsen waarbij het bovenste kwart van de servo (vanaf de flensen) buiten de vleugel steekt.

In alle gevallen is een bezoek aan een lokale vliegclub een heel informatieve bezigheid met een heel grote kans op een enorme kwaliteitsimpuls op je bouwen.

Erik

9. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    als je de tekening goed bekijkt dan zie je dat je tussen de ribben een vlak plaatje moet lijmen, daarop word de servo plat bevestigd
    mocht hij te dik zijn dan plaats je hem iets verder naar voren war de vleugel wat dikker is, maar het lijkt me sterk dat dat nodig is want de maat van een standaard servo is 20mm dikte
    ik heb even gezocht en een tekening gevonden waar het op staat, van het servo heveltje moet je 1 heveltje overhouden, de overige kan je afknippen

upload_2022-7-30_17-38-57.png

10. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    wil je het netjes doen en op een manier dat je er later weer bij kan dan kan je het op onderstaande manier bevestigen, dit gat kan je weer afdekken met en vlak plaatje waarin je een sleufje maakt waar de servo hevel doorheen steekt

upload_2022-7-30_17-44-17.png
    upload_2022-7-30_17-46-2.png

Erik van Nes vindt dit leuk.
  11. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Het kan nog mooier en simpeler . IMG_20210207_123244.jpg IMG_20210207_123253.jpg IMG_20210207_125014.jpg IMG_20210207_130320.jpg IMG_20210207_130332.jpg

Erik van Nes en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  12. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Allen bedankt . Top foto's. Het is meteen duidelijk. Plat leggen en sleuf maken. Hevel komt net onder de vleugel uit.
    Daarna met 1 hard ijzer staafje van hevel naar roer en heen en weer bewegen.
    Voorlopig gaan we even aan de gang. We doen dit in Drente.. dus gaat even duren.
    Groeten Huub

13. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022

Bijgevoegde bestanden:

14. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Hallo allen,
    Daar ben ik weer. We zijn in Drente weer begonnen aan de Fokker Dr1.
    Alvast weer een vraag. Het rolroer moet vast op de vleugel worden gemaakt. Daar zitten plastic dingetjes voor bij. Waarmee lijm je dat vast.. of bestaan er ook steviger metalen plaatjes.
    Groeten huub

15. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Zie boven staande foto

16. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    En nog bedankt voor alle hulp :) de eerste savoc servo zit erop...

17. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Beste Huub,

Ja, daar zijn metalen 'dingetjes' voor. Daaraan hangen bij mij thuis de deuren in hun sponning. (geintje).
    Voor jouw model zou ik iets steviger scharnieren gebruiken. Bv. van Kavan of Dubro. De versie met een metalen pen waarop de kunststof bladen draaien zou ik gebruiken. Anderen gebruiken zgn. 'penscharnieren'. De kunststofbladen verlijm je in het balsa. Voorzichtig zodat de lijm niet tussen de pen en het blad komt (been there, done that).

Erik

18. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Hallo Erik,
    Bedankt. Wat voor lijm is handig voor metalen scharnieren?
    Groeten Huub

19. Crubos

Crubos

Lid geworden:
    26 jul 2022
    Sorry..polyamide met metalen scharnieren..
    Groeten huub

20. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    CA lijm (cyano acrylaat), redelijk dikke versie anders kruipt het overal heen (capillaire werking) maar erg voorzichtig. En natuurlijk borgen met een stukje speld of tandenstoker.

Erik

Deel Deze Pagina