Servo van andere stekker voorzien

Voor mijn modelboten gebruik ik een 2 kanaals Futaba zender en ontvanger. Nu heb ik twee Robbe RS 20 servo's liggen: wanneer ik deze van andere stekkertjes voorzie, zullen deze dan werken op de Futaba ontvanger?
 
Robbe- en Futaba servo's hebben al jaren dezelfde stekkers. Of het moeten hele oude Robbe servo's zijn. Lang geleden werd een ander stekkersysteem gebruikt met drie pennetjes aan de servostekker die op ongelijke afstand zijn geplaatst.
 
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel

Bedankt voor de heel bruikbare tabel met verschillende connecties, en inderdaad, het zijn oudere Robbe servo's met drie pennetjes die ik heb liggen.
 
RS20 zijn inderdaad nog heel oude servos ze hebben nog een klein nadeel.
Het middenpunt staat niet op dezelfde plaats met moderne rodde futaba apparatuur als met de oude robbe zenders.
Met moderne servos is dat ook geen groot probleem men kan de servohevel enkele tandjes verzetten en de hevel staat terug recht .
Echter ik meen mij te herinneren dat de uitgaande as van deze servos vierkant is dus kan men alleen de hevels 90° verzetten .
Het is echter mogelijk om ze toch recht te krijgen en dit door de potmeteras licht te verdraaien met een zeer fijne platte schroevendraaier .
Dit doet men door de opening van de schroef die de hevel vasthoud .
De servo zonder spanning zetten dan de schroevendraaier in de opening steken terwijl er een hevel op de servo staat, de schroevendraaier verdraaien tot men voelt dat hij in de schroefopening valt , dan de hevel vast houden en de potmeter heel licht verdraaien .
Hierna controleren of het middenpunt juist is, zo nodig opnieuw bijstellen.
Maar alleen met heel kleine beetjes verzetten.
 
De RSxx servo serie hadden inderdaad een vierkante uitgaande as, geen spline.

Johan, even zoeken naar berichten met neutraal OR neutraaltijd, geschreven door gebruiker Corrien.

Zoeken op gebruiker (en nog meer mogelijkheden) kun je met de uitgebreide zoekfunctie, rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster. Je kunt de zoek verder beperken tot een aantal subfora, betreffende subfora aanklikken terwijl je ctrl-toets ingedrukt houdt.

Meer (forum)zoektips/zoekmogelijkheden, ook zeeeeeer nuttig voor Google/IxQuick, in de
FAQ zoekfunctie
 
Het zijn inderdaad servo's met vierkante uitgaande assen, maar de hevels zijn aanwezig, dus ik kan er iets mee. Na wat zoekwerk ontdekte ik ook dat dat er losse Fubata stekkers verkrijgbaar zijn, waarmee het mogelijk moet gaan worden deze oude servo's in gebruik te gaan nemen in combinatie met nieuw materiaal.
 
Losse stekkers? Of bedoel je stekkers met een snoer er aan?

Als je alleen de stekkers wilt vervangen wordt dat een dure grap omdat je daar een kostbare crimptang voor nodig hebt.

Voor de prijs van die tang kan je heel veel nieuwe servo's kopen! Stekkers solderen is niet aan te raden. Dat breekt gegarandeerd weer af.

Als je handig bent met de soldeerbout dan kan je het beste de servo openmaken en het oude servosnoertje op de print losnemen en vervangen door een snoertje met de nieuwe connector.

Ben je minder handig met solderen dan het oude snoertje een centimeter of vijf buiten de servo afknippen en daar het nieuwe snoertje op solderen. Niet vergeten elke las met krimpsok te isoleren en alle drie de sokjes nogmaals met een krimpsok te beschermen.

Heb je weinig ervaring met solderen dan er niet aan beginnen en een mede modelbouwer met soldeerervaring vragen de klus te klaren.
 
Nieuwe Futaba stekkers op oude Robbe servo's

Het is gelukt, en het werkt! Dank voor de adviezen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Losse stekkers? Of bedoel je stekkers met een snoer er aan?

Als je alleen de stekkers wilt vervangen wordt dat een dure grap omdat je daar een kostbare crimptang voor nodig hebt.

Voor de prijs van die tang kan je heel veel nieuwe servo's kopen! Stekkers solderen is niet aan te raden. Dat breekt gegarandeerd weer af.

Dat valt wel mee ja.
Kijk maar hier eens: Hobbyking Electrical Connector Crimping Tool

13446(1).jpg


En ik heb deze natuurlijk al geprobeerd, werkt zondermeer heel goed voor servo stekkertjes.

En als je ook nog wat van deze er bij besteld dan ben je helemaal klaar:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9632
 
johan, ik zie op je foto dat je een mechanische regelaar gaat gebruiken, misschien is het verstandiger om hiervoor een elektronische te gebruiken.
de mechanische hebben nogal een slecht regelvermogen.
groetjes piet
 
johan, ik zie op je foto dat je een mechanische regelaar gaat gebruiken, misschien is het verstandiger om hiervoor een elektronische te gebruiken. de mechanische hebben nogal een slecht regelvermogen. groetjes piet

Een elektronische regelaar houd ik zeker in gedachten, die werken inderdaad heel goed. Maar omdat ik deze regelaar had liggen leek het mij wel aardig om daar eens mee te experimenteren; gewoon voor de aardigheid. Een elektronische regelaar kan altijd nog, dan komt deze servo en regelaar vrij voor andere doeleinden zoals een sleeplier of een boegschroef. Maar vooralsnog 'ter lering en vermaak' en een beetje 'low budget' en 'old school' gebruik maken van wat de vergaardoos te bieden heeft.
 
Stekkers solderen is niet aan te raden. Dat breekt gegarandeerd weer af.
Dat ben ik niet met je eens.
Je moet natuurlijk wel eerst solderen en dan de draad MET isolatie onder de trekontlasting vastzetten.
Daar mag geen hard-soepel overgang buiten uitsteken, dan breekt het daarop alsnog.
Ik vind solderen een veel prettiger idee dan een geklemde verbinding.

Heb je weinig ervaring met solderen dan er niet aan beginnen en een mede modelbouwer met soldeerervaring vragen de klus te klaren.
Dat ben ik dan weer wel met je eens, je moet wel goed zijn in miniatuursolderen.
 
........... Je moet natuurlijk wel eerst solderen en dan de draad MET isolatie onder de trekontlasting vastzetten.
Daar mag geen hard-soepel overgang buiten uitsteken, dan breekt het daarop alsnog.
Ik vind solderen een veel prettiger idee dan een geklemde verbinding. .........

Toch is een goede wurgverbinding BETER dan een soldeerverbinding!
Een ander probleem is dat het soldeer door de capillaire werking behoorlijk ver in de ader kan doordringen. De hard-soepel overgang komt bijna zeker weten buiten de trekontlasting te liggen. Ik ben het regelmatig tegen gekomen dat je draadjes ziet die tot op 5mm en soms wel 10mm van de connector helemaal stijf zijn. Juist op die punten zullen ze het eerst knikken en af kunnen breken.
Een paar euro extra investeren in een redelijke wurgtang is zeker de moeite waard. Het is echt niet nodig dat je met professionele tangen aan de gang gaat. Die zijn niet te betalen en vaak ook nog eens lastig om goed af te stellen. Voor ons modelbouwers zijn er voldoende goede en niet eens zo heel dure tangen te koop. Dan wat oefenen onder begeleiding van iemand die goed weet hoe je dit moet doen en je kan voortaan zelf je servosnoertje maken.
 
Servostekkerverbinding

Dank voor de tips en het wijzen op het bestaan van daarvoor bestemd gereedschap, heb daarmee weer wat geleerd.

Wat de door mij gebruikte stekkers betreft (€0,50 per stuk) deze hoefden niet samengeklemd te worden, het principe is het messing contact (mannelijk of vrouwelijk) in het plastic schuiven, waar deze dan als vanzelf inklemd.

Nu kan ik prima met soldeerbout en/of soldeerpistool overweg, maar vanwege het capilaire effect (voltrekken van de bedrading met een stugge servodraad als gevolg) en de vraag of de contacten dan nog in het plastic passen ( het luistert nauw) heb ik het bij klemverbinding gelaten.

Met geduld en een klein tangetje werkte het prima om de draad vast te klemmen. Heb daarbij het isolatiemateriaal wat verwijderd zodat de aderen vrij kwamen en deze aderen enigszins spiraalvormig terug rond het aanwezige isolatiemateriaal gewikkeld om het contact te waarborgen.

Kan mij overigens wel voorstellen dat je bij modelvliegen helemaal op zeker wil gaan omdat een landing (denk ik) meer schokken teweeg brengt dan aanleggen (heb meer dan 1 vaarbewijs, dat komt goed :D) en daarbij ook een soldeerverbinding gebruikt. Maar vooralsnog zal de praktijk leren hoe het contact zich zal gaan houden.
 
Back
Top