Servo's

Discussie in 'F3P' gestart door Joeri G., 3 nov 2008.

1. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Volgens de 4.8V specs is de c131 stukken sneller dan de D47 en 0.0075sec sneller dan de D47s over 60°.

Dymond geeft steltijden op over 60° en graupner over 40°.
    Nu is het juist de vraag of de c131 ook een bereik heeft van 2 x 60°? Anders gaat de vergelijkling niet op.

2. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Ik moet je toch echt aanraden de diode er tussen te gebruiken. Op wedstrijden zag je Gernot altijd eerst even flink gas geven voor dat de servo's tot rust komen. Bij testen blijkt dat hij ongeveer 0,7V piekspanning weg moet werken voordat het "parkinson effect" uit de servo's verdwenen is. Met volle lipo's ben je dan toch even een minuutje aan het stoeien. Bovendien kun je de boel nog wat fine tunen door b.v. een schotky diode in de plus leiding van het hoogte en richtingsroer op te nemen (=-0,3V), daar deze door de geringere massa sneller parkinson vrij zijn dan de twee rolroeren.

Derk vliegt alweer een maand of 9 met deze configuratie in zijn Yak 54, waar hij Gernot en Donatas mee heeft verslagen en beide wilden het ook zo gaan doen in de toekomst.

De JR 185 (=Graupner C131) is op 4,8V wel veel sneller dan de gewone Dymond D4.7.

3. hezik

hezik Guest

Ik heb de Graupner C141's en die bevallen ook goed. Hoe die zich verhouden tot de C131's weet ik niet. Of die op 2s met een diode gaan, weet ik eveneens niet.

Ik heb wel een keer de goedkope 4.3grams servo's van rctechnics geprobeerd (merkloos voor zover ik weet, dus niet de towerpro's) en dat is toch wel redelijk rommel.

Je ziet het dan bv. ook aan zendertrims. Als ik met de C141's 1 clickje trim, zie ik ook een clickje in de roeren. Met die 4.3 grams merklozen moet je al 4~5 clickjes trimmen, voordat het roer gaat bewegen.

In alle eerlijkheid: als je gewoon een servo zoekt om met een shock buiten wat lol te hebben, zijn die goedkope dingen prima, maar dat doel hebben we het hier neit over.

Keuze van apparatuur kan soms bijna religieuze vormen aannemen. Laten we elkaar nu niet voor rotte vis uitmaken omdat andere mensen soms andere keuzes maken ;)

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dat wist ik ook van te voren wel, maar af en toe kan dat wel nuttig zijn zo'n discussie:)

Doe je zaterdag mee Henri?

Grt.

5. hezik

hezik Guest

Ik hou een slag om de arm, maar denk van wel. Enige wat mij dwarszit is dat ik totaal niet heb kunnen trainen, afgezien van het gepruts met een veel te zware yak in een te klein zaaltje, wat je gezien hebt ;)

Maar ach.. iemand moet laatste worden en daar heb ik an sich geen problemen mee.. enige punt van overdenking is dat er wel veel deelnemers zijn en het dan voor organisatie/jury vervelend is als er iemand totaal komt prutsen.

Ik kom in elk geval zeker kijken, deelname.. tsja.. het kriebelt wel enorm..

6. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Waar zijn de JR 185 servootjes het voordeligst te vinden ???
    Wil ze wel eens proberen...

7. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Nooit komen kijken, altijd meedoen.

Kijken op een f3p wedstrijd is SAAI...

En je zou niek volgens mij een groot plezier doen als je laatste werd ;)

8. Corné

Corné

Lid geworden:
    1 sep 2003
    D47S

Ik vlieg zelf mijn wedstijdclik ook met D47S ben hier erg tevreden over..heb ze nog gewoon op de ontvanger, omdat je voor het C-programma de extra snelheid toch niet zo nodig hebt.
    De HXT-500 zijn zeker ook goed te noemen maar niet zo fijn als de D47..Volgens mij is het verschil(als leek) in stapgrootte(of hoe de doorgewinterde servotechnicus dit ook mag noemen?;)) wel een redelijk verschil bij deze beide servo's. Hier heeft de D47 dan toch een streepje voor.

Corne

9. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Dat filmpje (wat niet op mijn server gehost is, en bedankt Jurgen) is zeker met de framerate gesmokkeld? Dit kan in de praktijk gewoon niet!

Laatst bewerkt: 11 nov 2008
  10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Kan wel hoor Niek, ik heb in een van m'n grote Extra's een JR 8822 zitten, die is ook zo verschrikkelijk snel, je weet niet wat je ziet:p (zit op gas) Maar kennelijk kan dat met de microservo's tegenwoordig ook:)

Grt.

11. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    @Niek ik heb zijn servo's al live gezien en ze zijn echt wel snel!

12. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ik heb opeens een id hoe ik een snelle flapper kan maken :)

Als de motor uit is, en je roert snel, gaat de shok gewoon verder? :D

13. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Misschien eens bij Derk zijn AM model kijken Zaterdag in Rotterdam?

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Als ze ook nog lekker snel zijn op 4.8V dan probeer ik het misschien ook bij m'n nieuwe kistje (maar dat wordt de volgende wedstrijd) Als het goed is heb ik in Emmeloord een Yak-55 voor de aeromusical en een Spark voor F3P-B:)

Grt.

15. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Wat vreet t van de Bec?
    Als alle 3 servos staan te flapperen en opeens valt de ontvanger uit..

De spectrums zijn al zo gevoelig op onderspanning.
    "Leuk" tijdens een wedstrijdvlucht..

16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik denk dat dat reuze meevalt Niek, zeker als de servo's direct aan de + en - van de accu zit.

17. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    De BEC wordt veel minder belast dan normaal, daar de servo's rechtstreeks (-1diode) op het lipo pakket draaien. Het BEC systeem hoeft alleen maar de ontvanger te voeden.

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    exact;)

19. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ok, Iknow, maar hierboven had Alex t over 4.8

20. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zou zo'n bec of ontvangertje dat niet trekken dan? die stromen zijn heus niet zo hoog lijkt me... Anders toch een emcotec of powerbox erin:)

Deel Deze Pagina