Uhhhh, dit gaat me effe te ver. Moet je om de speling te kunnen berekenen niet weten wat de steek van de tanden is, hoeveel tanden er op de tandwielen zitten en ook met hoeveel kracht de tandwielen tegen elkaar zitten? Meestal voldoet even voelen aan de hevel al... GJ
Ik doe dan wel mee, maar het buitenvliegen en alles wat er bij komt kijken, gaat ook gewoon door hoor (ideaal juist; dat is het moment om de kisten af te stellen en je voor te bereiden op het komende (wedstrijd-)seizoen) Grt.
Ah, weer wat geleerd. Nou, mijn ervaring is dat ze absoluut geen speling hebben. En hoe precies maak je je aansturing? Je krijgt meer speling door een iets te groot gaatje in je stuurhevel dan door de speling op je servo. En het is een heel langzaam kistje, je zal ook absoluut geen last hebben van flutter of iets dergelijks. Ik zou niet zo moeilijk doen over de servokeuze, die standaard digitale hitecs zijn prima voor deze kist. Als je een pylonracer of een jet gaat vliegen zou ik wat anders nemen.. alhoewel.. Mijn pylonkist liep 200+, ook met die 5475, ook geen last gehad. GJ
Ohh, maar ik bedoel het ook niet rot. Ik bedoel met moeilijk doen dat je je daar niet blind op moet staren. Als je servo's neemt van een bekend merk (Futaba, Graupner, Hitec) is het altijd wel OK. En die HB5475 zijn gewoon prima dingen. Tuurlijk, als je 50 euro meer uitgeeft heb je nog betere maar is je vliegtuig dat wel waard. Ik heb ook mijn Cosmic Wind aan deze servo's toevertrouwd, dat was een vliegtuig met een 15cc 4takt. Servo's waren na de crash nog heel (iemand vloog de kist de hoogspanningdraden in). Oh.... en geloof ook niet alles wat er gezegd wordt. Ik weet dat er over de Hitec 5475 een gerucht gaat dat de tandwielen stuk gaan bij een brandstofmotor, door de trillingen. Ik heb het even nagevraagd bij een winkel in Duitsland, die heeft er al ruim 1000 verkocht, en nooit 1 probleem gehad. (W&W modellbau). Goeie reis morgen!
Joop, ik heb ook even gezocht. Het betekent volgens Hitec wel een grote "speling" in het nulpunt. Speling is niet het goede woord, het is namelijk geen mechanische speling. Met een programmer kan je de deadband width inprogrammeren. Dit is wat Hitec er zelf over schrijft: What is dead band width and why do I want to program it? The dead band width is configured in microseconds or "us". It is the "space" the neutral point takes up. The larger the number, the wider the dead band will be. Large planes and surface vehicles often will "gang" several servos together on one control surface. It is important that these servos have matched dead band widths to avoid having them "fight" each other at the center point. Gert-Jan
Servopulsen werken met timing. De breedte van de puls bepaalt de uitslag van het roer. De pulsbreedte wordt gemeten in tijd, vandaar dat men het over seconden heeft. De deadband is de instelling die opgeeft hoeveel de meting van de potmeter mag afwijken van het eigenlijke signaal. Dit is gedaan om te voorkomen dat servo's continu blijven corrigeren om een bepaalde positie te bekomen. Het is dus niet de 'speling' en heeft verder ook niets met de middenstand te maken, het is de mate van nauwkeurigheid van een servo bij een bepaalde positie. Dat is uiteraard wel het best te zien rond de middenstand, omdat dat een vast punt is op de stick in je zender. Het is dus NIET de resolutie en ook NIET de speling rond de middenstand. De resolutie blijft gelijk, ook met een grote deadband deelt de electronica van de servo de hele servoweg nog steeds in hetzelfde aantal stapjes in. Het is de mate waarin de servo gaat proberen om een opgegeven positie ook exact te handhaven. Een grotere deadband kan handig zijn bij toestellen met brandstofmotoren, of meerdere servo's per roer. Zou je dan met een hele kleine deadband gaan werken, dan krijg je dat de servo's continu voor elke trilling aan het werk gaan, daarmee mogelijk meer kwaad doend dan goed, omdat ze altijd 'achter de muziek aan' zullen lopen. Bij meerdere servo's per roer is het handig om te voorkomen dat twee servo's elkaar gaan tegenwerken omdat de positie marginaal afwijkt. Om het bovenstaande rekensommetje aan te halen.. als een servo een deadband heeft die overeenkomt met 1 graad, dan zal dat betekenen dat bij die stickpositie de servo zal sturen tot hij binnen een marge van 1 graad zit van de gewenste stand. Als hij dan bewogen wordt, zal hij pas gaan reageren tot hij buiten de marge van 1 graad komt.
Joop... ik vlieg al 25 jaar, ik heb nog nooit iemand zich zorgen zien maken over resolutie van servo's of over deadband. Op een bepaald wedstrijdniveau zal dat mee gaan spelen maar dan worden er ook hele andere servo's gebruikt. Dus... zoals ik al eerder schreef: Niet druk over maken, gewoon die kist bouwen en gaan vliegen! Als je in de F3A A of de F3A X gaat vliegen dan kan je je altijd nog gaan verdiepen in dit soort dingen, en daar wordt ook gewoon een goede servo gekocht en verdiept men zich niet in dit soort dingen. Robotica is anders, die mensen moet je niet gaan vergelijken met modelvliegers. Dus..... bouwen en gaan met dat ding! GJ
Vergeet f3p niet! Daar is het zeer belangrijk dat het goed zit met je resolutie. En het staat in het F3A sub-forum, volgens mij zijn er grote plannen voor de kist. Of je nou A, B of C vliegt, je kist moet gewoon goed in orde zijn. En dat is hij met elke hierboven genoemde hitec, futaba en graupner/jr servo.
@Joop: die man zegt hetzelfde als ik hoor. De resolutie is het aantal stapjes wat een servo kan maken per graad. Er zijn meerdere fabrikanten met programmable servo's, waarbij de deadband een instelling is. Zowel die servo's als die programmers worden gemaakt en verkocht, kennlijk zijn er ook mensen die zich er wel mee bezighouden. Of het voor iemand belangrijk is of niet, kan die persoon waarschijnlijk het beste zelf inschatten. Vergelijk het met een slecht gestemde piano. Er zitten nog steeds evenveel noten (toetsen) op, maar toch is het niet zo zuiver meer. Of je het in de praktijk merkt? Ik durf het niet te zeggen, maar weet dat er genoeg zijn die zeggen van wel..