servo's

Discussie in 'F3A' gestart door derosa, 20 jan 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, die heb ik normaal voor throttle-cut in gebruik (bij electro toch niet nodig), dus dat zou wel de veiligste optie zijn....
     
  2. AVS

    AVS Guest

    Dual rate verkort simpelweg de "weg" die je servo kan afleggen. Dus bij een ingestelde dual rate heeft je servo van de 100 stapjes b.v. nog maar 75 stapjes over. Als je toch de volledige 100 stapjes nodig hebt voor een bepaalde manouvre dan is dual rate geen oplossing.
    Expo verkort niet het totaal aantal stapjes maar laat deze -of in het begin rustig oplopen -of aan het eind rustig oplopen. Hoe dan ook behoud je de volledige servo-travel....dus je volledige 100 stapjes.
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De Hitec 945 servo's zijn niet geschikt voor F3A precisie vliegen op hoog niveau, inderdaad.

    Wat AVS zegt klopt inderdaad. Met wat expo erbij wordt de knuppel beweging voor het volgende stapje is bereikt rond neutraal groter. Vandaar dat een grote hoeveelheid expo niet gaat werken net zo min als een dual rate.
     
  4. AVS

    AVS Guest

    In principe heb je bij een grote expo in het middengebied wel een heel groot 'rustig' middengebied...echter op het moment dat hij de rand van dat rustige gebied nadert en je duwt de stick verder naar z'n eindpunt...dan schiet je servo bijna met dubbele snelheid naar het eind van zijn eigen eindpunt. Dit omdat je inmiddels de stick al bv 3/4 heb moeten bewegen om uit dat rustige gebied te komen. De servo heeft nu bv nog 50 stapjes over en nog maar 1/4 stick om die 50 stapjes te voltooien. Je snapt dat dit een behoorlijke versnelling van de servo teweegbrengt :)
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bert; ik heb al in een groot aantal f3a modellen Hitec servo's zien zitten. Van de digitale Hitecs is mij bekend dat deze minder precies zijn, daarom leek mij een niet-digitale Hitec een betere keuze, maar kennelijk zijn alle Hitecs "brol" in jouw ogen? In toestellen van bijvoorbeeld Winfried heb ik ook digitale Hitecs zien zitten, hij vliegt toch in de A....of wat zie jij als F3A op hoog niveau, de top 5 ofzo?:)
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De Hitecs zijn niet slecht, voor de meeste benzine modellen zijn ze vaak beter.

    De aller nieuwste Hitecs zijn zelfs veel belovend. Ook voor elektro modellen. Dus afwachten maar.

    We hebben het nu echter over F3A kunstvlucht modellen met elektro aandrijving.
    Ik denk dat iedereen er mee opschiet met beter materiaal te vliegen. Dat is ook gebleken toen Job en Winfried naar veel snellere hoogteroer servo's omschakelden.

    Als je zoveel investeerd in een nieuwe F3A kist met akku's en zo, waarom zou je je dan willen ergeren aan die servo's. Doe een roedel van die Extra's de deur uit en hou de beste 2 achter en koop eens wat goed materiaal, je zult zien dat je beter kunt vliegen dan je dacht.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, als ik onder dit subforum post, dan heb ik de F3A-bril op:cool:

    Dan gaat het alleen om de snelheid of ook om de precisie?

    Het is ook niet dat ik niet wil investeren, ik probeer me alleen wat te verdiepen in de verschillen tussen de servo's onderling:)

    heejuh, m'n extra's zijn heilig he, die blijven:p
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Investeer in JR DS 8715 servo's, Derk heeft er 4 in zijn Integral zitten op 6V uiteraard.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    This topic is worhtless whitout graphs.!!

    Indien roedel de deur uit, gaarne 1 mijn deur in aub..
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    [​IMG]

    :D

    Bert; waar kopen jullie de 8715?

    Grt.
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
  12. hezik

    hezik Guest

    volgens mij wordt er hier wat verward, niet door jou, maar door Alexzzz. Met snapschakelaar werd in dat verband niet bedoeld een schakelaar die je omhaalt en voila een snap. Met snapschakelaar werd hier bedoeld: een schakelaar die je maximale uitslagen beperkt tot de uitslagen die je wilt hebben voor een snap. Daarna moet je de snap nog zelf vliegen dus.

    Tenminste.. ik kan mij niet voorstellen dat Derk snapped met een schakelaar? Die knikkert toch zelf z'n sticks de hoek in, populair gezegd? Dus als er een snaproll in het programma voorkomt, de schakelaar in de 'snapstand' en dan zelf de snaproll sturen, toch?
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Derk gebruikt inderdaad geen snap switch maar eerder een dual rate waarbij hij zelf nog enige invloed kan uitoefenen door de knuppels net niet in de zelfde snelheid weg te trekken.

    De meeste F3A vliegers gebruiken een snap-switch op de veerbelaste schakelaar.

    De video van Chad Northeast laat de Derk versie goed zien incl. de rudder dual rate en de hoogte dual rate en de snap uitslagen knop. ca. 20 keer schakelen met de juiste schakelaar en terugzetten. Voor je aan zoiets begint moet je eerst wel even oefenen natuurlijk!
     
  14. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    jongens graag wat mening gehad over die servo's van bleu bird
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja precies, die gedachte had ik al, vandaar de verwarring:)
     
  16. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    @Bert: De veerbelaste schakelaar gebruik je dus om de snaprol daadwerkelijk (tijdelijk) in te schakelen, en je gebruikt een triple-switsch om de richting van de snaprol te bepalen? Dus bijvoorbeeld: Omhoog = linksom snaprol, middenstand= geen snaprol, omlaag= rechtsom snaprol ?

    Groet,

    Julius
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik doe in het B-programma de snap gewoon altijd standaard rechtsom, of moet ik daarmee dan ook nog rekening mee houden hoe de wind staat?
     
  18. hezik

    hezik Guest

    @Alexzzz: er is geen standaard richting. Het hangt van je toestel af. Je moet even beide kanten uitproberen en dan kijken wat voor jouw toestel en sturen het mooiste resultaat levert. Als je bv. merkt dat ie linksom erg uit koers raakt in een richting die niet handig is, maar rechtsom niet, dan doe je 'm rechtsom. Op zich zou je daarin mogelijk rekening kunnen houden met de wind, dat hangt een beetje af van wat je toestel doet. Let wel op dat juryleden ook kijken naar zijdelingse verplaatsing, voor zover ik begrepen heb, moet je toestel tijdens een snap ietwat zijdelings verplaatsen, anders wordt het al snel een franse snap, of gewoon een hele snelle rol zelfs.

    @Julius: Nee dat bedoelt Bert niet. Er zijn 2 methodes om snaps te vliegen, waarbij de een zuiver theoretisch beter is dan de ander.

    Methode 1 is waar jij op doelt. Je stelt dan een snap-schakelaar in, dat is vaak een veerschakelaar op je zender. Als je die schakelaar omhaalt, zal je toestel een snap sturen, de zender zal automatisch hoogte, rudder, rol doen. In aanvulling daarop hebben sommige zenders de optie om een richting-schakelaar toe te wijzen (of 2) waarmee je kunt kiezen 'wat voor snap' je wilt. Je hoeft dan dus niets met je knuppels te doen voor een snap, wil je een snap, haal je de schakelaar om. Dit is in principe niet de goede methode, omdat je tijdens de snap niet kunt sturen, en ook je op de meeste zenders geen keuze hebt in timing van de stuurbewegingen voor een snap. Deze manier is niet waar Bert oorspronkelijk op doelde.

    Methode 2 is gebruik maken van een dual-rate schakelaar. Je stelt dan zeg maar op stand 1 de uitslagen in zoals je ze tijdens normale vlucht wilt gebruiken, op stand 2 de uitslagen zoals tijdens een snaproll van toepassing zijn en bv. op stand 3 de uitslagen voor een stallturn. Je moet dan dus nog wel de snap zelf met de knuppels sturen. Je gebruikt dan dus nog wel steeds een schakelaar, maar echt als 'dual rate'.

    Methode 1 is theoretisch beter, alleen je moet het wel kunnen.
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Verwijderd ik twijfel aan de juistheid van mijn opmerking.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2009
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Als de boodschap niet overgekomen is, dan maar wat zwart-witter: JR/Graupner of Futaba, de rest is rommel.
     

Deel Deze Pagina