@ Alexzzz de snap-roll geeft altijd een afwijking in de richting waar je naar toe snapped. Bij in waaiende dwarswind en snap-roll gevlogen van rechts naar links blijft hij dus beter op koers dan bij uit waaiende dwarswind. Dan moet je dus ook de snap-roll links om vliegen. @Julius Als je de snap-roll met een switch vliegt heb je normaliter ook nog 4 schakelaars nodig om te kunnen wisselen van soort snap-roll, Linksom-Positief, Linksom-Negatief, Rechtsom-Positief en Rechtsom-Negatief. Iedere snap-roll heeft zijn eigen instellingen nodig en moet apart ingesteld worden. Bij de Futaba 9Z zender bevinden zich deze schakelaars aan de onderzijde van de zender, zo doende hoef je de knuppels dus niet los te laten om te wisselen. Als je de video van Derk met het F3A F09 programma ziet dan zul je aan het eind een dubbele tegengestelde negatieve snap-roll zien, waar tussen je nog even de richting omkeer in moet schakelen, iets waar John Woodhouse (Een bekende accordeonist uit mijn tijd.) nog wakker van ligt, daarom stuurt Derk de snap-rolls liever met de hand.
Elke verplaatsing levert puntaftrek op. Mogelijk ben je in de war met de Duitse Acromasters (Zeg maar F3A-X ) wedstrijd waar een zijdelingse verplaatsing niet alleen toegestaan werd maar zelfs gewenst was. Volgens Jens van Dorpe, die hieraan heeft deelgenomen, was dat het ook niet helemaal.
Huh? Zonder zijdelingse verplaatsing is het toch geen snaproll? Blijkbaar wel en had ik dat punt verkeerd begrepen.. zo leer je (weer) eens wat Je zegt het zelf ook: Dus krijg je altijd puntenaftrek? Of zitten we hier over een andere verplaatsing te praten? Is een oprechte vraag wederom, geen betweterigheid.
Daarom is het ook zo belangrijk de snap-roll in 2 richtingen te kunnen vliegen. Als je het goed doet wordt de richtings afwijking dus precies gecompenseerd door de dwarswind.
De BLS 451 is sneller dan de DS8715, maar de DS8715 is sterker. BLS451 op 6v: 0.07/40 graden, 10kg DS8715 op 6v: 0.09/40 graden, 12kg Ik geloof niet dat de DS8715 preciezer zal zijn dan de BLS451. Het is dus een keuze.. als je 12kg nodig hebt, de DS8715. Zo niet, de BLS451. Denk eigenlijk niet dat wij het verschil ooit zullen gaan merken en dat beiden goed zijn..
Ik was begin deze week bij Bert Delaere, die heeft in zijn nieuwe spark de BLS'en en ze zijn super...
Volgens futaba niet: Futaba® Search Futaba Brushless Servos (Oh , zie dat hier de snelheid bij 60 graden genoemd is)
Ik had ze al in mijn Alliance, weinig ervaring mee, nu in m'n Wind gezet.. en een collega F3A vlieger heeft ze op z'n ailerons staan. We zijn er allemaal ZEER over te spreken. Supersnel en erg nauwkeurig. Probleem is alleen.. dat geldt voor de DS8741's ook.. die zijn ook gewoon ERG goed @Hans: volgens Futaba ook. Futaba specificeert over 60 graden. Futaba zegt: Code: 6.0V 147 oz-in. 0.10 sec/60° Wat vertaalt naar: Code: 6.0v 10.6kg/cm 0.07 sec/ 40° en de DS: Code: 6.0v 12kg/cm 0.09 sec/40° Ik zie dan ook niet hoe je tot de conclusie komt dat de uitspraak 'BLS is sneller, DS sterker' niet klopt.
@Hezik: Wat heb je ongeveer betaald voor de BLS servo's, als ik zo brutaal mag zijn? Hoewel ik helemaal gek ben van de JR8715 (er staan 5 in bestelling ), vind ik toch dat ze met hun 65 gram zeker niet de lichtste zijn. Op een F3A kist met 4 servo's kun je al snel 50 gram uitsparen door wat lichtere servo's te kiezen.
Zo brutaal mag je zijn, maar bijster veel heb je niet aan mijn antwoord.. ik betaalde destijds iets van 120 euro per stuk, geloof ik. Dat was bij een locale winkelier toen ik nog geloofde dat het zinvol was de locale winkelier te steunen. Ik heb ze geleverd gekregen de seconde dat Robbe ze kon leveren. Early adopter zijn is altijd prijzig. Als je bij servocity kijkt (www.servocity) koop je ze voor ca. 72 euro p/s. De 60 gram die ze opgeven voor de BLS 451 klopt overigens aardig, de mijne zijn 58 gram inclusief snoer en stekker en hevel. Lichtere servo's kun je inderdaad fors op besparen. Hangt ook van het toestel af. Voor F3A heb je geen 10kg nodig op je rolroeren. Op m'n wind heb ik nu 4 S9650's staan en 1 BLS 451. Gewicht totale servo-setup: 174 gram. Die setup zou ik ook op een electro 2m F3A kist durven te zetten. Stel je pakt een 'reguliere setup'.. dan kom je op een totaal servo-gewicht van ca. 230 gram uit. Is toch 50 gram besparing in totaal.
Op mijn Tojeiro staat de volgende setup: 2x Rolroeren: Futaba S9551 (Low profile) = 44 gram x 2 = 88 gram 1x Hoogte: GraupnerJR DS8231 = 48 gram 1x Rudder: JR8715 = 60 gram Totaal = 196 gram Als ik 4x JR8715 erin had gezet, dan is 4 x 60 = 240 gram Vergeleken met de 8715 bespaar ik dus 44 gram.
Jouw Tojeiro is brandstof toch? Dan zijn S9650's voor rol niet echt een optie denk ik, het blijkt dat die tandwielen dan toch kapot gaan of speling gaan vertonen na verloop van tijd (trillingen). Was ie electro geweest, had je met 9650's op rol nog 30 gram bespaard.
Als geld geen probleem is Lijken mij deJR 8717 HV servo's wel wat. 0,06 sec over 60graden. Ze zijn iets zwaarder maar dan spaar je weer een regulator uit.
Die vreten rechtstreeks 8.4v? Nadeel voor Hans.. ik geloof dat zijn Futaba ontvanger geen 8.4v lust.. maar daar is wel omheen te komen, servo's direct voeden, common ground en ontvanger eigen voeding.
Regulator heb je bij de meeste ontvangers alsnog nodig om je ontvanger te voeden, hoewel dit een mider kragtig exemplaar kan zijn. De Graupner DES(nummer moet ik opzoeken), geen optie? Zijn ook snel en krachtig en niet zo duur...
Dat wel, maar je kunt je servo's wel rechstreeks voeden uit de lipo en je ontvanger via een regulator.. kun je ook met een veel simpeler regulator toe. In feite zou dan een LM7805 en 2 of 3 condensatorretjes al voldoende zijn..
Donatas heeft die 8717 nu op zijn 78" EF Extra en is er heel tevreden van, het gewicht valt wel wat tegen... Extreme Flight 25% 78" Extra 300 - Page 37 - RC Groups