servo's

Discussie in 'F3A' gestart door derosa, 20 jan 2009.

  1. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Aangezien je 2x zo grote uitslagen gebruikt in de snaproll hou je dus 6kg over. Dan heb je nog het effekt dat de snelheid terugloopt vanaf de helft van de maximale stelkracht dan heb je maar net genoeg dus.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Goed, ik ga niet meer in discussie ;)

    Was overigens van 25 graden uitslag uitgegaan. Of dat snaproll-waardig is? Geen idee.

    Je zou dus ook nooit de S9650 op de rolroeren van de WindS 110 gezet hebben? (niet naar bedoelde vraag)
     
  3. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik weet dat verschillende F3A kisten gecrashed zijn door gebruik van 9650 op de rolroeren, de wind 110 is kleiner. Hoeveel kleiner kan ik niet beoordelen, is te lang geleden dat ik er live naar gekeken heb.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Gecrashed? Verschillende? Wat ik er van begrepen had, is er iemand die het op een brandstofkist uitgeprobeerd heeft maar is die ermee gestopt omdat dat uiteindelijk teveel speling opleverde (ik heb het dan over Nederland)..

    Waren die gecrashte kisten ook electrokisten?

    Wederom, geen betwetersvragen, echte oprechte interesse :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2009
  5. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    In NL weet ik niet in het buitenland ook enige elektro kisten. Als je de servo openmaakt zie je wel de enorm kleine tandwieltjes zitten.

    P.s. De lichtsnelheid is wel wat meer dan waar jij mee rekent, hoor. Of is de atmosfeer rond Utrecht zo dik dat je een factor 1000 lager uitkomt?
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Goed.. afwachten dan maar.. tot nu toe heb ik er 60 probleemloze vluchten mee gemaakt. We hebben de vleugel van de Wind op die van de Osmose gelegd en ze zijn qua vorm gelijk van wortel tot aan tip. Als je van de osmose-vleugel aan de tip een cm of 5 zou afzagen, heb je, qua vorm en afmetingen, de Wind vleugel. Het profiel is uiteraard wel anders, de Wind heeft een redelijk dun profiel, de Osmose redelijk dik. Maar de vleugelvorm is dus nagenoeg gelijk.

    Wat betreft de lichtsnelheid in utrecht, ik was van 300km/s uitgegaan, maar kan zijn dat ik in mijn snelle berekening een fout gemaakt had. Zoals ik al zei moest die opmerking niet te serieus genomen worden, dat viel onder sarcasme.

    Ik begrijp dat ik een gevoelige snaar geraakt heb daarmee.. kan mij voorstellen dat als je serieus op jullie niveau bezig bent met de hobby dat je je dan soms stoort aan mijn nogal onbevangen manier van doen soms, dat is niet mijn bedoeling, is een beetje de aard van het beestje. Vergeef mij, ik weet niet beter ;)

    Wel denk ik dat het soms een beetje schort aan realisme. Ik begrijp dat 'het beste' ook echt 'het beste' is, maar vind wel dat er soms een beetje gerelativeerd moet worden. Natuurlijk kun je, als je zelf nog niet de beste piloot bent, maar beter zorgen dat je materiaal op orde is, maar om tegen een B-vlieger (als in 'vliegt in de B klasse') te beweren dat ie verschil gaat merken tussen een BLS 451 of de genoemde JR, is naar mijn mening niet bijster realistisch.

    Ik voor mijzelf plaats er zelfs zeer sterk mijn twijfels bij of Derk dat verschil (tussen JR/BLS 451) echt, dus in een blinde test, zou merken. Mensen zijn mensen en hoewel sommigen in sommige dingen beter zijn dan anderen, zijn er grenzen aan wat door mensen waarneembaar is. Ik ben bereid 2 BLS 451's beschikbaar te stellen voor montage in 1 der beide integrals zonder Derk te vertellen welke..

    Ik vind het bv. ook raar dat er aangegeven wordt dat buiten in F3A de snelheid wel uitmaakt (let wel, we hebben het dan over het snelheidsverschil tussen de JR's en de 451's) terwijl er eerder dit jaar aangegeven werd dat indoor die snelheid voor een kunstvluchtprogramma minder kritisch is (verschil tussen C131's en de Dymonds). Ik begrijp uiteraard wel dat indoor servogewicht een grotere factor is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2009
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    In je berekening dan niet maar wel in de constante.
     
  8. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Als echte natuurkunde fanaat:
    <BIG>c = 299 792 458 m/s (in vacuum)</BIG>
    <BIG></BIG>
    <BIG>Sorry voor het offtoptic :)</BIG>
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2009
  9. hezik

    hezik Guest

    Allemaal arbitrair, zoals ik al aangaf dient die opmerking niet serieus genomen te worden, het was een kennelijk mislukte en mogelijk misplaatste poging tot sarcasme. Terug naar de orde van de dag ;)

    @Hans: Ben je er al uit? Gaan het dan toch maar de JR's worden?
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik zou het niet allemaal met berekeningen proberen bewijzen. Ik zou het gewoon heel simpel stellen: Hoe minder "beperkingen" je materiaal je stelt, hoe beter je kan gaan trainen/vliegen.

    En of dat nu veel scheelt of bijna niets, als je van die stelling uitgaat heb je altijd gelijk (als je het beste materiaal hebt)
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Daar heb je helemaal gelijk in JVDO.. maar ik weet dat Hans nu de keuze beperkt heeft tussen de BLS 451's en de JR's.

    Volgens mij zijn ze beide gewoon goed en is het verschil arbitrair. Derk vliegt blijkbaar met de JR's en de resultaten daarvan zijn bekend. Jij gaf zelf aan dat bv. Bert Delaere erg tevreden is over de 451's. Bij ons vliegt Fred de Wit met de 451's en die is er erg lovend over.

    Volgens mij komen er dan andere argumenten om de hoek kijken. Beschikbaarheid, prijs, gewicht.

    Het is aan Hans die keuze te maken in deze en welke hij ook maakt, de keuze is volgens mij goed. Ik meende een beetje op te maken uit de teksten van Bert en Dick dat volgens hun alleen de keuze voor de JR goed zou zijn. Daar ben ik het mee oneens.

    Gelukkig kent Hans ons en weet hij de adviezen dan ook op waarde te schatten.. een C vlieger die net aan z'n eerste B wedstrijd begint, of de teamgenoten van de 'regerend kampioen' :)
     
  12. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De specs nog verder onderzocht: Bij gelijk voltage (4,8V) Futaba BLS 451 0,13sec over 60 graden tegen JR 8715 (4,8V) 0.09sec over 60 graden. De JR servo is dus veel sneller en sterker dan de futaba servo en bovendien kun je hem ook nog eens op 7,2V aansluiten (2s LiFe cellen.)
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Die 0.09 bij 4.8, waar vind je dat? De specs die ik kan vinden (inc jrpropo) zeggen dat dat bij 6v is?

    Goed, maakt verder ook niet uit.. ik betwist niet dat de JR sterker is, nooit gedaan. Ik betwijfelde dat ie sneller was, gebaseerd op specs van verscheidene websites en de amerikaanse JR site. Dat blijkt niet te kloppen, de JR is dus wel degelijk sneller.

    Blijft over nauwkeurigheid: dat zit bij de BLS in elk geval verschrikkelijk goed, het ding is ERG goed in het terugkomen op middenpositie en consequent gedrag.

    Punt twee wat overblijft is de discussie of je het snelheidsverschil merkt en zo ja in hoeverre de meerprijs en het extra gewicht dit verschil in prestaties rechtvaardigt.

    Heeft Derk of hebben jullie ook met de BLS 451 gevlogen?

    Gebaseerd op wat ik zie qua vliegen, blijf ik bij mijn stelling dat de BLS 451 gewoon ook een dijk van een servo is, en een prima keuze voor een F3A kist. Net zoals de JR servo dat is.
     
  14. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    We gaan het snel merken, ik heb er 4 besteld voor de Spark. Dus over twee weken laat ik het je weten of ik er tevreden over ben. Ik heb dan JR's in de Leviosa en de Futaba's in de Spark!
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zou Bert jou dan nog willen coachen denk je:p
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Interessant! Ik vermoed dat ik het antwoord wel al weet :)
     
  17. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Hij coachte me al met niet beroemde F3A Hitec servo's, dus dat komt wel goed. Heb dus nieuwe JR servo's voor de Leviosa en Futaba's voor de Spark.
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laat het maar snel weten dan, ik zit er ook nog over te denken om een "B-model" te gaan samenstellen binnenkort....:)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Krijg je straks dat de Spark beter vliegt dan de Leviosa.. :p

    Welke Hitecs had je?
     
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De enige betrouwbare site is natuurlijk die van JRpropo.co.jp. Als de fabriek zelf het niet weet....

    Voor gewoon rondjes vliegen is een 3001tje natuurlijk goed genoeg, en nagenoeg onverslaanbaar in prijs/prestatie verhouding.

    Toch zijn er maar weinigen die met 3001tjes F3A vliegen, en in de top al helemaal niet.

    Op zich is F3A vliegen een vrij smooth gebeuren en zou de snelheid niet zo heel veel uit moeten maken. Behalve dan de snaproll, dat is toch even iets anders. Het is van eminent belang dat de kist overtrekt op het moment dat je up geeft, is de servo te langzaam dan ontstaat eerst even een barrelroll voordat de snap begint, met als gevolg dat de kist een afwijking krijgt in de richting waar je naar toe snapt. Aangezien de Integral nog heel lichtjes een geringe koersafwijking vertoont met de JR 8715 servo's, is het niet zinvol om de veel tragere BLS 451 te proberen. De koers afwijking is op dit moment zo gering dat je veelal de dwarswind faktor precies kunt compenseren. Moet je natuurlijk wel de snap in de juiste richting maken.

    Om bij windstil weer goed te kunnen snappen hebben we de BLS251 in de oude Integral geprobeerd, maar dat ging niet want het rolroer, toch wat zwaarder dan een staartrotor van een heli, kwam niet meer tot rust en bleef nadenderen.

    Ik geloof dat de kosten van een 8715 ongeveer hetzelfde is als van een Futaba BLS 451.
    En die 7 gram gewicht? Zo lang je onder de 5Kg zit maakt dat niks uit.
     

Deel Deze Pagina