servo's

Discussie in 'F3A' gestart door derosa, 20 jan 2009.

1. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005
    Ik zal het verschil waarschijnlijk niet merken. Maar de kans is groot dat Derk het wel merkt. Je moet het vergelijken met andere topsporters, als ik vroeger mijn tennisracket met 25 kilo of met 25.5 kg bespande voelde ik duidelijk verschil. Zo heb je dat met alles, zeker als je er zeer intensief mee bezig bent ga je de details veel sneller merken. Of het de kwaliteit van presteren ook veranderd is natuurlijk een andere discussie. Maar zoals Jens al zei, als je begint met het beste materiaal kan het daar in ieder geval niet aan liggen.

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Exact dat probleem had ik ook met splinternieuwe Futaba S9351 servo's, die bleven ook zo nadenderen, ik moet ze niet meer hebben:)

3. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005

HS-6975HB
    Weight (grams): 52.0
    Speed (sec): 0.13 (4.8volt)
    Torque (Kg.cm): 8.60 (4.8volt)

Ik heb het eerst aan Marcel van Raak belooft, als hij ze niet wil laat ik je het weten.

4. hezik

hezik Guest

Daar staat geen voltage opgegeven?

Toen ik dat een posting of 20 geleden zei, was je het daar niet mee eens?!

veel trager lijkt mij sterk overdreven. Marginaal trager lijkt mij een betere zienswijze. Hoe dan ook, natuurlijk ga je niet de JR's vervangen door 451's, dat snap ik ook.. de vraag werd gesteld vanuit het perspectief 'wat moet ik kopen'.

De 251 heb ik zelf geen ervaring mee, schijnen ook niet zo denderend leverbaar te zijn. Ik weet wel iemand die nog heel erg op zoek is erna, als jullie ze kwijtwillen.. (niet voor mijzelf)

BLS 451 is ongeveer 70 euro exclusief eventuele BTW/inklaringskosten. De JR heb ik nog niet onder de 100 euro gevonden, maar ik heb er ook niet gruwelijk hard naar gezocht. Waar halen jullie deze?

Als je ze rondom gebruikt, is het 28 gram, maar goed, je punt blijft staan, als je onder de 5kg blijft is dat niet zo'n punt.

5. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Nee, ik bedoelde; laat maar jouw ervaringen weten met de servo's, aangezien ik aan de hand daarvan ook diezelfde servo's zou kunnen kopen:)

6. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005

duidelijk, doe ik!

7. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Bert, jij was destijds voorstander van pull-pull op hoogte. Bij de GFK kisten en de bovenliggende scharnierlijn geeft dat dan nog zaken waarmee rekening te houden. Heb jij eventueel een foto van de armpjes aan bovenzijde en onderzijde van het hoogteroer?

8. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Nee, niks bijzonders. Gewoon de servo plat leggen en zorgen dat je een grote servohevel gebruikt dan kun je netjes om het stabilo heen. Als control arm gebruiken wij een 3mm stuk draadeind wat net achter het scharnierpunt door de onder en boven indekking getapt en verlijmd is. De afstand tot het scharnier punt boven en onder even groot maken d.w.z. het stuk draadeind steekt onder beduidend korter uit. De aansturing naar de pull pull kabels gebeurt met dezelfde "vlaggetjes" als bij de rolroeren, zo komt het aanstuurpunt weer netjes bij het scharnierpunt uit.

@Hezik:Ben jij bereid om op voorhand zo'n 40% punten in te leveren bij de wedstrijd in Son?
    Want dat is wat de 8715 sneller is dan de BLS 451, slechts een marginaal verschil toch?

9. hezik

hezik Guest

Ik lever op voorhand al 40% van de punten in :p

De vergelijking lijkt mij eerlijk gezegd een beetje kul. Met het snelheidsverschil tussen de BLS en JR servo gaat niemand 40% van de punten scoren.

Het is 'lied damn lies and statistics'. Door het in procenten uit te drukken doe je voorkomen alsof het verschil heel groot is, terwijl het in de praktijk marginaal tot amper merkbaar is. We moeten niet gaan overdrijven, CPLR heeft in zijn Osmose en Axiome niet de JR's zitten maar de Futaba's, en die weet er toch aardig mee te vliegen. Gezien de uitslagen lijkt mij niet dat die 40% van z'n punten inlevert.

Maar goed, we kunnen zo eeuwig doorgaan tot iedereen geirriteerd is; dat is zinloos denk ik, zoals al vaker gezegd geloof ik dat de JR's nog net iets beter zijn, maar denk ik ook dat het verschil niet merkbaar zal zijn, ik plaats er ook sterk mijn twijfels bij als iemand zou beweren dat ie het wel merkt, maar vooralsnog heeft niemand dat beweerd of het geprobeerd.

Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2009
  10. hezik

hezik Guest

Vandaag de bewuste JR servo in actie gezien en ook bevoeld.

Het snelheidsverschil is niet te zien, de BLS is optisch net zo snel. Moet ik wel bij zeggen dat ze beiden op 5.5v hun werk deden, niet op 6v.

Wat mij tegenviel en opviel, is dat de JR beduidend meer speling heeft dan de BLS 451, en niet zo'n klein beetje ook.

Mijn conclusie is nu dan ook dat de BLS toch de betere servo is.. het zijn beiden erg goede servo's natuurlijk, maar de JR heeft echt duidelijk fors meer speling.

11. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Beide servo's op een electro kist?

12. hezik

hezik Guest

Yep.. BLS op mijn Wind en de JR op Hans' Synergy.

Voor de goede orde, we hebben het in beide gevallen over goede servo's en verschillen zijn marginaal.

Deel Deze Pagina