Sharky ontstaan uit de North Star

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 31 mei 2007.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Ton,
    Ik kijk even naar mijn Hotspot, 1570 cm spanwijdte, dus dat komt aardig overeen.
    Deelbare vleugels zouden mooi zijn, maar het blijft een waterkist...dat is allemaal weer extra werk het waterdicht te maken. Ik kan 1680 wel vervoeren in mijn bus., standaardje maken zodat hij er op zijn zijkant in past en klaar.

    Kijk eens hoe het eruit ziet als je de verticale staartvlakken onder een hoekje zet, naar binnen toe, ál la Hotspot, ziet ie er sneller uit denk ik. De grootte van de staartvlakken kan ook flink wat minder denk ik. De Northstar, had maar een zeer kleine enkelvoudige staart, maar was ook een notoire zwabberbak, althans die van mij.

    Het stabilo kan een hoogteroer hebben, wat de HS mist. De ailerons deelbaar maken zodat je nog een leuke kraaienmixer kunt programmeren voor de landing.

    Een paar "hardpoints" in de vleugel, waar je een simpel insteek gear kunt plaatsen om vanaf land te kunnen vliegen.

    De Northstar heeft tipdrijvers die aan de achterkant plat zijn, dat geeft een enome weerstand bij hoge snelheden, de tipdrijvers zouden we meer de vorm van mini drijvers kunnen geven, steken ze naar achteren uit, ziet er leuk uit denk ik. Alhoewel, hoe zit het dan met de landing met hoge invalshoeken...

    Zou een remklep nodig zijn? Doorgaans heb je op water genoeg ruimte, dat is niet kritisch, maar je hebt daarentegen geen wielen die je kunt laten zakken om te remmen.
     
  2. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @ Ton.

    Ziet er gelikt uit.
    De Wren heeft een stuk kleinere diameter als de 11 cm turbine's, dacht zo'n 8 cm.

    1 Ik heb het even na gemeten en heb maar 1.40 m breedte ruimte in m'n auto, dus als er 'opsteek' tips bijgetekend kunnen worden dan graag, de rolroeren hoeven niet door te lopen rolroer werking op 1.40 is groot zat, ehhh totale lengte wat ik in de auto kwijt kan is 2.10 tot 2.20 m ongeveer.
    2 Kan je het stabilo zo dik tekenen dat er een standaard maat servo in past? geldt ook voor de verticale sectie.
    3 Grootte van de rudder's is groot ja, misschien iets te groot, maar heeft voor en nadelen, iets meer gewicht, uiteraard veel koersvaster, en je hoort de turbine minder.
    4 De motor in plaats van waar die nu ligt iets naar achter verplaatsen, komt het trust punt ook iets beter uit, motor op zo'n 1/3 van de achterkant, net voor het punt waar die verticale vlakken aanvangen.
    Even kijken hoe een iets kleinere verticale sectie oogt?
    Een aerodynamisch gevormd schild voor de turbine zou ik ook wel op prijs stellen, zo'n soort van holle bal die je vaak terug vindt voor de inlaten van de russische helikopter's.
    De vleugel met een soort van spie's doorlaten lopen, zover mogelijk naar voor, om zoveel mogelijk spatwater onder de kist te houden.
    We komen er wel uit (moet ik alweer de PBY aan de kant leggen :? ) als het gaat lopen met die turbine northstar dan wil ik hem dit najaar nog maidenen, moet wel lukken.
    Voor wat betreft die drijver's, ik vloog mijn northstar de laatste 3 jaar zonder tip drijver's van het water af en ging ook makkelijker, had alleen een iets vergrote plaat aan de tip zitten die als een soort winglets fungeerden. ik zou ze weglaten.
    En Richard een remklep is bij een delta mijnsinsziens niet nodig, kist op 20 tot 30 graden angle aanvliegen haalt de sneldheid er wel uit.(Ries aan je posting tijdstip te zien zat je toen in Amerika 8) )

    Ton, zet hem op :worship:

    Ger.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Richard,

    Was in de veronderstelling dat tie exact het zelfde moest worden als het model op de foto.

    Maar wat eigen inbreng is altijd leuker en geeft ook weer een grappig effect met een eigen look.

    De hardpoints moeten die voor een onderstel van 5 mm verenstaal zijn, of had je wat anders in gedachten.


    Ger,

    Weet dat de Wrem kleiner is heb die dan ook vergroot naar 11cm.

    Op het model zit dus jouw formaat Turbine getekend.

    Wat denk je van de deeling als op de foto's, of toch maar gaan voor de kortere rolroer en afneembare tip als optie.

    De afneembare tip is denk ik ook gemakkelijk en minder kritisch met waterdicht maken.

    Heb een standaard servo in het kielvlak getekend of moet tie echt in het stabilo.

    Maakt niet uit hoor, maak er zo een geprofileerd stabilo van waar de servo in zou kunnen.

    Stabilo is nu een vlakkeplank van 8mm dik, kunnen ook opbouwen met latjes en beplanken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Ton,
    Al heel mooi! Knap, ik zou dat ook wel willen leren....

    Probeer er nu eens wat negatieve V-stelling van te maken, door bvb de onderkanten van de vleugels op één lijn te maken?

    Nee, ik zit niet in JFK, moet gewoon vandaag gewoon vroeg werken.... en ik ben een ochtendmens, doorgaans tussen 0600 en 0700 er al uit....
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ton, ziet er goed uit ook die vertikale vlakken naar elkaar toe wat Ries voorstelde.
    Om de constructie simpel te houden alleen de opsteek tips demontabel maken, moeten dan ieder 15cm breed worden.
    Rolroer werking heb je toch zat met een effectief rolmoment op 138cm.
    De motor iets naar achter en die spie's aan de romp voorzijde tot aan de vleugelvoorlijst?
    En inderdaad de staart sectie uit ribben geprofileerd.
    De servo's moeten op de meest gunstige plaats komen, dus in het midden van het te bedienen vlak, om de krachten goed te kunnen verwerken, want je wil niet weten hoe er aan de servo's en roervlakken wordt gesjord met 300km +.

    Nog effe en we zijn er, is dan wel geen exakte northstar meer, maar wel iets aparts en hopelijk kan jij je maat Rob misschien zo gek krijgen om ze te gaan maken in kit vorm, lijkt mij een reële optie, zou toch schitterend zijn de speekwoordelijke Hotspot, Harpoon of Kangaroe van het watervlieg gebeuren te hebben getekend en ontwikkeld en ze zou kunnen leveren.

    Grtz Ger.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb nog een paar aanpassingen gemaakt;

    Vleugel negatief-V en de tippen afneembare op 1400mm spanw

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ger,

    Kan hier niets mee, hoeveel is iets 1-20 of 100mm.
    Of motorvoorzijde gelijk met de step.
    Of tailpipe gelijk met begin kielvlak.

    Vind dat zelf niet mooi en je kunt het er altijd nog opplakken.
    Als Richard ook een spie wil is dat oke en komt tie erop.

    Prima gaan we er nog even op tekenen.

    Zo na de aanpassing van het stabilo is de basis klaar en gaat de constructie erin.
    Als er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden moeten jullie dat nu aangeven.
    BIjvoorbeeld motor montagesteek, lokatie en formaat tank en etcetc.

    Ton
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Gaat lekker zo Ton :thumbsup:

    Nog even en "de mannen" kunnen gaan bouwen :yes:
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @ Ton.

    De motor opschuiven tot waar de verticale vlakken beginnen is mijnsinziens de mooiste plek, en zeker voor wat betreft het trustpunt van de motor op de kist zelf.
    Die afhangende vleugel ziet er inderdaad bruut uit maar zal niet praktisch zijn, mijn oude northstar had maar net genoeg ruimte tussen de tip's en het water dat ik moest oppassen om de tips uit het water te houden tijdens take off anders 'hapte' de tip water en was direct de vaart eruit.
    Construktie? niet zo van belang, zolang ik er maar minstens 3,5 liter brandstof in kwijt kan.

    Inderdaad die spie's doen de 'echte' northstar geen eer aan, was alleen practisch om het spatwater weg te houden.

    Ton zet hem op morgen en doe Gerald nog de groeten (zeg maar dat ik aan het jetten ben op Rozenburg :D )

    Grtz Ger.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Berto,

    Ja grappig he :lol:


    Ger,

    Heb het stabilo aangepast voor een standaard servo, wordt overigens wel dik.

    Heb ook de richtingsroeren getekend en de motor naar achtere gehaald.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo wat mij betreft is de basis klaar en is het tijd voor de constructie.

    Ton
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Zo,
    Jetcatje P80 heb ik er al voor......gloednieuw. Moet alleen nog ff terug naar Jetcat om hem op de stand van 2007 te brengen.....heeft jarenlang in doossie gelegen....Nou alleen nog eerst ff verhuizen....modelbouw studio afbouwen...Nijverdal...werken... Wordt echt winter project!
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Richard,

    ben zeer benieuwd maar dit kan niet hoor :nooo:
    Waar moet je nu mee aankomen op de mogelijke watervliegmeeting in September?!?!?!?!?

    Ben wel zeer benieuwd naar de water- en vliegeigenschappen :yes:

    We houden het in de gaten.
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Torretje is binnen :D maar nu onderweg naar Jetcat voor de broodnodige updates....
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Als je nu een 90mm fan uitvoering maakt heb je ook een erg leuke kist ;) Wil ik wel testen :):)
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    vervolg?

    Ton
    De P80 is geheel ge-update terug...zullen we eens voorzichtig beginnen? Ik heb voorlopig nog veel op de bouw(reparatie) plank, maar het kan geen kwaad al vast wat uit te werken. VOORdat er weer iets anders tussendoor kruipt!
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Richard,

    Dat is prima had verwacht dat het wel even in de vriezer kon vanwege jou valpartij.

    Goed te horen dat je er nog steeds zin in hebt.

    Heb de basis verdeling van de spanten al ingetekend staan en zal dat verder uitwerken.

    Wil eerst nog even een begin met de contructie in de vleugel, stabilo en kielvlak maken om een globaal idee te kunnen geven.

    Zal van de week een plaatje plaatsen om een idee te geven van de spanten indeling.

    Zou zeggen hou in iedergeval Januari maar vrij voor het bouwen van de Jetstar.

    Ton
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Mooi, Ton

    Moet je nog een tekening hebben van de originele North Star?
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Richard,

    Nee hoor niet nodig de constructie doe ik toch naar eigen inzicht.

    Is leuker en zal daardoor ook gemakkelijker en sneller te bouwen zijn.

    Ga er misschien een tekening van maken voor een tijdschrift, lijkt mij ook wel grappig om eens te proberem.

    Gaat helemaal goedkomen.

    Ton
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben zeer benieuwd of we de eerste vliegende Sharky op 1 van de watervliegmeetings komend jaar kunnen bewonderen :yes:
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Hohohoho.Eerst de NIEUPORT.:yes:


    Mvgr hans
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoeps eeeh ja Hans kijkt mee, dacht stiekem even wat tussendoor te tekenen.

    Gaat helemaal goedkomen hoor de December maand dopen we om tot Cadtekenmaand.

    Ton
     

Deel Deze Pagina