Sharky ontstaan uit de North Star

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 31 mei 2007.

  1. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Ton,

    je bent maar druk mee. Leuke projecten die aan het tekenen bent, ja maar je moet ook wat bouwen (af en toe). Ik volg de Sharky en de Nieuport (ik heb interese in de Nieuport maar dan met een viertakt voor de zomer avonden aan de middenlandse zee).

    Groetjes, Edwin
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Edwin,

    Dat bouwen staat even op een laag pitje ben een paar modellen aan het afwerken.
    Maar dat gaat erg langzaam heb een hekel aan afwerken.
    Komt ook nog bij dat ik nog steeds rare storring problemen heb met de zender en dat is niet goed voor de motivatie.
    Denk eraan een 2,4 Ghz te kopen en heb al toestemming van de baas.
    Welke heb jij ook al weer en bevalt tie nog steeds.

    Leuk kissie he de Nieuport moet een prachtig gezicht zijn, zo'n waterstart bij ondergaande zon op de middenlandse zee.

    Ton
     
  3. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Ton,

    1. Nieuport staat nu in mijn 'planning'. Hoe kan ik de tekening van je verkrijgen? Heb weinig documentatie over dit type op dit moment. Moet gaan verzamelen!

    2. Ik vlieg de Proctor Jenny op de 2.4 GHZ. Geen probleem, heb al een tweede ontvanger gekocht voor de Stearman. De 2.4 GHz wordt hier steeds meer gebruikt Spektrum, JR modules 2.4 en Futaba, wegens de 'speelgoed vliegtuigjes/helicopters' die hier worden verkocht met 35 MHz zenders. Ik gebruik Futaba 2.4 en ben er tevreden over. De zender is in principe het zelfde als de Field Force 6 (goed genoeg voor het meeste wat ik vlieg). Op de 35 MHz gebruik Futaba en JR (PCM).
    Pas op als je Spektrum koopt (en geldt ook voor JR omdat die het zelfde systeem gebruikt): als de batterij spanning te laag is, blokkeert het systeem ( De exacte voltage weet ik niet). Over Futaba heb ik dat niet gehoort. Vanuit Engeland heb ik mee gekregen dat de 2.4 systeem problemen geeft met water/regen? Misschien zijn er anderen die daar meer over weten?

    Prettig weekend, Edwin
    (PS weinig vliegen dit weekend, het gaat stormen hier, dus maar WEER bouwen)
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Berto,
    Ik ga mijn best doen, het te halen dit voorjaar.....Ben nu bezig de Beaver te repareren, hij "staat" inmiddels weer op zijn bananen, maar wil de voorkant ook voorzien van crossbraces tussen de drijvers.
    Deze moeten zo laag mogelijk in de drijver gemonteerd worden om het wegklappen van de drijvers tegen te gaan.
    De Agwagon heb ik voorzien van een tweede hoogte roer servo vanwege een miserabele (Kyosho) vork-aansturing van de beide hoogteroeren zoals origineel.
    Verder krijgt hij retractable (Ernst) waterrudders, zal er wel een apart draadje voor maken.
    Boel werk, ben er nog niet uit waar ik de servo's moet monteren....normaal zou ik het midden in de romp doen, maar met een laagdekker is dat een probleem....
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo iets later dan gepland maar vandaag weer wat zitten tekenen.
    Kijken hoever we de Kerstdagen kunnen komen.
    Wat vind je ervan Richard, hier zijn weer wat plaatjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Allen Fijne Dagen Gewenst.

    Ton
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Ton,
    Prachtig, ik wou dat ik het zo kon...Mooi kerstkaartje, dank je!

    Zouden we nog iets aan de thrust line moeten doen, vanwege de iets of wat hogere positie van de motor! Nou twijfel ik even of dat positief of negatief zou moeten zijn.

    Verder, zou het zinvol zijn om een wrong in de vleugel te maken? Is wel gelijk weer een stuk moeilijker bouwen....

    Is zo'n tekening nu ook te gebruiken voor iemand met een lasercutter voor de spanten etc?

    Groeten en een fijne kerst allemaal...
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Richard,

    kijk het project krijgt steeds meer vorm :)
    Mag ook wel want we hopen 26 april een vliegende versie te zien ;-)
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Richard,

    Dank je.

    De Thrustlijn zou positief moeten worden, maar denk dat we het besten met 0 graden kunnen starten, zien daarna wel of dat bijgestelt moet worden.

    Tipverdraaiing is mogelijk en niet echt moeilijk in te bouwen.
    Heb dit niet ingetekend omdat de tipdrijver de luchtlaag van onder de vleugel al vasthoud en tipstall zal tegengaan.

    Als het ontwerp klaar is worden de onderdelen uit de tekening gehaald.
    Deze kunnen dan worden omgezet naar CAD en voor CNC of Lasercut worden gebruikt. Heb dit ook al aan Rob (RBC) gevraagd maar weet niet wat de kosten zullen worden.

    Als je ook montagepunten voor de servo's wilt hebben moet je even de afmetingen doorgeven.

    Hoe gaat de motor gemonteerd worden, wordt dat een bok waar die met klembanden in komt zo ja wat zijn de almetingen van de motor of heb je iets van een montage handleiding/schets.

    Zo en nu weer even wat tekenen anders zit ik me toch maar vol te vreten:xmas:.

    Ton
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Ton,
    Je hebt gelijk, bij de Lake Renegade en Buccaneers staat de motor positief, als ook de BobCat, die heeft het zelfs extreem. Ze helpen de staart naar beneden duwen, die anders omhoog komt door de hoge ligging van de motor. Hoe dieper de motor in het model ligt, des te minder compensatie is nodig. Volgens mij is het bij de Hotspot 0 graden, maar zou ik eerst na moeten meten.

    Ik heb even foto's gemaakt van de Hotspot setup:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De afmetingen van de beugel zijn:
    van buitenkant naar buitenkant steun is het 167mm, de bevestigingsbouten liggen op 157mm van elkaar en de ronding van de buitenkant beugel is een cirkel met een diam van 120mm.
    De lengte van de bevestigingssteunen is 80mm.
    De lengte van de motor, incl de tailcone en de startermotor is 300mm.
    Je ziet dat de ronding van de beugel bovenaan nauw in de romp ligt, aan de onderzijde is er wat meer ruimte voor koellucht passage. De uitsparing in de romp is dus niet rond, maar enigszins een ellips.

    Verder: ik moet nog ff kijken waar ik de servo's monteer, misschien is aansturing van bovenuit beter gezien lekkage, ik meen dat de Northstar de servo's binnen in de romp had, moet ik ff nakijken.

    Dan wil ik 3 "hardpoints" in de romp hebben, waar ik een tijdelijk landingsgestel in kan steken. Voor dit soort projekten lijkt me een maiden flight en verdere testen vanaf land de voorkeur hebben.
    Ik heb zitten bedenken dat ik dan de neuswiel aansturing, en evt een luchtsysteem voor de remmen vanuit een afneembaar "speedpack" onder de romp hangend kan doen.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Richard,

    Sorry maar ik zie dat toch iets anders.

    De positief stelling van de motor doet de staart juist omhoog pitchen en de neus dus drukken, om de lift van de vleugel te compenseren bij toenemende snelheid en dus meer lift.

    Hoe hoger de motor des te minder positief motor stelling nodig is ter compensatie van de lift bij toenamen van de snelheid.
    Heeft de vleugel een grote instelhoek en ook nog eens veel lift dan heb je motorcompensatie nodig bij hogere snelheden en moet de motor vaak flink positief worden gezet als bij een Lake Renegade en Buccaneer.

    Dit geeft vaak een heel vertekend beeld want romp is dan de 0-lijn de vleugel staat dan iets van 3 graden Pos. en de motor iets van 5 graden pos.
    En dat geeft dan zo'n heel krom en apart beeld van zo'n Lake.

    Heb je vollsymetrisch profiel dan heb bij hogere snelheden minder lift te compenseren en zou de motor soms 0 kunnen staan of max + 1/2 positief.

    Althans dat is mijn visie.


    Dank voor je plaatjes en afmetinegn van de Jetmotor en de verder wensen, ga dit verder verwerken in het model.

    Ton
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Ton,

    Ik snap die motorstand idd niet helemaal, heb aan Evert Jesse gevraagd of hij in dit draadje kan meekijken, maar Evert is druk, dus geen idee of hij inhaakt.
    Gevoelsmatig zou ik bij een achterwaarts geplaatste motor juist een negatieve stand geven. Of ik zet er gelijk een variabele thrust ring achter :)

    Nu eerst ff aan de tapas...
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Hier een reactie van Evert Jesse, per mail. Evert heeft naast professionele bezigheden in de 1/1 luchtvaart veel ervaring met modellen.


    1) Als de motor recht boven het zwaartepunt ligt doet de richting van de thrustline helemaal niets meer. Dan heb je permanente downthrust. Bij propellerwaterkisten zit de motor ook ongeveer boven het zwaartepunt, maar daar blaast de slipstroom over het stabilo. Als je dan upthrust geeft krijg je met gasgeven niet alleen een moment nosedown door de hoge propeller, maar ook een extra download op het stabilo door de slipstroom en daarmee een compenserend nose up moment. Als dit een punt van zorg zou zijn is het laten zakken van de motor de enige optie, of je moet hem flink naar achteren halen, dan kan je nog tunen door hoekveranderingen van de motor.

    2) Hoe goed kunnen die jets tegen water? Er komt gegarandeerd opspattend water in de buurt en ik kan mij voorstellen dat een compressortje met 100000 rpm daar niet zo blij mee is. Eigenlijk zou de inlaat helemaal vooraan moeten zitten.

    3) Ik neem aan dat de planing bottom overgenomen is van de Northstar? In dat geval moeten de watereigenschappen goed genoeg zijn als het zwaartepunt iets voor de step ligt. Maar ik neem aan dat het watervliegforum daar niet over voorgelicht hoeft te worden..Evenmin als over de waterverplaatsing.

    4) Ik zou die vleugel iets hoger boven het water leggen (dus geen anhedral, en misschien iets hoger in de romp) om zoals een van de forumleden al zei te voorkomen dat er teveel golfjes tegen de vleugel klotsen. Ook kan grondeffect (watereffect?) vreemd uitpakken als je erg dicht bij het oppervlak zit met je vleugel.

    5) Voorzover ik weet hebben delta’s geen tipverdraaiing nodig omdat daar eigenlijk geen sprake is van een klassieke overtrek. Er hoort een voorrandwervel te ontstaan die de stroming bij de tippen op z’n plaats houdt. Of dat ook zo is als je een mooie dikke ronde leading edge gaat maken weet ik eigenlijk niet. Check even bij bestaande ontwerpen. Als de Northstar geen wrong heeft zal het hiet ook wel niet nodig zijn. Jet of watervliegtuig maakt hier niet uit.

    --------
    Zo, moet ik even op me in laten werken..... :)
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Inderdaad een hele boterham................


    Stevo
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk dit zijn ook wel weer de "leuke" hoofdbrekens van zo`n projekt :D
     
  15. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Motorinstelhoek

    Hoi Ton,

    na ons telefoon gesprek, heb ik nog even na gedacht over de 'upthrust' oftewel de motor een positieve instelhoek te geven ten opzichte van de vleugel. Je hebt gelijk dat met nul graden het vliegtuig makkelijker uit het water komt (mijn fout, dacht even niet na). De Jet trainers die ik heb zien vliegen met de motor achter (of net achter) het zwaartepunt vlogen allemaal met een positieve hoek. Zelf denk ik dat 1 graad positief een goede start is in plaats van met nul te beginnen, met de mogelijkheid om de hoek aan te passen. Of de motor op het zwaartepunt plaatsen met nul graden, dat is een andere mogelijkheid.

    Goedenavond, Edwin
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Richard,

    Prima toch, lekker doorgaan zo en niets aan veranderen zitten dus helemaal goed.
    Dat grondeffect zal wel loslopen heb de kleine zien vliegen en waterstarten zien maken en dat ging super.

    Lache die slipstroom over dat stabilo, dat verklaard ook waarom zo'n Lake Buccaneer zo'n kreng / uitdaging is om te vliegen. Moet ik dus ook weer eens aan verder gaan om te tekenen, leuk en lastig heerlijk.

    Edwin,

    Leuk he om weer eens over na te denken, dat maakt het zelf ontwerpen juist zo leuk.


    Ton
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Ton,
    Misschien is die anhedral toch iets om te herzien, als ik die filmpjes bekijk van de Seawind dan zie je tenminste één start mislukken.
    Als je landt dan moet je de vleugels héél nauwkeurig horizontaal houden, anders kan hij een radslag gaan maken. En dat is bij die jetsnelheden niet gezond...
    Misschien dus toch weer naar 0 graden?

    decisions, decisions.

    Een ander optie is (net als de Hotspot) van 4 elevons uitgaan. Zouden er bij de (model) scheepsonderdelen een soort balgjes bestaan, die je om de servostangen zou kunnen maken om eea waterdicht te houden?

    Een waterroer moet er ook nog aan....retractable natuurlijk :)
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Richard, die balgjes geeft het, ze worden veelal op de speedboten gebruikt.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Richard,

    Ben lekker bezig geweest in ons familieweekje weg.

    Heb de vleugel opnieuw getekend en de negatief-V eruit gehaald de vleugel is nu dus vlak.

    Moet nu alleen nog het kielvlak en de motorsteun tekenen waarna we aan de slag kunnen met het frezen of wat dan ook.

    Heb zaterdag Ger op bezoek gehad en samen het model even doorgenomen en wat denk je, hij ziet het helemaal zitten.

    Ziet ernaar uit dat we 2 Jetstars op de meetings gaan zien.

    Zal van de week weer wat plaatjes neerzetten.

    Ton
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup:

    Blijf dit project met grote interesse volgen :yes:
     

Deel Deze Pagina