Shortcourse topic

Eigenlijk kan er niet zo veel stuk aan een BL motor.
-De lagers kunnen het begeven, als je geluk hebt is de rotor niet beschadigd en stop je er nieuwe lagers, klaar.
-De rotor kan kapot gaan, stators kunnen los komen van de as of de stators kunnen breken. Dat is meestal aan fabricagefout. Een niewe roto is de (dure) oplossing.
-De motor kan te heet worden, dan gaat er soldeersel smelten en krijg je kortsluiting, dat is idd einde verhaal dan.

Bij mijn motor is het soldeersel van de wikkelingen gesmolten. Dus binnen in de motor. Dat kon je weer solderen De motor deed het weer maar het gebeurde zo weer. Zou je die rotor in een ezrun motor kunnen zetten?
Eigenlijk kan er niet zo veel stuk aan een BL motor.
-De lagers kunnen het begeven, als je geluk hebt is de rotor niet beschadigd en stop je er nieuwe lagers, klaar.
-De rotor kan kapot gaan, stators kunnen los komen van de as of de stators kunnen breken. Dat is meestal aan fabricagefout. Een niewe roto is de (dure) oplossing.
-De motor kan te heet worden, dan gaat er soldeersel smelten en krijg je kortsluiting, dat is idd einde verhaal dan.

In theorie wel maar de mantel met windingen en de rotor moeten wel precies bij elkaar passen (lengte, dikte, polen) Als het niet goed past gaat het niet goed werken en ik weet er te wening van wat dan precies de nadelige effecten dan zijn op de prestatie. Ik zou dat dus maar niet doen.

@mlnl:als hij past probeer je het,en als die niet past weet je het al;)
maar ik vraag me eigenlijk wel af waarom wil je het weten als je ezrun het nog doet?

Ik reageer zo omdat niemand je het antwoord je hier kan vertellen. Probeer het dan gewoon zelf uit, dan ben jij de eerste die weet of het werkt en dat kun je dan met ons delen. Werkt het niet, dan koop je een nieuwe motor!

@ slashbasher gewoon want een Lrp rotor is toch weer een beter rotor dan van een ezrun.
En @ Robin ik ga het niet maar zo proberen want ik wil geen nieuwe motor kopen.

Waarom is een Neu of een Lehner beter dan een EZrun? Niet alleen maar omdat ze duurder zijn?
Omdat de motor o.a. een veel hoger rendement heeft. Als een motor een rendement heeft van 85% dan gaat er 15% op aan weerstand en dus warmte. Een Neu haalt wel 93 % en sommige Lehners bijna 95%. Dan gaat er dus nog maar 5% op aan warmte.
Hoe komt dat? Door de precisie van de windingen en de kwaliteit van de materialen. Maar vooral ook in hoeverre de onderdelen op elkaar aansluiten. De polen van de rotor pricies passen bij de windingen en de afstand tussen die 2 preceis zo klein is dat het veld zo sterk mogelijk is zonder elkaar te raken etc.

Als jij nu de rotor van jou behoorlijk goeie LRP motor in je iets minder goeie EZrun motor gaat stoppen sluit het allemaal net niet lekker aan met als gevolg dat je een soort Frankenstein motor hebt gemaakt die nog slechter gaat presteren dan je voor mogelijk zult houden (als hij het uberhaupt doet) Denk niet dat je door een betere rotor in een minder stel windingen te hangen je ineens een betere motor krijgt. Integendeel.

Maar als je nieuwsgierig bent dan probeer je het uit ipv nog 35 keer te vragen of het kan en als het werkt lach je iedereen vierkant uit.

Laatst bewerkt:
Oké 35 x is heel overdreven. En ik vraag het gewoon omdat ik mijn ezrun motor niet wil slopen. Volgens mij had ik ook een keer gelezen dat iemand een gm racing rotor in een vxl motor had.
Waarom is een Neu of een Lehner beter dan een EZrun? Niet alleen maar omdat ze duurder zijn?
Omdat de motor o.a. een veel hoger rendement heeft. Als een motor een rendement heeft van 85% dan gaat er 15% op aan weerstand en dus warmte. Een Neu haalt wel 93 % en sommige Lehners bijna 95%. Dan gaat er dus nog maar 5% op aan warmte.
Hoe komt dat? Door de precisie van de windingen en de kwaliteit van de materialen. Maar vooral ook in hoeverre de onderdelen op elkaar aansluiten. De polen van de rotor pricies passen bij de windingen en de afstand tussen die 2 preceis zo klein is dat het veld zo sterk mogelijk is zonder elkaar te raken etc.

Als jij nu de rotor van jou behoorlijk goeie LRP motor in je iets minder goeie EZrun motor gaat stoppen sluit het allemaal net niet lekker aan met als gevolg dat je een soort Frankenstein motor hebt gemaakt die nog slechter gaat presteren dan je voor mogelijk zult houden (als hij het uberhaupt doet) Denk niet dat je door een betere rotor in een minder stel windingen te hangen je ineens een betere motor krijgt. Integendeel.

Maar als je nieuwsgierig bent dan probeer je het uit ipv nog 35 keer te vragen of het kan en als het werkt lach je iedereen vierkant uit.

Gewoon doen dan, en als het niet past stop je er wat chims bij!
Als ie gaat roken pastte het toch niet, en dan heb je niks meer:evilbat::evilbat::evilbat:

Dan probeer je het niet en koop je een nieuwe motor! Wat kan jij onmogelijk doen zeg. In principe wil je gewoon geen kant op:

-je wilt hem niet repareren omdat dat geld kost
-je wilt niks testen omdat het dan geld zou kunnen kosten als het mis gaat
-je wilt geen nieuwe motor omdat het geld kost
-toch wil je rijden!

Dat is vreselijk tegenstrijdig!
Als je geen rooie cent uit wil geven moet je niet aan zo'n hobby als deze beginnen, want die kost nu eenmaal geld.

Ik heb niks te repareren dus waar heb je het over?
En ik heb helemaal niet gezegt dat ik helemaal niks wil uitgeven.
Dan probeer je het niet en koop je een nieuwe motor! Wat kan jij onmogelijk doen zeg. In principe wil je gewoon geen kant op:

-je wilt hem niet repareren omdat dat geld kost
-je wilt niks testen omdat het dan geld zou kunnen kosten als het mis gaat
-je wilt geen nieuwe motor omdat het geld kost
-toch wil je rijden!

Dat is vreselijk tegenstrijdig!
Als je geen rooie cent uit wil geven moet je niet aan zo'n hobby als deze beginnen, want die kost nu eenmaal geld.

Ik heb niks te repareren dus waar heb je het over?
En ik heb helemaal niet gezegt dat ik helemaal niks wil uitgeven.

je zegt het inderdaad niet op die manier
maar de manier waarop je overal op reageert kom je wel een beetje zo over

je hebt 2 opties
- proberen met kans op defecte motor
- niet proberen en andere motor gebruiken of een nieuwe kopen

Back