De lol van 1 m ohm is dat je met de meter op millivolts de amperes kan aflezen.
Als een fabrikant zegt: max 25cm, dan bedoelen ze 25cm heen en 25cm terug. Da's 50cm kabel. Als ik een stuk van 14cm AWG12 er tussen zet, mag ik nog 18cm normale kabel er in hebben zitten.
Weerstandsdraad is bedoeld om een relatief hoge weerstand te hebben. Eigenlijk willen we een zo klein mogelijke weerstand.
Als je de goede weerstand hebt, maar je wilt het vermogen groter maken dan voor 1 weerstand is toegestaan, kan je de weerstand verdubbelen door er twee in serie te zetten. Je kunt daarna de weerstand weer halveren door er twee van deze serieschakelingen parallel te zetten. Het "te lange draden" probleem wordt dan wel erger....
Als je je zorgen maakt om de lengte van de draden kan je korter gaan. Een stuk 3mm^2 koperdraad van zo'n 19mm zal 0.1 mohm opleveren. Da's redelijk te managen.
Je kunt bij farnell ingewikkelde onderdelen kopen om "grote stromen" metingen te doen.
HONEYWELL S&C|CSLA2DJ.|CURRENT SENSOR TRANSDUCER | Farnell Nederland Dan heb je +/- 5% nauwkeurigheid (kan je beter krijgen met bovenstaande methode als je maar een beetje kunt kalibreren). De lol is wel dat je de sensor gewoon om de bestaande kabel heen kunt leggen.
Maar ik had 12 AWG al op voorraad, en heb dus $0.50 plus $0.60 voor de deans geinvesteerd ipv EUR 27 bij Farnell.