siai marchetti sf260

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door matt4, 23 apr 2005.

  1. bla31

    bla31

    Lid geworden:
    28 sep 2005
    Berichten:
    123
    Hoi Eric,

    Er zit nu +/- 6 mm speling tussen het wiel en de rand van het gat. Lijkt me voorlopig voldoende. Het is echter niet goed op de foto's te zien omdat die opening er net als het wiel zelf ook zwart uitziet. Bedankt voor de tip in ieder geval.

    Ligt er een beetje aan wat het kostenplaatje wordt om een paar keer per jaar met dat soort wedstrijden mee te doen. Moet ik dan om mee te doen met een paar evenement een jaar lid worden van de KNVL? Komen er nog kosten bij voor een sportlicentie? Heb jij in beeld wat het mij zou kosten om mee te kunnen doen?


    P.S.: Ik zou graag nog wat informatie op dit forum vergaren over:

    1. Wie weet er een goede methode om de tiptanks te maken?

    Van balsahout modeleren en daarna uitholen?
    Van piepschuim tiptanks maken en daarna dunne of dikke glasmat eroverheen en daarna uitholen? Iemand een idee?

    2. Wie weet er een goed vulmiddel die te gebruiken is om vloeiende overgangen tussen romp en staartvlak, romp en vleugel, en tiptanks en vleugel te maken. Het zou gemakkelijk te schuren moeten zijn. Er zouden geen barsten in mogen ontstaan, laag van gewicht, en gemakkelijk in gebruik. Wat valt er te zeggen van epoxy met microballons? Iemand een idee?
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er goed uit! 8)

    De tiptanks zou ik maken van roofmate. Twee stukken tijdelijk met elkaar verbinden (bv met een paar deuveltjes) in vorm snijden/schuren vervolgens linker en rechterhelft losnemen en zover mogelijk uithollen en weer op elkaar plakken. Daarna met één of twee matjes van 160gr soppen.

    Epoxy met microballoons moet goed werken als overgang. Zelf heb ik voor m'n Sparrowhawk balsaplamuur gebruikt, waarover een dun glasmatje wordt gesopt.
    Voor grotere overgangen zou zoals bv bij de romp/vleugel zou ik zacht balsa gebruiken.

    Nog een kleine opmerking:
    Voor de linker en de rechterhelft van de vleugel kun je toch hetzelfde (kartonnen) malletje (ipv twee identieke) gebruiken?
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    netjes hoor.. maar.. gaan die lelijke verenstalen veer poot er nog af?.. ik vind dat altijd zo zonde.. heb je retracts, en een mooie kist.. zitten er van die verenstalen sprieten onder..

    peter
     
  4. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi,

    ik moet peter gelijk geven , de kist is zeer mooi en dan zo van die eenvoudige retracts ,


    wim
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    het gekke is.. hoe mooi je zo'n kist ook maak en detailleer.. zodra er van die draad poten onderzitten gaan je ogen altijd daarnaartoe.. alsof ze licht geven en eruit springen.. tuurlijk als je vliegt zijn ze naar binnen, en wie weet word een deel nog wel afgedekt door een wieldeur.. maar dan nog.

    Peter
     
  6. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    in een mooi schaal kleurtje gehuld valt dat al een stuk minder op..

    maar pas op hoor, anders wordt je verbannen naar het semi schaal forum :lol: :rolling:

    :wink:
     
  7. bla31

    bla31

    Lid geworden:
    28 sep 2005
    Berichten:
    123
    Aangezien ik hier op dit forum nog niet verbannen ben, ga ik hier maar even verder :lol:

    Omdat er geen wielbakken voor de ingetrokken wielen in de vleugel komen, moet de indekking van de vleugel wat dikker worden op de positie van de wielkasten. Dat is gedaan met 2 mm balsa net onder de uiteindelijke indekking te lijmen.
    [​IMG]

    Overzicht van de onderkant van de vleugel klaar om de laatste indekking in te lijmen.
    [​IMG]

    Servosnoer naar de servo-compartimenten getrokken.
    [​IMG]

    De rechteronderkant wordt geheel ingedekt met gebruikmaking van de tapse balsa achterlijstondersteuning om verdraaiing van de velugel tijdens het indekken te voorkomen.
    [​IMG]

    Nogmaals.
    [​IMG]

    Idem Linkerzijde.
    [​IMG]

    Daarna de voorlijst rondgeschuurd en even de romp erop gezet. Dat begint al ergens op te lijken :lol:
    [​IMG]
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Bla31,

    Het begint al zeker ergens op te lijken, ik ben ervan overtuigd dat het een mooie kist gaat worden.

    Ga zo door :thumbsup:
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    :thumbsup:

    Ziet er goed uit!
    Niet te lang naar blijven kijken, dan ga je kwijlen :wink:

    net even het verslag van de rompbouw bekeken - eveneens indrukwekkend :!:
     
  10. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Marcel,
    Hoe is de actuele stand van zaken van de SF260???
    Ik heb vreemde geruchten gehoord. :cry:
     
  11. bla31

    bla31

    Lid geworden:
    28 sep 2005
    Berichten:
    123
    Hoi Eric,

    Vreemde geruchten kloppen. De Marchetti vleugel was een typisch gevalletje van bezint eer ge begint. Vond al dat er vreemde profielen op de tekening stonden. Ik heb deze gewoon overgenomen en de middelijnen tijdens het bouwen volgens tekening op 0 graden gehouden. Toen de vleugel afwas heb ik de deze nagemeten met een instelhoekmeter en bleken de tippen een positieve instelhoek van 2 graden te hebben ipv een negatieve. Dat is natuurlijk helemaal uit den boze :( Dus heb ik weer een bouwpakket van die vleugel gemaakt. Past nu weer in een kleine doos :lol: Ben van plan de vleugel opnieuw te bouwen maar dan de veel gebruikte NACA 24.. profielen te gebruiken en er een negatieve tipverdraaing van 2 graden in te bouwen zoals veel met dit soort modellen gedaan wordt.

    Weer wat geleerd jammer van de tijd :evil:


    gr. Marcel
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    oeff, dat is balen.
    Gelukkig bouwt een tweede exemplaar altijd sneller :wink: , maar leuker is het niet.

    NACA 2412 -2415 of nog dikker, met een wash-out van 2 graden moet goed gaan.

    Succes
     
  13. bla31

    bla31

    Lid geworden:
    28 sep 2005
    Berichten:
    123
    Jawel, leuker is het wel, als het maar een ander toestel is :p

    Hier de foto's van het nieuwe project waar ik nu mee bezig ben:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu mogen jullie raden wat voor een toestel het wordt. Leden van de BLA-club zijn uitgesloten van deelname aan dit spelelement!
     
  14. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Discriminatie :sniper: :tank:
     
  15. jacques

    jacques Guest

    Uuuuuuuuh :?

    Een Harvard?
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Los van wat het is: het is een romp van een grote schoonheid! :p

    Doos? Tekening? Scratch built? :?

    (Hoewel: het is wel wat overgedimensioneerd hier en daar, lijkt het.) :|

    Wat wordt de spanwijdte en wat weegt het nu?


    jan.
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wat Jan zegt, 't ziet er wel erruuuggg 'stevig' uit.
    Wel netjes gebouwd :thumbsup:

    Misschien een nieuw draadje over deze kist starten?
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Mogen leden van BLA-del wel tips geven over het in aanbouw zijnde model? (om het wat makelijker te maken), want het is geen erg bekend model. 8)

    ps toch alvast eentje: het is geen amerikaans ontwerp.


    Marcel misschien een tip maak een apart draadje voor je project want dit valt niet meer onder de SF260 :oops:
    je kunt beginnen met een vage titel en later kun je die veranderen als je wilt.


    grtjs
    Bla 38
     
  19. Tim_NL

    Tim_NL

    Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Almere-MVA
    Hallo, tgoevallig mijn vader vliegt op teuge met 2 siai marchetti sf260 formatie. Maar dan zonder tip tanks.
    [​IMG]
    www.vliegschool.nl

    Groeten Tim.
     
  20. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Sorry maar dit zijn General Avia F.22 C (dus geen sf260) :oops:
    Maar ze komen wel van de zelfde ontwerper (als ik me niet vergis)
     

Deel Deze Pagina