Sig floats 1:4 (BosModelAir)

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Berto, 11 dec 2006.

  1. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Berto,

    Even een vraag waar ik heel benieuwd ben hoe je dat opgelosd hebt: als je de onderste bevestigingen gaat solderen hoe voorkom je dan dat de onderste steunen niet smelten??

    Gr.
    Alex
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Door deze gewoon te verwijderen ;-)

    Ik heb dus zoals je al opgemerkt had eerst de voorste delen gesoldeerd omdat die bovenaan zitten.
    De staanders tussen de voorste en de achterste steun zit dan al op zijn plek vast dus echt uitlijnen is dan niet meer nodig.

    Toen heb ik de achterste bevestiging los gehaald, de plastic delen verwijderd, de tussenstaanders op een blok metaal gelegd en de achterste steun met behulp van wat gewichten uitgelijnt.

    Dan komt het rottigste klusje en dat is de draad om de beide delen wikkelen (ik gebruik hiervoor wat dikker borgdraad van m`n werk).
    Toen ik tevreden was over de uitlijning wat flux erop, de brander aan, flux wegbranden en zilversoldeer erop.

    En klaar is klara, eh o nee Berto ;-)
     
  3. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Berto ik had hetzelf kunnen bedenken ... :oops: :oops:

    Berto hoe zit dat dan als je verenstaal gaat zilversolderen, verliest het dan niet zijn veerkracht. Wat ik wel weet als je het na verhitten plotseling afkoelt dat het broos word. Als je het alleen verhit en langzaam laat afkoelen dat het dan aan veerkracht verliest, maar dat had ook weer te maken met hoe heet je het stookt.

    Voor de rest ziet het er erg goed uit wou dat ik al zover was... :?

    Gr.
    Alex
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Pfff Alex,

    Op de Anthony Fokker School heb ik al die theorien wel eens moeten weten maar hoe het precies zit weet ik niet meer.
    Ik weet wel dat bij snel afkoelen het metaal broos wordt en dus gemakkelijk kan breken dus heb ik het rustig laten afkoelen.

    Of het echt zijn veerkracht verliest geen flauw idee het werkt in ieder geval wel en da`s het belangrijkste.


    Momenteel schiet het bij mij ook niet erg op moet ik zeggen, een hoop andere verplichtingen je kent het wel.
    Van het weekend moet ik weer werken en dan hoop ik eigenlijk de drijvers kompleet geschuurd en gespoten te krijgen zodat dat achter de rug is.
    Dan komende week `s avonds de romp even drijverklaar zien te maken.

    Deze maand moeten de Super Decathlon drijvers volledig klaar zijn en ook ligt het in de planning om de Calmato op drijvers een waterdoop te geven.

    We zullen zien :)
     
  5. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    floats van SIG inmiddels ook besteld.
    Komen voorlopig onder mijn Big Lift (red bull versie).
    deze voldoet tenminste aan de geluidsnormen.
    MOet aan de pipercub teveel doen om het geluid te halen en mijn Big Lift heeft geen moeite met het gewicht (drop er normaal para's mee, 3kg extra gewicht)

    Onder de piper gaan ze wel een keer komen maar dat duurt nog effe.......
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig,

    houdt dus in dat we ook jouw Big Lift op floats mogen verwelkomen de 28ste april (zo ja ven in het lijstje aanvullen als je wil).


    Ik heb net besloten dat de drijvers klaar zijn, ze zijn wit en zouden het moeten doen.
    Er is de mogelijkheid om nog uren te schuren en te plamuren maar ze zijn nu bruikbaar en dat is het belangrijkste.

    Deze week op het werk de tussenverbinders tussen de drijvers in schuren, glassen en spuiten, dan de ijzeren handel netjes afwerken en spuiten.
    Verder `s avonds thuis de romp drijvermontage gereed maken.

    Schiet lekker op zo :yes:
     
  7. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    ga het in ieder geval proberen.
    ben benieuwd wanneer ze binnen komen...
    Voordeel van de big lift is dat ik niet zo heel veel hoef aan te passen aan de romp. de bakjes eraf van het paraspringen en ik heb een punt voor de bevestiging van de floats... voorzijde kan gewoon op de plank waar nu het landingsgestel op zit...

    heb ook gelijk een prijs opgevraagd van de graupner neuheit 2007..... de elektro wilga (schuim) op floats....
    kan ik alvast wennen aan het vliegen met mijn wilga...... :roll:
     
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    hmmmm helaas niet op voorraad bij de importeur van SIG.
    alles staat nu op de beurs dus het gaat nog wel effe duren.
    ik hoop ze toch wel voor 18 april af te hebben...


    anders misschien toch maar kopietje maken van je tekening Berto en zelf maar bouwen.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe, heb ik zeker net de laatste bij de importeur weggekaapt ;-)

    Zeg het maar, maak zo een kopieetje voor je :D
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En weer even op dreef.

    De achterste inwendige bodemplaat moet doorgetrokken worden:
    [​IMG]

    En uitgevoerd:
    [​IMG]


    Het voorste opvulblok gemonteerd, hier moet het drijver(landingsgestel)blok in komen:
    [​IMG]

    En deze moet dus ook verwijderbaar zijn ivm montage van het gewone landingsgestel:
    [​IMG]
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En de voorste drijverbevestiging ruwbouwklaar:
    [​IMG]

    De achterste moet nog gebeuren maar moet ongeveer zo komen:
    [​IMG]
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    De voorste drijverbevestiging in vorm geschuurd:
    [​IMG]

    En de achterste al voor een groot deel opgevuld:
    [​IMG]
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    De achterste drijverbevestiging zit ook.
    Lekker met wat blokjes balsa gespeeld als opvulling en vanavond eens kijken of ik het netjes in vorm geschuurd krijg:
    [​IMG]

    Dan zou dit ook het laatste grote werk zijn.

    Wat er dan nog moet gebeuren is:
    - onderzijde romp bespannen,
    - de 2 opklapbare waterroeren monteren,
    - beide waterroeren aansluiten aan elkaar en het richtingsroer,
    - opklappen van de waterroeren realiseren, waarschijnlijk koppel ik dit aan de sleepontkoppelingsservo (Mooi scrabble woord :roll: ),
    - invliegen vanaf het water :D
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er erg leuk uit :D:D
    ik ben nu een SuperDecathlon van depron aan het bouwen met een span van 1 meter, mischien gooi ik hier ook een keer drijvers onder :D:D
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je Robert14,

    Als je er redelijk snel drijvers onder gooit kun je komen naar de Watervliegmeeting in Oss ;-)


    De rompaanpassingen om de drijvers te bevestigen zijn "klaar":
    [​IMG]
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    sorry berto, gaat niet lukken, eerst nog afbouwen en dan nog electronica bestellen, weer 2-3 weken levertijd, dan eerst maar eens leren vliegen :oops: :oops: kan ik namelijk nog niet afgezien van de simulator. mischien volgend jaar??:D:D
     
  17. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    oh bijna klaar...
    wanner ga je oefenen voor de meeting,..

    :wink:
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja het schiet lekker op (moet ook wel er staat nog steeds zat te wachten voor afbouw :lol: ).

    Het is de bedoeling dat als het weer en de tijd van ons het toelaat deze maand de Calmato op drijvers te maidenen.

    En dan in maart m`n Super Decathlon :D
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En de romp even op de drijvers:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zoals jullie zien moet ik de achterse drijververbinding nog even schuren en spuiten.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, ook de waterroeren definitief gemonteerd:
    [​IMG]

    Qua gewicht wegen het hele zaakie nu 1720gr tel daar nog de verf bij op voor de achterste tussenligger en de bedrading voor de roerbediening en optrekmechanisme dan zal ik uitkomen rond de 1750 gram, iets van 250 gram meer dan ze aangeven.

    Ik zit alleen nog even te dubben wat ik zal doen met de kabelplaatsing.


    Sig laat de kabels voor de waterroerbediening lopen via gebogen busjes welke aan het frame van de drijvers worden gesoldeerd.
    Dit is een makkelijke en eenvoudige oplossing.

    Maar, hun gebruiken 1 waterroer zonder opklap mogelijkheid.


    Met 2 roeren wordt het dus iets minder gemakkelijk.

    Nu kan ik dit ook doen met die buisje maar dan wordt het een zooitje denk ik en die buisjes moet je wel goed uitlijnen anders zal de draad gaan slijten.

    Dus ik denk dat ik het net als op het origineel met katrollen ga doen, binnenkort dus maar eens in de shop kijken welke het beste passen bij de toepassing.


    Het wordt wel wat :yes:
     

Deel Deze Pagina