Sil-Air compressor levert geen druk meer

Heb 'm een tijdje kortstondig ( 2 minuten per sessie) als vacuum pomp gebruikt omdat ik op een forum gelezen had dat dit prima kon.
Dit ging ook prima en als druk compressor werkte hij ook nog uitstekend todat gisteren de motor niet meer afsloeg.

vac8.jpg

Bij het verwijderen van de slang die naar het ventiel en drukkamer leid kwam ik olie tegen..dat komt natuurlijk
van het vacumeren bedacht ik me.
Bij het verwijderen van het PVA slangetje dat het zwarte kastje ingaat brak helaas het schroefdraad af omdat ie moervast zat.

sliairslang1.jpg

silairslang.jpg

Om te testen heb ik de toen de fitting met afgebroken schroefdraad verwijderd en de slang maar direkt op het
drukvat aangesloten.
Nou blijkt dat de motor niet meer genoeg druk levert en het drukvat maar een heel klein beetje gevuld wordt. Ook gestes rechstreeks op m'n pressurepot zelfde resultaat.
Heb ook getest of hij nog genoeg onderdruk levert en dit doet ie ook niet meer voldoende.

Mijn vraag kan het zijn dat de motor beschadigt is of kan het ook iets anders zijn?

zit er nog genoeg olie in, vooral zo niet draaien !!

probeer eens olie bij te vullen in de compressor.

zit er nog genoeg olie in, vooral zo niet draaien !!

probeer eens olie bij te vullen in de compressor.

Olie ruim voldoende, vermoed een verbrande klep. Probleem is dat ie dicht gelast zit dus we gaan 'm proberen voorzichtig open te snijden en later weer dicht te lassen. Gek genoeg heb ik nooit kunnen constateren tijdens het werken dat ie bijzonder heet werd sterker nog enkel lauw omdat ik 'm kortstondig heb gebruikt en dit in de gaten heb gehouden.
Doordat ie dus ook niet meer goed vacuum trekt, te weinig compressie, vermoed ik daardoor dus die verbrande kleppen.

J.

als je een van die zwarte buizen doorknipt bij zo'n ding in een ijskast heb je er 5 seconde later een zonder freon ;)

na 100 jaar spuiten met haarlak, zal die 20 gram freon geen zinnige bijdrage meer leveren ;)

op mijn werk werden vroeger de koeltorens zo afgeblazen, 20kg per burst de ruimte in.

Ik ga een eenvoudige sil air compressor kopen en uiteindelijk de motor overzetten. Dit is tevens een motor die wel opengemaakt kan worden.

Sil air is een merk compressor.
Ik heb zelf een Jun air, die is iets degelijker.

De Sil air is een membraamcompressor (dus geen zuiger compressor) en erg stil, en maakt niet meer geluid als een koelkast.
De sil air is gemaakt van paatstaal en lijkt ook erg veel op de compressor van een koelkast.
De jun air is gemaakt van aluminium gietstukken en blijft iets koeler
Voordeel is dus het lage geluid, je kan ze zonder problemen met de buren of huisgenoten de hele dag gebruiken.
Nadeel is dat ze niet zoveel volume als een zuigercompressor leveren, maar wel ruim voldoende voor een airbrush.
Mijn Jun air kan maximaal 6 bar leveren en zou dus ook andere gereedschappen kunnen aandrijven, maar dan is het tankje zo leeg!
De compressor is oliegesmeerd, dus heb je naast een reduceer ventiel en een water afscheider ook een olieafscheider nodig om de lucht te filteren.

Groeten Willem

Back