Sky assistant variometer

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 7 jul 2008.

1. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Als je hem in je ontvanger steekt. Moet je aan dat kanaal een schakelaar toe wijzen -100.0.+100. Dan kan je schakelen -100 was helemaal niks 0 gaf hij hoogte en accu spanning aan +100 was vario

2. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Als je geen Duits kan kan je de site laten vertalen in Nederlands door Google. Doe ik ook vaak

3. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ik denk toch dat het een kwestie word van de manual lezen. Ik heb ook de vario, en weet dat ie niet eenvoudig is in de menu structuur. Als je dat eenmaal wel weet word het een leuk ding... Eerst lezen, echt...

4. fireforx309

fireforx309 Guest

ik heb de manual gelezen(3x zelfs), maar zoals ik zei, ik kan in het programma niets kiezen, precies alsof er zaken ontbreken ofzo...

@ eric, wat bedoel je met een schakelaar?

moet ik via mijn zender oproepen wat de hoogtes etc zijn op die moment?
    ik dacht dat ik op een knop op de portofoon de hoogtes kon oproepen.

ik zou willen zeggen dat ik het ga proberen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt :D (kan aan mij liggen hoor)

5. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ik weet het, want ook ik was een tijdje aan het zoeken hoe het werkte.. Sterker nog, ik weet dat ik nu nog wel een tijdje bezig ben voordat ik het weer weet omdat het wel wat maandjes geleden is dat ik het gebruikt heb...

Succes ermee...

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  7. fireforx309

fireforx309 Guest

ik heb daarnet gezegd dat ik 3x de manual (handleiding) gelezen heb... hij staat zelfs op mijn pc gedownload in het nederlands...

ik heb alles gedaan wat de manual zegt...
    maar in de manual staat dat ik in configuratie LOGGER moet kiezen, maar ik kan dit niet aanduiden (ook al gezegd)...

ik ga morgen nog wat verder knoeien... mss krijg ik het aan de praat...
    het is super dat er een heel duits forum vol staat, maar kheb al niet de tijd om dit hele draadje te doorlezen, laat staan een heel forumgedeelte vertalen met google translate :D

ik snap alleen niet dat het software programma niet werkt... kan het zijn dat er een onderdeel ontbreekt? of niet werkt?

8. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Herkent het programma op je pc de skyassistant wel? Te zien aan het serienummer rechts onder in beeld van het programma. Dat serienummer zie je pas nadat de pc een werkende verbinding heeft met je SA. Je hebt de device driver wel geïnstalleerd op je pc?

Elke keer de initialisatie bij stroom aanzetten is normaal.

Als je de vario via USB verbndt is de logger NIET actief by default. Dat kan verklaren waarom jouw 'laatste handelingen' niet gelogd zijn.

Vervolgens kun je in het scherm waar je de geheugenstatus kunt zien (die met de groene en rode blokjes) ook de gehele log geschiedenis wissen!

9. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je hebt nergens geschreven dat je een een nederlandstalige handleiding bezit. Alleen dat je hem drie keer hebt gelezen.

Kwam de nederlandse handleiding tegen op de site van Pitlab, de fabrikant van de Sky-assistent. De link naar de handleiding kan je gebruiken, of niet. Dat bepaal je uiteindelijk zelf...

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Fireforx, het kan zijn dat de vario niet door je computer herkend wordt. Bij mij is dat ook het geval op een kleine mini-laptop, op die computer heb ik de vario nooit in kunnen stellen omdat die computer de vario niet goed 'ziet', dan kan je met de software dus ook geen instellingen doen. Als je de functie 'logger' niet kunt selecteren in de software wordt de vario niet goed gezien door de computer. Ik ben wel eens op zoek geweest naar drivers, maar heb het nooit aan de gang gekregen. Gelukkig werkt het op mijn hoofdcomputer wel.

Dan het feit dat je niets hoort als de vario op de ontvanger is aangesloten. Eric geeft aan dat hij de vario zo ingesteld heeft dat de vario alleen een toon geeft als de vario een bepaald signaal van de ontvanger krijgt. Probeer het kanaal waarop je de ontvanger inplugt eens verschillende inputs te geven via de zender, meer in het bijzonder: -100%, 0% en +100%. Even op een schakelaar zetten of zo. Waarschijnlijk zal de vario bij één van deze waardes als input een toon gaan geven, bij de andere inputs zal je mogelijk voice outputs krijgen van hoogte of andere meetwaardes.

11. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Je moet eerst de USB driver installeren. Heb je dat wel gedaan?
    Als je dat niet doet herkent je PC de vario niet en zal die ook niet opstarten. Pas na het opstarten verschijnt de optie "logger"

12. fireforx309

fireforx309 Guest

@nps, ik had de handleiding inderdaad van pitlab in het nederlands gedownload... beetje dom als ie int nederlands staat en je zou hem in een andere taal gaan lezen ;)

@ arjan, ik had de usb driver geinstalleerd ja. (elke driver die moest , is geinstalleerd, ook op de site van pitlab)
    hij erkent de variometer, en de portofoon meld me ook duidelijk dat hij ACTIEF is...

@ Raymond , ik ga het eens proberen ja, het op een schakelaar te zetten, evenals hem binnenkort op onze 2e PC aan te sluiten van zodra deze uit de doos gaat.
    het rare is dat hij mij aangeeft dat hij actief wordt...
    ik kan ook logs van eric uitlezen(dit kan toch niet als ie niet actief is?), maar ik kan zelf geen parameters enz veranderen.

later op de avond weer alles eens boven halen...

bedankt voor jullie input!

13. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    wat ik me bedenk nu meschien heb je nieuwere software dan dat op de SA staat probeer de SA eens te updaten

want ik heb hem voor het laatst 2 jaar geleden aan de pc gehad dus zal vast nieuwe firmware zijn

14. Arthur Costerus

Arthur Costerus

Lid geworden:
    15 okt 2009
    Als de vario actief is en verbonden met je PC dan kan je in onderstaande menu, bij "Variometer" of bij "Logger" (bij mij grijs omdat ik de vario niet aangesloten heb) de logs lezen EN leegmaken

"PPM Events" en "Alarms" is om de settings aan te passen (volgens mij. Ik doe het een beetje uit mijn hoofd omdat de vario thuis ligt en ik niet. Ik zit... op mijn werk dan he...

Succes. Als je er niet uit komt, kan je ook Pitlab een PM sturen, want die zit hier ook op het forum maar spreekt slecht engels, maar doet ALLES met Google translate en dat doet ie goed!

Je vroeg volgens mij in een eerder post ook iets over het starten van loggen, waar Japie.G ook al iets over antwoordde. De logger wordt actief (begint te loggen) als je de vario hebt aangesloten op een ontvanger en de ontvanger stroom krijgt. Inderdaad niet indien de vario gevoed wordt van een USB en niet is aangesloten op de ontvanger.

Sorry als ik antwoorden geef die eerder reeds gegevens zijn. Ik heb niet de tijd genomen om alle antwoorden goed te lezen, maar ik vind het vervelend om iemand te "zien"worstelen met zoiets moois als de Sky Assistent. Succes verder!

15. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Didier, download je de oude logs uit de vario (dan ziet de computer hem dus wel), of open je files van de logs (misschien meegekregen van Eric)?
    Erics opmerking is wel een goede, het kan zijn dat de software en de firmware op de vario niet dezelfde versie zijn, en dat het daarom niet juist werkt. Je kan proberen de laatste software en firmware te downloaden en installeren, zodat alles de laatste versie is.

16. fireforx309

fireforx309 Guest

ik heb zonet even het kanaal op een schakelaar gezet... nu doet de vario het wel via portofoon...
    dank u eric! ;)

als de schakelaar (3standenschakelaar) in het midden staat is het vario, wanneer ik hem omhoog haal, geeft ze de eerst de hoogte, daarna de voltage.
    ik weet niet of ze nog iets zou moeten melden wanneer ik het opvraag?
    de temperatuur of de klimsnelheid ofzo?
    ik vermoed dat je deze allemaal kan instellen via het programma?

daar lukt het helaas nog niet...
    ik heb alle software (3 zaken) nogmaals geupdate, ge-upzipt maar de pc herkent hem toch niet lijkt me... nu had ik mijn geluid aanstaan, en kreeg een onaangenaam geluid , dat geluid wanneer hij hardware niet herkent.

het kan dus goed zijn dat deze pc er moeite mee heeft... vraag is dan, waarom?

ik heb hier nog een 2e pc, dus die ga ik maar eens aanzwieren, om een vergelijkende test te doen.

ik kan dus al vliegen met de vario, ik kan hem alleen nog niet uitlezen achteraf.

bedankt voor de reacties!

17. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Draai je een 64bit systeem? Ik kan me herinneren dat de software daar moeite mee had of heeft. (Ook voor mij al weer een poos terug dat ik 'm aan de pc had hangen) Zoek dus even een systeem dat op een 32bits versie van windows draait om uit te testen!

Zoals ik al eerder ook zei, je kunt controleren of de software een goede verbinding heeft met de SA door te kijken of het serienummer zichtbaar is rechts onderin de software.

18. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Klopt meer had ik niet ingesteld. Rest kan je instellingen doen in software

19. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Zal eens kijken of ik originele software nog ergens heb staan

20. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Anders heb ik die originele stick hier ook wel. Weet alleen niet of je er veel verder mee komt.

Deel Deze Pagina