Sky assistant variometer

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 7 jul 2008.

1. fireforx309

fireforx309 Guest

vergeet je te koop draadje niet aan te passen nu ;)

2. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Heb ik net gedaan.
    Vanmiddag is hij voor het eerst lekker werkend in mijn model geweest.
    Nu durf ik mijn oude vario zonder log en spraak weg te doen.
    Maar jullie bedankt voor het meedenken.

3. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Vanmorgen mijn Vario weer eens in m'n handen gehad, na de zoveelste twijfel om 'm te verkopen. Het viel mij op dat ik de vario niet zo heel vaak gebruikte... Ik heb mij echter niet afgevraagd waarom dat eigenlijk zo was? Ik denk dat ik niet de enige ben die het wat ''vervelend'' vind om rond te zeulen met de portofoon. Op de een of andere manier was het een ''blok aan m'n broek'' met een irritant touwtje er aan wat eigenlijk zowat de hele tijd in de weg zat... Aan het einde van dat touwtje zat nog een mini-in-ear-koptelefoon die je de hele tijd in je oor mag proppen. Over dat laatste heb ik wat minder moete mee, maar naar mijn mening kan dat beter...

ik wilde de vario ook inzetten voor het sleepwerk, met name de hoogte vind ik van belang. De vario kan ik (na wat spelen met de vario) instellen op hoogte zodat er een alarm afgaat. En dat is toch wel prettig als je wat meerdere sleeps wil gaan maken op 1 accu...

Alleen het slepen in combinatie Met het hele portofoon-houtje-touwtje geval is niet je van het... Tot ik in een bakje aan het grabbelen was van het soort ''waar-van-alles-inzit-wat-ik-zelden-gebruik''... En laat nou daar net wat inzitten wat mijn ''probleem'' in 1 keer oplost...

Op onderstaande foto mijn portofoon, gekoppeld met een Jabra Bluetooth zender. Aan deze zender kan ik mijn Bluetooth headset koppelen... Voorlopig heb ik zo'n headset die ik om m'n nek kan hangen, waar ik dan weer een oortje aan kan knopen... (zie 2e foto)

Ik schrijf voorlopig, want een 2e headset is onderweg. Die 2e zit enkel alleen aan m'n oor... En zo ben ik wel van mijn probleem af. De zware protofoon laat ik bij m'n stoel/spullen/koffer of wat dan ook achter, ik heb enkel de headset aan m'n oor... (en als de telefoon overgaat kan ik nog opnemen ook...;-) )

Het bereik is toereikend, op een open veld meer dan voldoende. Meestal staan wij vliegers niet eens zo heel ver weg van onze spullen af...

Laatst bewerkt: 3 aug 2013
  4. fireforx309

fireforx309 Guest

kijk is aan! mooi! dat gaat nog een oplossing zijn van velen onder ons!

zelf hang ik mijn portofoon aan mijn neklint waar mijn zender aan hangt :)
    in de winter steek ik em in men jaszak en rits ik de zak dicht.

5. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Slim! Weer wat voor op de verlanglijst...

Groet,

Jacob Bos

6. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011

Echt wel, het is een heerlijk ding die SA maar dat rottouw is ellende, dat dopje schiet elke keer uit mijn oor(erg nauwe gehoorgang), ik ben benieuwd Douglas

Terence

7. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Zie je wel, ik ben dus niet de enige. ik bestel de Jabra BT2045, dat gaat echt wel werken... Voor die 21 euro extra hoef ik er niet wakker van te liggen...

8. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Jabra dogtag

Douglas,

Ik heb ook nog zo'n Jabra dogtag liggen (voor wie de naam van dat ding uit plaatje 2 wil weten).

Persoonlijk erger ik me kapot aan het touwtje tussen het oortje en mijn zender, je rukt 'm vaak spontaan uit je oor.
    Ik zit eraan te denken om op Dealextream een Bluetooth zendertje te kopen, want de BT module voor mijn MX-20 is ruim €100 :shock:
    Een los BT oortje heb ik ook nog voor bij mijn telefoon (handsfree in de auto).

Goed idee weer dit :yes:

9. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Vandaar dat ik 't post. Ook jij vindt het ''touwtje'' niks... Alleen de Dogtag met in ear plug zit redelijk, het is immers een wat kortere touwtje.. Alleen vond ik de oplossing met een losse bluetooth set een betere oplossing.

Niks geen touwtje... :bye:

10. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik vraag me nu in ene alleen af of het stoort (denk aan telemetrie), want het is allebei 2.4Ghz?

11. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    De zender en ontvangen ondergaan een 'binding'. Ze luisteren daarna alleen nog naar elkaar. De zender roept nl. met elk 'pakketje' ook z'n naam erbij. De ontvanger luistert alleen naar pakketjes met die 'naam' erin. Hetzelfde doen BT-zender en -ontvanger.

Beide systemen zenden pakweg 100 pakketjes per seconde uit. Als de helft daarvan 'onverstaanbaar' was voor de ontvanger omdat beiden op dezelfde frequentie zaten. Ach ... over 1/100ste seconde komt er weer een pakketje ...

12. Arthur Costerus

Arthur Costerus

Lid geworden:
    15 okt 2009
    Vandaag heerlijk "gezwoven". Lekker stukje thermiek in de tweede helft van de de dag. Mijn geluk werd enkel verstoord door het voortdurend in mijn oog prikken van zonnebrand...

Ik heb een vraag. Aan de linker kant staat een licht blauwe grafiek die iets met de temperatuur van doen heeft. Hieronder het plaatje zonder de andere grafieken. Mijn vraag is: Wat is dit en hoe moet ik het lezen?

13. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Zojuis even mijn Elipsoid onder warme omstandigheden uitgeprobeerd samen met de SK. Al eerst heb ik gevolgen met het hele Bluetooth handeltje er op. Aanvankelijk leek het leuk te werken, alleen moet ik dan wel alsnog de portofoon aan m'n broek laten hangen omdat het hele Bluetooth geval niet meer werkte binnen 3 meter... ?

Vreemd, want thuis kan ik de hele woonkamer doorlopen zonder storing. (is meer dan 3 meter) OOk moet het hele spul in ''zicht'' staan, want als ik mij omdraaide werkte het helemaal niet meer. (en dat was thuis dus niet zo)

Ook had ik storing tussen de protfoon en SK, vanaf 150 meter hoogte kwam alles slecht door... Eenmaal het Bluetooth geval uitgezet was ook de storing tussen de portofoon en SK niet meer aanwezig.

Om een lang verhaal kort te maken, het werkt niet... Ik ga wel kijken naar een oortje die ik aan m'n oor kan hangen ipv ín m'n oor. Dat wil zeggen, we blijven lekker prutsen met het ''touwtje''...

Morgen ga ik dit oortje bestellen...

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/252603/Scanner-oortelefoon?queryFromSuggest=true

14. bosch

bosch

Lid geworden:
    18 apr 2011
    vandaag ook maar eens een Sky Assistant variometer set besteld. :D

15. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Heb er sinds 2 maand ook eentje en er vorige week in de ASW22 voor het eerst echt gebruik van kunnen maken. Vind het een mooie aanvulling. Vooral nu je hoort wat je op grotere hoogte aan het doen bent :)

16. Pitlab

Pitlab

Lid geworden:
    7 jul 2008
    Since about a month I started to write SkyAssistant newsletter. I think it can be a good way of sharing experience and better understanding how it works and how to avoid typical problems.
    Today send the newsletter dedicated to variometr's transmitter. Described best method to use it, how to resolve problems with the range, way of tuning to receiver and way of change radio band. Last week send about altitude measuring, described sources of errors, way of calibrating altitude, ways of maintenance of auto calibration etc. Here can be found archive newsletters.

Some of you could be on the shipment list, but I don't know all SkyAssistant users because some variometers was sold via distributors, some e-mails become obsolete through the years. If somebody is interested in those topics it would be nice if subscribe into newsletter.
    Next week will be about log analysis, measuring parameters from the log.

17. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daarom heb ik sinds kort in iedere kist die ik heb een vario zitten.
    Zelf in de motorkist die ik heb komt er 1 lekker als je weet hoe hoog je een zwever afzet.

Deel Deze Pagina