Slash 4x4 Rally

De 1/16 rally, daar heb ik heel veel plezier mee, juist met de 'standaard' Traxxas-setup behalve dan dat de motor nu met een mod in het batterij vak zit/ naast het chassis zodat hij niet meer op zijn dak gaat. De slash 4x4, ook dat is een leuke, vooral op het offroad circuit.

Vandaar, er moet een 1/8 Rally bij komen, dan maar zelf aan de slag.

De basis/ vertrekpunt:
Slash 4x4 platinum
Geen midden dif
Esc combo: Novak HVpro5.5/ MMP
Dempers: Traxxas big bore, 70olie
Stabilisator: zilver voor en achter
Veerweg begrenst op de dempers met brandstof slang
Voorkant, begrenzing inveren: 7,5mm, uitveren: 8mm (in de demper)
Achterkant, begrenzing inveren: 4mm, uitveren: 17mm (in de demper)

Slash 2wd 17mm adapters (achter breder op zijn wielen)
Velg/ band: 1:8 buggy street black, conrad 237309 (lijkt heel erg op compund dat Traxxas gebruikt voor hun Rally banden)

Body's: rally body's, zijn besteld bij www.deltaplastik.it, afwachten of het binnenkomt, hoe het er uit ziet en of het past. Een Focus, Impreza en een M3 als het goed is.

De eerste testen met de bovenstaande setup, heel erg Rally, leuk! Hij gaat met geen mogelijkheid op zijn dak (3 cells lipo). Met dit verschil dat de snelheid gelijk ook 2x zo hoog ligt in vergelijking met de 1/16 (en de rally vxl is al niet langzaam). Een nieuwe dimensie qua rijden zo'n 1/8 Rally waar ik nog wel verder aan moet tunen voor consistenter rijgedrag (maar het zal ook wel met leren beheersen te maken hebben).

To-do: tourwagen voorbumper maken, achterbumper/rack er af snijden. Maar dat komt wel als de body's er zijn.

Maar het begin is er.
IMG_1656.jpg

IMG_1655.jpg

IMG_1654.jpg

Laatst bewerkt:
Gaaf! Ik ga dit volgen want ik wou ook van mijn 2wd slash een soort rally maken, hij staat nu ongeveer even hoog als de uwe. Kon alleen geen betaalbare body vinden... Dus als het past bestel ik er misschien ook wel eentje.

Body's: rally body's, zijn besteld bij www.deltaplastik.it,

Wat grappig dat mensen ineens geinteresseerd zijn in rallye 1/8.
Deltaplatik is niet de enige die 1/8 rallye bodies maakt maar wel een van de weinige. Ik heb mijn bodies inmidels binnen maar ik vind de kwaliteit niet zo goed als een Proline body b.v.

igthobbies
Verkoopt ook andere bodies dan Deltaplatik (die daar veel te duur zijn overigens, zeker gezien de kwaliteit)
Er loopt ook een draadje over GT8 conversies op RCtech trouwens.
Ben zelf bezig met een Mugen GT projectje. Ik wacht alleen nog op wat onderdelen uit de US.

Rally alá Traxxas

Onroad Slash receptjes, daar heb ik wel wat over kunnen vinden op internet. Maar een specifiek receptje om de Slash 4x4 om te bouwen naar een 1/8 Rally met bijbehorende rij eigenschappen, gelijk aan de standaard Rally 1/16 heb ik nog niet gevonden.

Weer even er wat tijd aan besteed en 'getuned'. Onder andere gewisseld met bandensets maar ik blijf voor nu bij de buggy street black, andere banden gaven gauw twee keer zoveel grip. Grip, grip, grip en dan ga je over de grens, geen grip/ kwijt, op schoon asfalt was een high speed drift niet mogelijk en dat lukt wel aardig met de buggy street black. Veren, alle kleurtjes tuningsveren van Traxxas geprobeerd, stabilisatoren (zwart en zilver), experimentjes met demperolie en demperspacers. En de nodige wielstanden uitgeprobeerd.

Receptje tot nu toe:
Wielen: buggy street black
Schokdemper olie: voor 50, achter 40
Schokdemper spacer: voor: -, achter: 1,5m
Veren: zwart, voor en achter 1,5 ring er af geknipt (tsja...)
Stabilisator: Voor zilver, 0mm, achter zilver 7mm
Rijhoogte rijklaar: Voor 9mm, achter 12mm
Toe-out: voor: 2 graden, Toe-in: achter standaard
Camber: voor en achter: 2 graden

De body's, nog een dag of drie en dan zouden ze moeten arriveren.

Laatst bewerkt:
Maar deze kende je toch wel?
Slash 4x4 GT-8 On-road

Ja, die heb ik ook gezien. Ook wat RC'ers gezien/ er over gelezen die er mee in de weer zijn geweest. Zo'n bumpermount, eerst eens kijken of er zelf wat voor te maken is. Qua set-up, zoals gemeld, onroad circuit set-up is wel wat te vinden, jij en Klamath hebben daar ook flink aan bijgedragen en heb het en ander van jullie set-up ook uitgeprobeerd maar voor een vergelijk met 1/16 Rally eigenschappen moest ik nog even verder hobbyen.

Verder tips, ik hou mij aanbevolen, dank je,

Onroad Slash receptjes, daar heb ik wel wat over kunnen vinden op internet. Maar een specifiek receptje om de Slash 4x4 om te bouwen naar een 1/8 Rally met bijbehorende rij eigenschappen, gelijk aan de standaard Rally 1/16 heb ik nog niet gevonden.

Om dat 't beste te doen, zou je een E-Revo moeten ombouwen met Slayer-pro armen. ;) (Been there, done that)
De 1/16 Rally is namelijk vrij zwaar voor z'n afmetingen. dat draagt heel erg bij aan de rij eigenschappen. lukt met de 1/8 Rally net zo mooi. rijdt net als een echte auto. en tikkeltje lomp in de bochten, maar erg mooi controleerbaar. niet zo'n vlieg op de weg als vrijwel alle 1/10 touringcars. :mrgreen:

Misschien dat je er een beetje wat aan hebt. (qua body oid? )
traxxas-rally-1-8-filmpje

De wielbasis is iig iets korter als van de E-Revo. dus denk dat je met bijvoorbeeld Kyosho GT (1! niet de 2) kappen aardig uit moet komen. Heb je een behoorlijke keus aan kappen als dat qua wielbasis past.

Iig succes met je ombouw!

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom de GTP1 en niet de 2 trouwens? (volgens jou dan)

Voor de liefhebbers van GT klasse: de Ofna DM1e komt uit over een week.
b904436d.jpg

Binnen..

De kappen zijn binnen. De 1mm dik, (niet gekozen voor de upgrade 1,5mm kappen). Het spuiten is wat rommelig maar ik vind het prima zo. Even gepast, ze lijken allemaal goed te passen, de wielen mooi onder de body, niet te ver naar binnen of naar buiten. Ongespoten was 22,- maar daar kwam dan nog stickers en een spoiler bij. Gespoten (je mag zelf de kleur bepalen) inclusief stickers en spoiler 40,-. Vandaar, doe maar compleet.

Klamath, jou revo rally heb ik gezien, prachtig. Ik wil het gewicht juist laag houden daarnaast het arsenaal aan verschillende auto's + onderdelen beperken, vandaar als vertrekpunt de 4x4. Misschien heb je 'm herkent, het is jou ex-Slash met 5,5 novak. Opvallend, op 3 cells wordt hij amper lauwwarm, de gearing is nog zoals hij bij jou vandaan kwam, volgens mij 11/40. Reed jij soms met 4 cellen?

Nu verder, een paar uurtjes knippen en stickers plakken.

Foto volgt.

Laatst bewerkt:
Halverwege

..minder tijd over om aan de body's te werken maar hierbij even een paar foto's:

Voor:
ongekipt.jpg

Halverwege:
rechts.jpg

links.jpg

Klamath, jou revo rally heb ik gezien, prachtig. Ik wil het gewicht juist laag houden daarnaast het arsenaal aan verschillende auto's + onderdelen beperken, vandaar als vertrekpunt de 4x4. Misschien heb je 'm herkent, het is jou ex-Slash met 5,5 novak. Opvallend, op 3 cells wordt hij amper lauwwarm, de gearing is nog zoals hij bij jou vandaan kwam, volgens mij 11/40. Reed jij soms met 4 cellen?

Die Slash kwam me inderdaad al bekend voor ja. :) Nee, reed zelf op 3s (maar 4s kan.) Ik heb de motor gekozen, omdat de kv waarde hetzelfde was als de standaard motor, maar deze dus ruim 1cm langer is. (en dus veel meer koppel heeft) met de standaard motor was die voor mij snel zat, dus heb ik de gearing zo gelaten. alleen dat die met dit setje zo gewoon netjes koud blijft. (ik heb gewoon een veilige vertanding gepakt. Kunt wel zwaarder gaan vertanden.. maar 't is leuker om extra koppel achter de hand te hebben om zelfs bij veel grip nog te kunnen glijden vind ik. :mrgreen:

Met het gewicht kan ik me ook wel voorstellen dat je het laag wilt houden.
Nu moet ik zelf alleen toegeven dat ik juist het lompe gewicht van de revo rally z'n charme vind hebben. Het rijbeeld is namelijk nu aardig gat van een 1:1 auto, en dat vind ik dan ook weer heel erg cool. :)

Verder...

Weinig tijd gehad om verder te werken aan de Slahh Rally en de 3 body's.

Voor nu even de Focus rijklaar gemaakt. Achter de bodyposts met 5 cm verlengt, voor de standaar bodyposts en een even snel en bumper gemaakt. De standaard 'bumpers' aan de zijkant van het slash chassis zijn nu aan beide kanten 1,4 cm naar buiten geplaatst en houden met klitteband de zijkanten van de kap vast/ voorkomen geflapper van de kap.

3 cells is leuk maar de 5.5 werdt er niet warm van, nu 4500mah 30c 4 cells, dat zou te veel moeten zijn voor de Novak maar hij blijft mooi op temparatuur (packs leegrijden op een parkeerterrein). Dit gaat hard op 4 cells maar het geeft wel het gevoel dat met het hoge toerental de gyrokrachten van de motor beginnen mee te spelen bij hard optrekken, hij lijkt op te willen stijgen in een spin (ik bedoel geen wheelie, vanuit stilstand volgas, dan kan hij af en toe met dubbele schroef en een achterwaartse salto op zijn dak terechtkomen:shock:). Zou een lagere kv motor, bv 2200 of 2600 kv en zwaarder vertanden dit effect kunnen voorkomen? Of zijn 'gyrokrachten' sowiezo niet van toepassing/ onzin?

Ik moet nog verder experimenteren met wielstanden en de achterspoiler is te klein maar de focus kap hou ik voor 'rallyrijden', de BMW en de Subary kap worden meer de onroadcircuitkappen, daar zitten standaard flinke spoilers op.

IMG_1689.jpg

IMG_1690.jpg
IMG_1694.jpg
IMG_1688.jpg

De 5.5T Hv-pro is een vrij rustige motor hoor. is ook heel easy qua vertandingen. (kunt hem waarschijnlijk nog wel wat zwaarder vertanden zonder temp issues. )
Had hem in de slash toendietijd vertand voor veel koppel. (zelfde vertanding als de VXL origineel had, maar dan met de langere can van de 550. ideaal. )

Wat voor wielen heb je trouwens? die zien er wel erg gaaf uit. :)

een stuk plastic dat 160km/h gaat??
lijkt me niet echt vet. waar moet je rijden en is het in bedwang te houden. op zulke snelheid mag je ook totaal geen speling hebben en dat is bij traxxas toch niet altijd;)

Weer verder..

De handleiding van de XO-1 doorgespit en de alle 'factory tuning' toegepast wielstanden e.d, alles volgens de handleiding overgenomen. Daarna de 'rally' op 4 scales gezet voor gelijke wieldruk.

En toen viel mij op dat rechts achter diflager zwaar liep en dat de 17mm meenemer ook zwaar liep tegen het lager. Dat maakt recht wegrijden toch lastig met hele aparte 'gyro' achtige effecten :oops:. Deze probleempjes gefixt. En nu, met dank aan Traxxas, gaat als een kogelrecht uit en laat zich goed in de bochten gooien.

Een platte plaat aan de onderkant net als bij de XO-1 zou nuttig zijn, ga ik nu van ca. 80% in één keer door naar 100% gas dan doet hij dat met een wheelie :shock:, en moet oppassen dat hij niet alsnog achterover slaat. 80% op 4 cells met deze motor en vertanding (zie eerdere topics), ik heb geen lasergun maar dat zal toch ook bij een aardige snelheid zijn :D.

Rally of XO-1, dit apparaat is primair als Rally opgebouwd, zodat ik juist waar en op elke ondergrond dan ook kan rijden met deze 'hybride onroad'.

Discussie over XO-1 op de juiste plaats voeren, in dit draadje:traxxas-xo-1-a-6. Daar zet ik zo dadelijk ook even een berichtje. Iemand een 'hybride onroad' XO-1 kopen met een focus kap? ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back