Slechte reclame (LB-combat, Tiel)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 19 aug 2013.

1. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009

2. Gerard VLC

Gerard VLC

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    even off topic, sorry daarvoor

laten ze dan beginnen met het beestje bij de naam te noemen.
    wat is bijvoorbeeld F5B (ja kan ik ook gaan opzoeken op het internet, weet ik)

F3A is kunstvlucht
    F3AX is kunstvlucht met grote modellen

er zijn zoveel termen dat voor een matig geintereseerd persoon een term niks zegt en er al gauw aan voorbij gaat.

3. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik denk dat de F5B groep juist heel veel doet aan bekend maken wat het is door een website met info, filmpjes plaatsen en erg actief zijn op het MBF (ModelBouwForum).

Maar de naam F5B is net zoals F3A opgebouwd uit codes.
    Dit is geregeld door de FAI (Federation Aeronautique Internationale)

F1 Free Flight
    F2 Control Line
    F3 Aerobatics
    F3 Helicopters
    F3 Pylon
    F3 Soaring
    F4 Scale
    F5 Electric

De code die erachter staat kan onder andere zijn:
    A Aerobatics
    B Motorglider
    D Pylon
    J Thermal Glider

Maar even terug naar het artikeltje.
    Ieders beleving van geluid is anders.
    Als ik in thuis goede muziek hard aanzet dan kunnen de buren dat vreselijke rotherrie vinden, en omgekeerd.
    Hetzelfde is met motorfietsen, ik vind een Harley gewoon nutteloze herrie maken maar een mooie jankende tweetakt vind ik weer schitterend.

Modelvliegtuigen kunnen een erg irritant geluid maken, dat geldt voor brandstof en electro.
    Ik weet uit ervaring dat wedstrijdmodellen zich niet altijd aan de geluidsnormen houden en dat metingen nogal eens vergeten worden.
    Ik vind dat je er als modelvlieger (maar ook autorijders en bootvaarders) alles aan moet doen om zo min mogelijk herrie te maken of als dat niet kan, zo kort mogelijk herrie te maken.
    In F5B hebben we redelijk wat tijd en kennis geinvesteerd om het snerpende geluid van de prop zoveel mogelijk te beperken.
    Pylonracers kunnen ook veel stiller dan ze nu zijn, hetzelfde zal ook wel zo zijn bij de combatmodellen.
    Als je dan een wedstrijd bij een woonwijk gaat houden dan heb je als organisatie toch iets niet goed gedaan.
    Als er 1 omwonende klaagt dan kan dat voor clubs in de regio grote gevolgen hebben.

Als we het hier op het forum dan afdoen met "wat een zeikerds, motorfietsen maken ook herrie" dan draagt dat ook niet heel veel bij aan de promotie van de modelsport.
    Laat zien dat je bezig bent met het aanpakken van je geluidsoverlast, laat zien dat je er alles aan doet om overlast tot een minimum te beperken.
    Dit zou bij de modelvliegsport een taak zijn voor de KNVvL en bij wedstrijden moet de organisator als eerste contact opnemen met de lokale media zodat men iets leukers en informatievers te schrijven heeft.
    Dat hebben wij ook bij de laatste Eurotour gedaan en dat werkte prima.
    Zeer positief stuk op de lokale TV en in de kranten dus geen plaats voor geklaag.
    Zo kan het dus ook.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Eén van de problemen om bij F2D (c/l combat) het reglement te wijzigen is het feit dat een overgroot gedeelte (± 85%) van de piloten er totaal geen belang bij heeft. Er is een schatting gemaakt van de afkomst van de beoefenaars van F2D:
    Rusland 70%
    Oekraïne 15%
    Europa 10%
    VS 5%

Er is geen hond die in Rusland of Oekraïne durft te klagen over geluidsoverlast. De (semi-)professionele piloten trainen bijna dagelijks, dikwijls in het midden van woonwijken. In Europa en in de VS is dit gelukkig ondenkbaar.

De tijden zijn veranderd, mensen onverdraagzamer geworden. Onze club ligt op ± 500m van een woonwijk. Decennialang hebben we er zonder grote problemen onze gang kunnen gaan. Maar toen ik na vele jaren terug wou gaan vliegen met 2.5cc dieseltjes kreeg ik de raad om mijn motoren te voorzien van dempers. Ik heb een grote investering hierin gedaan maar voor mij is de lol er van af. Mijn buren komen wekelijks geïnteresseerd kijken als ik mijn diesels op de testbank laat lopen en hebben er minstens zoveel lol in als ik. Maar ik zie er tegenop om er op de club nog mee te gaan vliegen omdat het nooit stil genoeg kan zijn... Daarom vlieg ik tegenwoordig op mijn eentje op een industrieterrein. Dat is ook maar de helft van het plezier want dan mis je natuurlijk het sociale aspect van het modelvliegen.

Laatst bewerkt: 21 aug 2013
  5. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is het lijstje:
    F1 Free Flight
    F2 Control Line
    F3 Radio Control
    F4 Scale
    F5 Electric

Bij F2 zijn de echte klassen:
    A. Speed
    B. Aerobatics
    C. Teamrace
    D. Combat

vandaar dus de code F2D.

E. en verder zijn afgeleide vormen die geen E- of WK status hebben.

Eigenlijk zijn alleen F3A en F2B identieke klassen, afgezien dan van het besturingsmedium.

6. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Dit is de site van de DCI:Index

En dit de uitleg in het Nederlands: Uitleg

7. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Een haarscherpe analyse.
    Hoewel ik me nog steeds prima amuseer met modelvliegen, is het echt superleuke er wel inderdaad vanaf, precies zoals geschetst.
    En dat komt voor een deel door onbegrip en desinteresse die men tegenkomt, zodra er ook maar een beetje van de mainstream wordt afgeweken.
    En dat juist van modelvliegers van wie men zoiets toch niet zou mogen verwachten.
    Misschien is het inmiddels ouderwets om je, zoals ik, te verdiepen in modelvliegvormen die je zelf niet beoefent.
    Wat dat aangaat is dit forum toch een betere omgeving dan 'the real world', omdat er weliswaar soms felle discussies zijn, maar hier lopen mensen tenminste niet weg 'om het verhaal van de ander maar niet te hoeven horen'.

8. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Tja, Bruno, dat is idd het grote probleem. Als ik op de club aankom (maakt niet uit welke club) met een vrije vlucht zwever of een lijnbesturings model dan staan ze vreemd te kijken. Ook bij het indoor vliegen staan ze dom te kijken als je lijnbesturing in de zaal gaat doen of een vrije vlucht rubbermotor model laat vliegen. Alleen bij de Limburgse Vleugels uit Genk zie je dat nog vaker samen gaan......... Ik moet daar toch nog maar eens vaker naar toe gaan......

9. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Altijd welkom Theo!

Vanavond ga ik toch nog even vrijvluchten, als het weer zo blijft.

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beeldvorming en PR door de aanhef in het artikel ...
    Ik heb de betreffende scribent even vervloekt.
    En een woonwagenkamp, midden op de luchtfoto, binnen 50m van die sportvelden

Laatst bewerkt: 21 aug 2013
  11. Pieter

Pieter

Lid geworden:
    12 okt 2003
    kan hier geen slotje op?

12. arievang

arievang

Lid geworden:
    21 jul 2008
    beste Ron, jammer dat je je conclusie trekt op Google maps.

Als RC (heli) vlieger heb ik de moeite genomen om zaterdag eens naar Tiel af te reizen om eens te kijken wat eea inhoud. Ik heb met grote verbazing de discussie gevolgd, misschien wel met verbijstering. MBT de opmerking van Ron, het daadwerkelijk vliegen vond plaats in de hoek van de Westroijenstraat en de Spoorlijn, zoals je op Googlemaps kunt zien is dit omringt door (zeer hoge) bomen. De modellen vliegen niet hoger dan 17 meter, de bomen waren minstens even hoog als het hoogste punt van de vlucht en de trein hoorde je met gemak boven de modellen uit.
    Als je een modelvliegwedstrijd kunt organiseren binnen de mogelijkheden van de plaatselijke regels is er niets mis, daar zijn regels voor.

Wat meer aandacht in dit draadje had kunt was dat men er tijdens het evenement ruimte had gemaakt voor de "next generation", hier kunnen veel clubs een voorbeeld aannemen.

Tevens waren er demo's met electro combat modellen en electro kunstvlucht (waarbij er een propeller werd gebruikt met minimale geluidsemissie.)

samengevat: lever commentaar als je er zelf bij geweest ben en niet op aannames en van horen zeggen, en het zal wel zo zijn...

m vr gr, Arie

PS lekker geluncht bij Van der Valk :)

13. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
  14. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Valt wel mee. want het was het veld rechts onder de sport kantine waar het rode pijltje op staat. Dus niet het Atletiek veld naast het kamp.

Vroegah woonde ik recht tegen over de ingang van TEC. Dan zal ik het vast wel gehoord hebben ;)

15. dhoogduin

dhoogduin Guest

ja dat is meestal met commentaren... Dan komen alle azijnpissers der lage landen uit hun holen gekropen.

16. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    :confused:Is dat nou nodig: Ron uit zijn, mag ik aannemen, oprechte zorg over mogelijke incidenten die ons imago kunnen schaden.
    Dit geeft aanleiding tot een aardige gedachtewisseling die wellicht het besef over ons imago weer eens wat opkrikt.
    Het is prima dat anderen dat dan kunnen relativeren en stelt Ron wellicht gerust.
    (en tegelijk, ook leuk, weer eens wat aandacht voor lijnbesturing oplevert)
    Wat is daar mis mee?

17. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom Pieter? De discussie verloopt buitengewoon correct m.u.v. verwijderd bericht waarin zeker persoon (geen LB-er overigens) weer eens op de man moest spelen. En nogmaals, het gaat hier niet over mijn perceptie van en of mijn mening over geluid.
    Daarom schreef ik ook op 50m van de sportvelden, en niet op 50m van de vliegerij. Het ging mij om de negatieve aanhef van het artikel. Ook al is er kunstvlucht en elektro-gevlogen, het herrie/knetter/gejank-beeld zal blijkbaar blijven hangen, ook al vlieg je 100accu's leeg. Pas door ander bericht in deze discussie kwam ik op locatie en omgeving terecht.
    Er wordt onder het krant-artikel ook positief commentaar gegeven, niet alleen door mede-MBF'ers Thieu en Uwe, dus wanhoop niet. De door reageerder Robert genoemde landelijke 74dB norm (her)ken ik echter niet. Op welke norm wordt daar gedoeld?

Laatst bewerkt: 23 aug 2013
  18. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Is dacht ik 80dBa op 7M afstand of 74 op á 15m afstand. Iets in die richting.
    74dBa is de duitse meting.

Maar met 20k/30k rpm maakt het geluidniveau al amper uit. Tis meer de beleving.

19. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ach Dennis, zou je een foto van dat artikel kunnen plaatsen?
    Online is nog steeds niets te vinden....

20. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Hierbij de link Lees ook even de reacties. Ik heb het gevonden door het reactie blok. Anders is het 'gelukkig' voor onze hobby niet terug te vinden.

Deel Deze Pagina