Slechte reclame (LB-combat, Tiel)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 19 aug 2013.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja, daar maak je vrienden mee onder de mensen die NIET van modelbouw en brandstofmotoren houden :-|

Ik sluit me helemaal aan bij Gerald. Combat LB, geweldig mooie discipline. Maar wel een beetje zorgvuldig een geschikte locatie kiezen.

2. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Onze lijnbesturingscirkels liggen ± 220m van de zendervakken op de rc-piste. Ik vermoed dat vooral het feit dat lijnbesturing onbekend is, zelfs bij ons op de club, er voor zorgt dat het anders wordt bekeken. Bij 99% van de rc-vliegtuigen maakt het niets uit of je er een demper van 40, 100 of 150g op monteert. Bij LB is dat al snel heel anders. Ik heb de afgelopen 3 maanden voor meer dan 400 euro aan dempers geinvesteerd. Ik heb motoren die meer dan 40 jaar oud zijn moeten laten bewerken. Achteref gezien had ik dat allemaal niet hoeven te doen want nog steeds zullen er mensen zijn die vinden dat het te luid is. Weet je wat te luid is? Uw ellendige ringtone als ik een concert bijwoon. Weet je wat te luid is? Uw electronische supermarktmuziek uit uw autoradio. Ik geniet van smaken, geuren, beelden maar ook van geluiden. Ik geniet van harde concerten en festivals, de backfire van mijn oldtimer als ik terugschakel in de bergen, het geluid van mijn dieselmotortjes. Mag ik?

F2D is wel degelijk de combatklasse. F2A is de speedklasse. En ja, daar gebruikt men uitsluitend resonantiepijpen. En die hebben echt geen dempend effect... :)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, welke modelvliegclubs komen de nederlandse F2D piloten te hulp?
    Het is een beetje een kip/ei verhaal en hoewel ik geen F2D vlieg (als niemand m'n concentratie verstoort kan ik nog wel een hele tank leegvliegen, zet er iemand bij en ik lig iedere 30 seconden op de grond ;-) ) ken ik het probleem dat men heeft maar al te goed.
    Hoe onzichtbaarder voor het gewone publiek, hoe minder de kans op instroom van nieuwe deelnemers. En dus, hoe kleiner het aantal deelnemers en dus hoe kleiner het draagvlak.

In de tijd dat ik leerde een model aan de goede kant van het aardoppervlak te houden, kon ik de kunst afkijken bij anderen.
    Daarvoor hoefde ik op een zaterdagmiddag maar naar een stadspark in A'dam W te gaan en ik kreeg op al mijn vragen antwoord. En een paar spectaculaire demo's toe. En bij mijn eigen pogingen soms zelfs applaus van toevallige voorbijgangers.
    Het was dus ooit normaal, dat enthousiaste mensen die iets zelf konden maken en er ook nog eens iets goed mee konden (vliegen) daar op zijn minst enige waardering voor kregen. En daarmee deel uitmaakten van de (zichtbare) samenleving.

Dat is de kernwaarde die is verdwenen. Dit heeft ook andere waarden in zijn val meegesleept.
    Zo erg zelfs, dat zelfs modelvliegers soms niet meer solidair zijn als het een discipline betreft die niet de hunne is.
    Dan hoef je buiten onze 'beroepsgroep' al helemaal nergens meer op te rekenen.
    Het is een hele opluchting om het tegendeel (ik ga er vanuit dat het zelfs nog een flinke meerderheid is) op dit forum (en het veld) tegen te komen.:thumbsup:
    Ik vind dat alle 'minderheids-disciplines' onze collectieve steun verdienen, ze horen bij ons 'modelvlieg-cultureel-erfgoed'.
    Wat dat betreft: hulde aan de show bij Ede! Die hebben het helemaal waargemaakt.

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor alle duidelijkheid, als een dergelijk kranten-artikel over RC (varen, vliegen, rijden) verschenen zou zijn, zou ik het ook geplaatst hebben. Idem ongelukken. Idem leuke artikelen/publiciteit. Mijn meest recente
    drone-stort-neer-plas-bij-arnhem-militair

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009

Combat kan ook met electromotoren.

.

6. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Inderdaad, combat kan met electromotoren. F2D kan NIET met electromotoren.

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat is mooi, dat het met elektromotoren kan maar ik zie niet helemaal wat je daar mee kunt als het gaat om mensen die klagen nav een wedstrijd (met verbrandingsmotoren) op een locatie die dicht tegen een woonwijk aanligt :confused: Blijkbaar is daar niet met elektro gevlogen.

Nu lijkt het trouwens net of ik in het kamp van de klagers zit maar DAT ZIT IK NIET!
    Ik zit in het kamp van de mensen die het zelf prachtig vinden, maar zich wel voor kan stellen dat er mensen zijn die het allemaal wat minder geweldig vinden. En hoe je het ook wendt of keert, naar die mensen moet je denk ik serieus luisteren en rekening met ze houden.

En Bruno; ik kom uit Amerongen, daar werd toen ik klein was ook incidenteel op een veldje in de wijk gevlogen/getraind. Dat zou nu niet meer zo makkelijk gaan denk ik....

8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Als je die mensen op de hoogte stelt van wat er komen gaat, zal het best meevallen.
    Doe je dat niet, zijn er helaas ook mensen die er een sport van maken om hun gelijk te halen. Vaak met nadelige gevolgen voor de club.

9. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De resultaten van de experimenten zijn zeker hoopgevend.
    Maar het komt nog niet in de buurt van wat er nodig is voor F2D.
    Pijnpunten zijn:
    Specifiek vermogen (W/kg) Het wachten is op lichtere accu's.
    Impact bestendigheid: Een goede F2D motor overleeft een full speed impact (tenzij de bodem extreem hard is).
    Ik moet de eerste electromotor nog zien die ( bij hetzelfde gewicht!) dit nadoet. Dan heb je minimaal een 8mm as nodig.
    O ja, de accu's worden ook geacht onbeschadigd te blijven. Zie ik met een standaard LiPo nog niet zo gebeuren.

Vandaar: Electro? Ja graag! Voor F2D? Voorlopig helaas nog niet.

@ Ron: jouw goede bedoelingen staan voor mij buiten kijf.

@ Arjan: 2 woorden: De Haaskamp....;)
    We hebben ooit een F2B wedstrijd bij Jacco de Ridder in de tuin gevlogen, volgens mij was dat in Elst.....

Deel Deze Pagina