SLEEPHOPPERZUIGER " J.F.J de NUL"

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Dennis v D, 30 dec 2005.

1. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    En zelfs in Nederland heb je verschillen, rivierzand is afkomstig van gebroken gesteente vanuit de hoger gelegen gedeelten in in Europa.
    Bekijk je dit zand onder een microscoop dan zie je een hoekige structuur. Dit zand wordt daarom veel gebruikt als zand om o.a. wegen mee aan te leggen, het wordt dan gebruikt in de bovenste halve meter van de wegconstructie. Dit zand wordt gewonnen uit onze rivieren maar ook bijvoorbeeld uit de diverse zandputten die ons landje rijk is. Om dit zand te verpompen zijn flinke installaties nodig waarbij de slijtage van de onderdelen enorm is. Zet je hier een stokje in dan blijft dat hoogstwaarschijnlijk staan.
    Ook hebben we in Nederland Duinzand. Dit zand is veel ouder dan het rivierzand en heeft door wind en watererosie en veel rondere vorm gekregen. Wanneer je hier een pakket zand van maakt zal het minder vast aan elkaar komen te zitten dan een zelfde pakket met uitsluitend rivierzand. Duinzand wordt hoofdzakelijk gebruikt om ophogingen zoals bij bruggen en viaducten mee aan te leggen. De bovenste halve meter zal dan bestaan uit rivierzand. Duinzand verpompen is relatief eenvoudiger dan rivierzand, het blijft echter wel een hele klus. Zet je een stokje in Duinzand dan zal die hoogstwaarschijnlijk omvallen.

Wat ik er mee proberen te zeggen is dat de verhouding van zand en water niet alleen afhankelijk is van de opvoerhoogte of de lengte van de verpersing maar ook in grote mate van de samenstelling van het te verpompen zand.

2. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Ik heb alleen duidelijk willen maken dat de Centrifugaalpomp het meest gebruikt werd en dat elke pomp aan enorme slijtage onderhevig is door het schurende zand.

Op de KHV kwam je op sommige schepen ook de Centrifugaalpomp tegen.
    Maar het meest werden Wormwielpompen gebruikt en op de wat oudere schepen Plunjerpompen.

3. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
  4. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Mooie site

5. Dennis v D

Dennis v D

Lid geworden:
    9 dec 2004
    Hallo Jan,

De foto's die op deze site staan zijn niet die van mijn schip.
    Het schip dat ik aan het bouwen ben is de oude versie van de JFJ de nul namelijk een sleephopper.
    De boot die op de site staat is de nieuwe en dat is een zelfvarende cutterzuiger ,het is op dit moment de grootste en krachtigste ter wereld.
    Het schip wat ik aan het bouwen ben hadden zij verkocht aan een dochterbedrijf in malysie ,en heette toen inai seroja .
    Maar toen een schip van de nul strandde in rusland kwamen zij capaciteit te kort en kochten haar weer terug,en heet tot op de dag van vandaag James Cook.
    Zie voor meer baggerschepen www.dredgers.nl

Groetjes Dennis

6. Dennis v D

Dennis v D

Lid geworden:
    9 dec 2004
  7. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hoi

Hoe hou je hem waterdicht met een pakking of zo? Ik wil ook wel weten hoeveel liter er per minuut uit komt :lol:

Groeten Justin

8. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @Dennis v D
    Hallo Dennis heeft deze pomp :al gepomp ?? :eek: :eek: :D

9. Dennis v D

Dennis v D

Lid geworden:
    9 dec 2004
    Hallo,

Ik heb al met de pomp gedraaid maar toen bleek de waaier te pas in het huis te draaien,dus als er zand bij kwam begon het aan te lopen.
    Dus hebben inmiddels de waaier verkleind alleen de bladen nog in korten.
    De pomp geeft veel water maar hoeveel liter per minuut moet ik nog uittesten.
    En tussen de voorplaat en het huis komt een stuk slang wat we open gesneden hebben,dit sluit het geheel waterdicht af.

10. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @Dennis v D
    Hoi Dennis, en met wat voor een motor: heb je dat gedaan .Want daar word toch nog wel wat kracht gevraagd denk ik zo he :D :D :roll:

11. Ikemastah

Ikemastah

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Schiet lekker op Dennis. Beun ziet er erg mooi uit. Je gaat de boel toch niet schilderen he! Ik heb de laatste tijd erg weinig tijd gehad en ben niet echt veel opgeschoten! Hoe gaat het verder met de baggerinstallatie aan boord? Ben je van plan om een aparte pomp in te bouwen voor rainbowen of doe je dat met dezelfde pomp? Ik ben van plan om een pomp met een opvoerhoogte van 2 bar te nemen en met kleppenschakelingen te werken. Is een standaard centrifugaal pompje van JABSCO de cyclone (type JABSCO cyclone in google). Deze is ook in een lage druk uitvoering, maar dan heb je net te weinig druk om te rainbowen. Heb je verder al geprobeerd om een lang stuk leiding te nemen en te kijken naar het debiet bij verschillende opvoerhoogtes? Ben wel benieuwd wat de pomp doet.

Hoe zwaar is de boel inmiddels. Zo te zien zit er al aardig wat messing in! Heb je al met het beun vol met zand en water gevaren?

Wanneer de pomp zonder al te veel wrijving draait heb je ongeveer 185 W nodig om een debiet van 1 l/s met een opvoerhoogte van 10 m te verpompen.

12. Dennis v D

Dennis v D

Lid geworden:
    9 dec 2004
    Hoi Ike,

Nee ik heb nog niet gevaren met het beun erin het weegt nu ongeveer 11 kg en daar komt nog wel wat bij ben ik bang.
    Ik moet hem eerst helemaal af hebben,want dan komen er twee sleuven in de bodem en dan kan hij erin gelijmd worden.
    En verder heb ik nog weinig met de pomp gedaan en nog bijna niets getest dus als het ik weet nog weinig over opbrengst etc.
    Ik ben wel van plan om een pomp te gaan gebruiken en dan met kleppen de verschillende functies bedienen .
    En ben jij nog aan het bouwen je was toch begonnen aan de boeienlegger rotterdam?
    Kom je nog kijken in Goes we gaan er met de club een weekend staan het is 18 en 19 feb zaterdag en zondag.

Groetjes Dennis

13. Ikemastah

Ikemastah

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Klopt ja was begonnen met een ander schip de rotterdam! Toen een hele tijd erg druk op mijn werk, dus geen tijd. Nu heb ik het een en ander weer opgepakt, maar wil toch een ander scheepje gaan bouwen. Ben nu bezig met het tekenen van het spantenplan voor de waterway van boskalis (Zie topic "spantenplannen maken" in algemeen scheepsbouw) voor de eerste opzet. Hier ben ik nog wel even zoet mee denk ik. Hierna ga ik opnieuw beginnen met het opzetten van de romp. Dus voordat ik zover ben als jij zijn we wel wat jaren verder. Ik kan nog niet eens solderen!

Denk dat ik wel een dag naar Goes moet kunnen, maar zou dat weekend eigenlijk een weekeindje weg met de vrouw. Kunnen we misschien wel naar Goes gaan! Komt meneer de Nul ook mee?

14. Kevinlesp

Kevinlesp Guest

Hey Allemaal,

Ik stond versteld te zien dat er nog bouwers sterk gemotiveerd/ geinteresseerd zijn in baggerschepen.

Ik heb er ook één gebouwd. Deze kan zijn beun/hopper vol zuigen met water. Achteraf kan deze dan rainbowen. Echt wel spectaculair.

Ik heb de Lange Wapper van Dredging International nagemaakt.

Alsook zijn sleeppijp met draghead kan buiten gezet worden en kan ongeveer 15 cm onder de romp van het schip zakken. zie ook de filmpjes op mijn website. Veel succes nog in ieder geval.

De JFJ is wel knap gemaakt moet ik zeggen. Alles gebraseerd is echt een zware job denk ik. Bij mij is alles uit hout. En dat was al een hele inspanning.

Groeten

Kevin uit België
    http://users.telenet.be/kevinlespinoy

15. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
  16. geared

geared Guest

Dennis heeft de eerste deuren in het ruim gemaakt,

17. geared

geared Guest

18. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zo dat valt niet tegen hoor
    Een mooi gezicht he zo.n waterstraal
    mvg
    Frederik :D

19. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    Schitterende foto's! :!:

Het rainbowen van een hopper is echt een geweldig gezicht! al is het naar boven schieten van een onderlosser die zijn lading in een klap kwijt raat ook erg indrukwekkend.

Zeer mooie dame en is zal de afbouw ook zeker in de gaten houden!

Groeten
    Rudmer

20. Dennis v D

Dennis v D

Lid geworden:
    9 dec 2004
    Hallo Rudmer.

Ja blijft een mooi gezicht en als je dan bedenkt dat het in het echt een straal water is van ongeveer 90 cm is dat een behoorlijk geweld.
    Zoals die op de foto's spuit is nog zonder spuitmond want er kunnen in het echt nog een aantal verschillende monden op waardoor hij dan nog verder zal komen.
    Ik heb laatst de rijndelta zien onderlossen in rotterdam maar ik dacht dat hij veel sneller omhoog zou komen ging heel rustig wel een mooi gezicht ,dat word de volgende stap maar dan heb ik nog aardig wat deurtjes te gaan.
    Hoe is het met de emmertjesmolen ben je er al weer verder mee.

Groetjes Dennis

Deel Deze Pagina