Sluiting vestiging Quartel

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Toje, 25 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Is dit alles nu allen te danken aan "het kopen via Internet"?
    Of is dit,ook, meer een ontwikkeling op het gebied van "Technische hobby's"?

Vroeger kon je interessante scheikundedozen kopen om leuk mee te experimenteren.
    Dat is niet meer. Hooguit dat de AIVD op de koffie komt.

Waar ik opgroeide (Beverwijk) waren meerdere zaken waar je Balsahout kon kopen, zelfs bij een lokale bouwmarkt.
    Ook voor een bouwdoos kon je het op de fiets af.
    Voor elektronica onderdelen waren er zeker 5 adressen, alleen al in Beverwijk.
    Daar is allemaal niets meer van over.
    Er zijn niet zoveel mensen meer over die gewoon het "knutselen" leuk vinden.

Aan de andere kant, het "loont" ook bijna niet meer om iets zelf te maken.
    Iets kopen wat kant en klaar is, is veel goedkoper dan zelf maken.
    Je moet dus wel erg graag zelf willen bouwen. :(

Er is dus kennelijk nauwelijks meer een markt voor echte hobbyisten.
    Gelukkig is (ook weer dankzij het internet) wat je nodig hebt, uiteindelijk, toch wel weer te vinden.
    Maar met de fiets (of auto) ga je het meestal niet meer redden.
    En de echte hobbyisten weten hun adresjes echt nog wel te vinden.

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Juist, die 3x de prijs voor je LiPo ga je toch wel betalen, via de hogere belastingen om de uitkeringen te kunnen betalen van de hoge aantal werkelozen.

3. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daar hebben wij met elkaar voor gekozen.

verstuurd met mijn smartphone

4. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Waar hebben we met zijn allen voor gekozen? Dat van mijn belastingcenten allerlei personen die zich zelf niet kunnen redden in leven worden gehouden? Waarom zou dat moeten? Als het geen bestaansrecht meer heeft, waarom dan in 's hemelsnaam proberen het in stand te houden?

5. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Zo dan:
    Daar zet je jezelf toch wel even in de etalage.

6. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ehm... even het topic goed lezen want in een precies dezelfde uitspraak wordt ook zo over de LHS gedacht.

7. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Inderdaad Roelof. En ik vraag me af of personen die dit soort uitspraken doen zelf nooit hulp nodig hebben gehad om overeind te blijven. Het zou toch behoorlijk ironisch zijn als mensen die zelf, wegens omstandigheden waar zij geen invloed op hebben, afhankelijk zijn (geweest) van een uitkering en/of allerlei toeslagen, hier zouden vertellen dat een bedrijf dat in zwaar weer verkeerd om vergelijkbare redenen (bijvoorbeeld oneerlijke concurrentie) dan maar falliet moet gaan en dat het vreemd zou zijn als hiertegen van overheidswege ingegrepen zou worden. Of (misschien nog wel ironischer), dat in een ver buitenland kinderen blij moeten zijn met de grijpstuiver die ze krijgen voor hun arbeid, zodat zij van hun uitkering zo veel mogelijk hobbyspullen kunnen kopen.

Laatst bewerkt: 31 okt 2014
  8. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Mja, het blijft marktwerking. Dat spullen in andere landen goedkoper zijn is een feit. Een faillisement is nooit leuk maar soms onvermijdelijk. Persoonlijk zie ik het niet als oneerlijke concurrentie (zijn het wel concurrenten?). Een hoop bedrijven verdwijnen (waar de LHS er 1 van is) en zo is het nu eenmaal. De wereld verandert.

9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat klinkt logisch wat je daar zegt, maar er is verschil tussen "geen bestaansrecht hebben omdat er geen behoefte meer aan je product is" en "geen betaansrecht hebben omdat door overheidsmaatregelen, waaronder die belastingen, jouw prijs niet meer kan concureren met leveranciers uit het buitenland, die die belastingen niet hoeven te betalen, waardoor je assortiment noodgedwongen krimpt, waardoor... (vul zelf maar in)".

Want je kunt mij heel veel wijs maken, maar als er in NL geen BTW zou zijn, geen omzetbelasting, en de huur voor winkelpand, etc etc, gewoon in het redelijke zouden zijn, dan zou de LHS het veeeeel langer volgehouden hebben, en door de ademruimte een groter assortiment kunnen aanhouden. Dan hadden klanten niet naar alternatieven op zoek gehoeven!
    Mijn dichtstbijzijnde LHS heeft ook een reparatiewerkplaatsje, en als het piepeltje wat daarin rondloopt niet per se bruto 25 euro per uur moet kosten om er netto een tientje aan over te houden, dan heeft het zin iets ter reparatie aan te bieden. En zonder BTW had dat piepeltje zelfs al aan 8 euro per uur genoeg gehad, omdat ook zijn levensonderhoud dan 20% goedkoper zou worden.

Vergis je niet: nadat je je loonbelasting betaald hebt en je huur/hypotheek, keil je van je overblijvende geld nog een keer 21% rechtsstreeks in de overheid via de BTW, en afhankelijk van wat je koopt, nog veel meer via allerlei accijnzen, of via de loonbelasting van diegenen die voor jou je auto repareren, je huis schilderen of verbouwen, etc etc.

Ik heb het ooit eens voor de aardigheid uitgerekend, en van ieder tientje wat ik bruto verdien, komt 5 euro rechtstreeks bij de overheid, 1 euro via de BTW, Een goede euro via benzine accijns en wegenbelasting en ruwweg 1,50 via de loonbelastingen van een derde persoon.
    Er blijft van dat tientje slechts 1,50 aan daadwerkelijke waarde (diensten of goederen) bij mij hangen....

En DAT is waarom de LHS (en zo veel andere detailhandel) kapot gaat....
    Dat is waarom (bijvoorbeeld) in NL een auto na 5 jaar meer dan de helft van zijn waarde kwijt is: het loont niet om te repareren als een reparatie ter waarde van 200 euro, 1500 euro aan werkplaatstarief moet kosten: in landen waar dit niet aan de orde is, is een auto van 10 jaar oud nog minstens 80% van de nieuwprijs waard, simpelweg omdat repareren geen probleem is (uiteraard heeft dat vanuit bijvoorbeeld milieu oogpunt weer grote nadelen, maar goed)

En dan ben ik zelf nog iemand wiens baan min of meer alleen nog bestaat, omdat de overheid een belasting korting aan mijn baas geeft, en dat ben ik mij heel erg goed bewust: bepaalde schepen in de vloot van mijn baas zijn voor mij "taboe" omdat daar dat voordeel niet voor geldt.
    Daar baal ik ontzettend van, want qua capaciteit en competentie kan ik de concurrentie met buitenlandse zeevarenden moeiteloos aan, maar vanwege ons belastingstelsel zou er zonder die "fiscale faciliteit" voor mij geen baan zijn. Dat is een heel naar gevoel, moet ik zeggen....

Als je praat over "iets wat geen bestaansrecht heeft", dan moet je goed voor ogen houden dat het ons belastingstelsel is, wat ten grondslag ligt aan dat verlies van bestaansrecht... NIET "de zaak zelf"!

Groet, Bert

10. citrorob

citrorob

Lid geworden:
    3 nov 2005
    Dat komt niet door de overheid maar doordat wij met ons allen hebben gekozen voor een communistische staatsinrichting waarbij iedereen van de wieg tot het graf verzorgt wordt.

Als we hiervan de kosten zouden schrappen dan hoeft er alleen nog belasting betaald te worden voor infrastructuur en veiligheid.

Er wordt in politieke termen gesproken over links en rechts. Internationaal gezien heb je in NL alleen heel erg links en heel erg extreem linkse partijen.

Maar goed wij willen van de wieg tot het graf verzorgt worden. Maar daar niet de rekening voor betalen.

11. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
  12. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Ieder ondernemer ondervindt aan den lijve de gevolgen van het overheidsbeleid, dat is altijd zo geweest en zal voorlopig ook zo blijven.
    Ondernemers moeten het daarmee doen, het is niet anders.

Incasseringsvermogen en positief denken zijn twee van de belangrijkste karaktereigenschappen waarover een ondernemer moet beschikken.

Wat is de motivatie om een eigen bedrijf te starten?

Het klinkt hard, maar ik heb geen medelijden met ondernemers die het niet redden.
    Wel heb ik respect voor ondernemers die onderuit zijn gegaan en eerst bij zichzelf te rade gaan waarom het fout ging en niet proberen de verantwoording af te schuiven naar bijvoorbeeld de overheid.

De echte ondernemers redden het altijd, dat is mijn ervaring! :thumbsup:

Johannes

13. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Triest voor Quartel wat er gebeurd.

Feit is wel dat toen deze winkel begon de markt totaal anders was. Quartel was zo ongeveer een van de weinige winkels in Nederland.
    Wil je overleven (dat geldt voor alle bedrijven) dan zul je moeten meeveranderen met de markt / de vraag van de klant. Zelf heb ik sterk de indruk dat dit niet is gebeurd. Jaren geleden kwam ik ook wel eens bij Quartel, maar de laatste jaren door verhuizing niet meer.
    Feit is ook dat de winkelketen bij modelbouwers bekent stond als de duurste van Nederland. Dat is eigelijk heel erg vreemd, een winkelketen met zoveel vestigingen en omzet zou toch hoge kortingen moeten kunnen bedingen bij de importeur.

Ik wens Hans en het Quartel team sterkte voor de toekomst.

Mvrgrt,

Arnoud.

14. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Jan, dat is precies wat ik bedoel. Iedereen loopt wel te klagen, maar uiteindelijk hebben we het hier niet zo slecht. Mede vanwege het politieke systeem waar iedereen zo graag over klaagt. Want uiteindelijk heeft bijna iedereen hiervan geprofiteerd (onderwijs, gezondheidszorg, kinderbijslag, noem maar op) Dat moet allemaal wel betaald worden uit de belastingen en daarom zijn Nederlandse bedrijven relatief duur. De LHS mijden en rechtstreeks in China bestellen is dus een vorm van "wel de lusten en niet de lasten willen" en i.m.o. knap hypocriet. Zeker als men dan ook nog eens de uitbater gaat verwijten een afzetter te zijn.

15. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dat klopt ! en gezien hobby bijzaak is geef ik hun geen ongelijk.
    Wie helpt nu wie naar de klote. de consument die goedkoop aan zijn waar wilt komen ? of de overheid die dit toelaat.

16. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Micropuller schreef: De LHS mijden en rechtstreeks in China bestellen is dus een vorm van "wel de lusten en niet de lasten willen" en i.m.o. knap hypocriet. Zeker als men dan ook nog eens de uitbater gaat verwijten een afzetter te zijn.

Ik heb het hier al eens aangehaald dat het niet de schuld is van de uitbater maar eerder van de merken zelf die waanzinnige winsten puurden uit het materiaal dat ze in het verre oosten inkochten .... !

17. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ten tijde van het faillissement van Graupner postte iemand een verwijzing, waarin je de jaarcijfers van de diverse firma's kon zien. Je kon daarbij lezen hoe het met die zogenaamd 'waanzinnige' winsten was gesteld. Heeft iemand die verwijzing nog?

Waarom is het nu zo moeilijk te bedenken, dat een verkoopapparaat en een stuk logistiek enorm duur zijn. Een firma als Robbe was bijv. enkele jaren geleden iets van 500.000 euro per jaar kwijt aan alleen al after sales service. De netto jaarwinst was niet zo'n gek veel hoger bedrag. Dat laat dus lekker wat ruimte over voor investeringen. Van die winsten blijft na aftrek van alle kosten dus een verrektes klein beetje over. Van recente jaren weet ik geen gegevens.

Overigens zie ik het kopen in het buitenland niet als de grootste boosdoener voor onze winkeliers. Uiteraard speelt dit wel mee, maar men koopt tegenwoordig bijna uitsluitend 'ready to' spul uit het lagere prijssegment en dat levert in procenten misschien het zelfde, maar in euri veel minder op.

18. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Ik wilde laatst een bouwkit kopen van een off-road wagen. Dan blijken die tegenwoordig vrijwel niet meer te bestaan, en die er wel zijn zijn zo duur dat het bijna niet meer te rechtvaardigen is die te kopen.

Vroeger had je alleen Tamiya. Allemaal bouwdozen. En vliegtuigen met gestanste balsa onderdelen die je na moest bewerken, vleugellijsten die in vorm geschuurd moesten worden, lijmen...

...toen hadden we nog geen internet. Met zoveel goed advies, bouwerslagen, webwinkels en prijsvergelijk...en dus ook zeeën van tijd om te bouwen die we nu hier op het forum o.a. doorbrengen. Veranderende markt!

19. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Modelbouwwinkels in Nederland kunnen nog steeds levensvatbaar zijn. Laatst sprak ik een winkelier van een modelbouwwinkel. Hij vertelde mij HK achtige produkten erbij te gaan verkopen omdat daar vraag naar is. Hij vertelde mij dat zijn prijzen dicht bij die van HK zullen liggen.
    Kijk, zo kun je ook overleven.

Zelf zal ik dergelijke (HK) produkten niet kopen, de kwaliteit is niet gelijk aan de gerenormaaerde merken. Echter vele klanten vinden het prijsverschil te groot.

Mvrgrt,

Arnoud.

20. Bert Scholten

Bert Scholten

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Vanavond afscheid genomen van Sander bij Quartel in Roosendaal. Professioneel hield hij de winkel netjes open voor de klanten terwijl we achter in de winkel even wat met elkaar konden spreken over de afgelopen jaren.
    Jammer dat het filiaal dicht gaat.
    Naar Pijnacker zal ik niet snel komen want dat is veel te ver. Nu zal het meeste wel online gekocht worden en af een toe bij een winkel waar hier in de omgeving van Roosendaal gelukkig nog een aantal van over zijn.
    Sander bedankt en ik hoop van harte voor je dat je snel weer een andere leuke job hebt.
    Bert

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina