Smering van kunststof fuseekogels en tandwielen

Sleurhutje

Forum veteraan
Ik heb een X-Ray M18T en M18MT. Wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van:
- Kunststof fuseekogels;
- Kunststof aandrijftandwielen;
- Kunststof kogeldifferentieel.

Uit een ander vakgebied weet ik dat bepaalde plastics het goed doen met smeermiddel voor teflon (PTFE). Is dat ook zo voor nylon zoals in de X-Ray?

Slijten plastic tandwielen en dergelijke niet sneller zonder smering dan? Ik smeer de tandwielen van mijn auto wel, maar ik weet ook niet of dat beter is. Waarom is niet smeren beter dan wel smeren? Ik beweer niet het tegenovergestelde, maar zo wel willen weten waarom het dan beter is.

Nee, als je er vet op smeert zal het vuil aantrekken en de slijtage erger maken. Evenueel kan je wel de difjes invetten maar het hoeft niet. Er is een soort nylon gebruikt en dat behoeft geen smering.

Oké, maar heb je het nu specifiek over de X-ray M18T of geldt dit voor alle auto's waarbij tandwielen en ophangingsdelen vuil worden tijdens het rijden?

Roelof zei:
Er is een soort nylon gebruikt en dat behoeft geen smering.

Dus eigenlijk heeft dit nylon een soortgelijke eigenschappen als PTFE (Teflon als merknaam van DuPont). Onderdruk glijdt het beter (moeilijk chemisch verhaal over vrije radikalen, maar dat zijn R/C rijders ook, toch?).

Inderdaad is het een soortgelijk verhaal. Als ik het nog goed heb van mijn schooltijd vond Nylon het lekker door alleen met water gesmeerd te zijn.

En als je begrijpt dat veel plastic spuitgietwerk eerst nog een tijdje in het water gelegd wordt om vocht op te nemen als weekmaker.....

Pasqual zei:
Geld voor alle auto's.

Zeker niet. Zolang een gearbox goed gesealed is is het aan te raden om de tandwielen te smeren. Het beste vet hiervoor is tamiya Ceramic grease.

Een afgesloten gearbox zou ik ook zeker smeren, maar een pinion en plastic spur laat ik vanaf nu liever ongesmeerd, want deze zijn deels onbeschermd en trekt daardoor eerder vuil aan als ze gesmeerd zijn. Dat smeren meer slijtage oplevert dan niet smeren was voor mij nieuw, maar het is goed om te weten.

Vantage V8 zei:
Oké, maar heb je het nu specifiek over de X-ray M18T of geldt dit voor alle auto's waarbij tandwielen en ophangingsdelen vuil worden tijdens het rijden?

Vijf, het ging niet letterlijk om alle auto's, zie de quote hierboven waar Pasqual op reageerde.

Ik heb nu al 2 seizoenen met de M18 erop zitten en de slijtage zonder smering is minimaal, ik rij immers nog steeds met dezelfde spur die ik alleen in het begin heb moeten vervangen door de extreme krachten van een 300 formaat brushless, daarbij is ook een diff gesloopt.

Zo dan, nu zit-ie helemaal in elkaar en is klaar voor misbruik. :wink:

m18t_front_rear.jpg

Hahaha :D Als je een oude koe reanimeerd, geef dan wel ff een inhoudelijke reactie.

Om niet hetzelfde te doen:

Nylon (Polyamide) heeft overigens zelfsmerende eigenschappen, PTFE (Teflon, de welbekende anti-aanbaklaag) doet dit nog meer, op mijn werk coaten we het op slepende assen (een composiet met Nikkel, Nifloneren genaamd)

Dit soort goedjes zouden nog weleens kunnen helpen bij smering in onze toepassing (heb niet alle eigenschappen doorgelezen hoor):

McLube PTFE Dry Film Dispersions

Of gewoon ouderwets met koolstofpoeder (gemalen potloodpunt :P) zal ook werken.

Back