Smit Lloyd 14 (A klasse)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 13 jun 2010.

1. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Tja, de ene vraag lokt de ander uit! Ik heb hier wel een tekening van het Verhaal en Meerplan ( Origineel) echter hier staat geen bracket op. Het gat is afgesloten met een soort deksel. Een foto zou in dit geval uitkomst kunnen geven echter niet in mijn bezit. Is natuurlijk een kleine moeite om deze erop te zetten, moet echter wel origineel zijn. Wacht het nog even af.

Groet
    Sjoerd

@Pim,

Heb zelf 10 jaar in de offshore gewerkt op de produktieplatformen op het Nederlands plat. Bij bevoorrading heb ik nog nooit een marineschip gezien. Ik praat dan over ongeveer 30 jaar geleden. Waren altijd al suppliers, zoals de SL 14 die ik nu maak. Ook lagen de schepen NOOIT aan een mooring point maar kwamen altijd achteruit naar het platform. De kraan van het platform bracht dan een of twee trossen over naar de supplier. Deze trossen zaten met een rubber sling, gezekerd met twee langere stalen kabels vast aan het bootlanding dek van het platform. De supplier trok de trossen vast met haar kaapstaanders achterop. Door steeds vooruit te slaan bleef de supplier op de gewenste afstand van het platform zodat de kraan het schip kon lossen ( of laden).

Laatst bewerkt: 14 jan 2014
  2. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    En een anker werd dan ook nog gebruikt in dit geval.

3. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    In de tijd dat de SL14 actief was waren een nog geen "mooring points" als ze een eiland bevoorraaden, en was alles nog ouderwets vakmanschap. Maar ja, probeer dat "Blauwe boten mannen" maar eens wijs te maken...... :cool:

4. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Die zijn er bij het bevoorraaden van een platform nog steeds niet.
    Nu hebben ze zowat allemaal DP en als je dat niet hebt voor jouw een ander.

5. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    DP is for sissy's

Dat hing er bij ons in de Brug:cool:

Jan

6. henkvanmilligen

henkvanmilligen

Lid geworden:
    17 dec 2007

hier de smit-lloyd 4

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. henkvanmilligen

henkvanmilligen

Lid geworden:
    17 dec 2007

hier van af de brug het voor schip

8. henkvanmilligen

henkvanmilligen

Lid geworden:
    17 dec 2007

hier de sl 15

9. henkvanmilligen

henkvanmilligen

Lid geworden:
    17 dec 2007

de sl 15 langszij een platform op de noordzee met mooi weer .
    ten anker en twee trossen gemeerd.

10. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Haha, ik heb het over bevoorrading op zee Sjoerd...

Gr.
    Pim

11. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Het gat"

Op de Oceanic zit ook een grote, afdichtbare kluis in de boeg. Volgens mij werd dat alleen gebruikt in noodgevallen om in "piggy back" te slepen en niet om te bunkeren, daar gaat de boeg veel te veel voor op en neer (de slechtste plek)
    Grt Hawser

12. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 8

Hallo allemaal,

Heb het sleeplierdek vast in de verf gezet omdat ik hier later niet meer goed bij kan. Let wel, het is nu nog in de hoogglans maar in een later stadium zal hier nog een laag glossy overheen gespoten worden.

Begonnen met de verschansing/railing aan de stuurboordkant. De scepters zelf gemaakt omdat deze uitvoering niet te koop is. Het is een zware railing met origineel als bovenpijp de maat 101,8 en staanders van 89,1 mm. De dwarse pijpen zijn 27 mm dik. Respectievelijk 2, 1,5 en o,5 mm messingstaf gebruikt. De scepters aan de onderkant verjongd en vervolgens hier 2 gaten in geboord van 0,7 mm. Op deze manier had ik nog iets speling in de gaten voor de dwarspijpen.In totaal 40 scepters gemaakt ( 80 gaten boren:rolleyes:)

Aan de achterkant de dichte verschansing gemaakt van styreen. Eerst in model gemaakt. Malletje gemaakt en het styreen in kokend water en vervolgens hier omheen geplooid. Daarna de stuurboordkant bevestigd. Ook de zelfgemaakte bolders een plaatsje gegeven. Deze zijn dryfit geplaatst en worden vóór definitieve plaatsing nog gespoten.

Vervolgens de railing gaan plaatsen. De foto's spreken voor zich.

Op het voordek ook de bolders aangebracht. Tevens de afdeklijst op het voorboeisel en de fundatie's gemaakt voor de verhaalrollen.

Lekker bezig geweest. Hoop deze week nog de bakboordkant zover te krijgen. Dan de railing stralen en in de primer. Deze kunnen dan definitief geplaatst worden.

Tot zover maar weer. Op of aanmerkingen met name voor details worden zeer gewaardeerd.

Groet
    Sjoerd

13. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 9

Hallo allemaal,

Inmiddels ook de bakboord railing van het werkdek gemaakt. Alle railingwerk gestraald en in de primer gezet.

Verder heb ik me bezig gehouden met de be- en ontluchters voor de diverse tanken alsmede een tweetal afsluitersets voor het lossen bij de platformen. Dit zal ongetwijfeld niet overeenkomen met de werkelijkheid maar gegevens hiervan zijn niet in mijn bezit.

De ontluchters staan nog niet vast uiteraard. Alles staat als dry-fit en moet nog bijgewerkt en gespoten worden vóór de montage. Dit geldt ook voor de afsluitersets.

De afsluitersets.

En dryfit achter de cargo wand

Tot de volgende keer.

14. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    En we staan weer vol bewondering te kijken. Heb het idee dat je het niveau weer een stapje hoger hebt gezet Sjoerd. Zitten ook meer details aan dan de HH zo te zien

15. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Zelfs op foto's van zo dichtbij en scherp zien je details er schoon en strak uit Sjoerd. Wat mij betreft behoor je tot de elite van de (scheeps) modelbouw :thumbsup:

Gr.
    Pim

16. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ik kijk met bewondering naar de details die je aan het maken bent.
    vgr
    Marc

17. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Stefan,

Ook op mijn leeftijd is er zeker nog steeds verbetering mogelijk. Ik hoef maar naar enkele andere bouwers te kijken om met beide benen op de grond te blijven staan. In ieder geval vind ik hetzelf hartstikke leuk om te doen en daar gaat het uiteindelijk om. Overigens zonde van je slepertje. Zou ook niet weten waar dit het gevolg van is.

@Pim,

En dan heb ik bijv. de afsluiters nog niet eens bijgewerkt haha. Wat betreft elite bouwer.... ik heb nog vele bouwers waar ik met bewondering naar kan kijken. Het hoogste niveau is voor mij nog ver weg. Toch een leuk compliment Pim. Maar ook zonder blijf ik het leuk vinden om zo af en toe jou even te kunnen helpen;)

@Marc,

Bedankt en hoop je in de toekomst nog vele Up-Dates te laten zien.

18. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 10

Hallo allemaal,'

Weer even gebuffeld aan de SL14. Heb een constructie gemaakt om het waterdichte dek op te leggen. Zoals te zien heb ik tegen de cargo wand een combinatie van U-profiel ( op zijn kant) en styreen strips aangebracht zodanig dat er aan de onderkant een sponning ontstaat ter dikte van de perspex plaat die voor de waterafdichting moet zorgen. Uiteraard een zelfde constructie gemaakt aan de achterkant en tegen de voorkant bij de sleeplier fundatie. Hier en daar zit nog een klein kiertje maar het is nog allemaal dry-fit. Uiteindelijk wordt dit allemaal aan elkaar gelijmd en moet alles waterdicht zijn!! De uiteindelijke afdichting gebeurt door isolatie tape over de naad van de perspexplaat en de sponning te plakken. Bijgaande foto's geven een beter beeld. Het valse dek komt nauwsluitend tegen de cargowand en ligt dus aan de zijkanten en aan de voor- en achterkant op het U-Profiel. Er onstaat op deze manier een ruimte tussen de bovenkant van het perspex dek en de onderkant van het valse dek ter grootte van het opstaande U-Profiel. Aan de onderkant van het valse dek dezelfde U- profielen ,4 stuks verdeeld over de lengte, aangebracht zodanig dat ze er tevens voor zorgen dat de dekronding in het valse dek ontstaat.
    .[​IMG]

Hier is ook nog te zien dat er onder de perspex plaat nog dwars strippen zijn gelijmd die het perspex de nodige stevigheid geven.

Ook heb ik het (valse) werk/sleepdek pasgemaakt en hierop strips gelijmd die de stalen opsluitstrippen simuleren.

Op de volgende foto is te zien hoe het ( valse) dek geplaatst wordt. Ook al een beginnetje gemaakt met het houten dek. De dekplanken worden gemaakt van ... ijslollie stokjes. Deze heb ik al een 20 jaar in een bak liggen. Gespaard in de tijd dat mijn kinderen nog thuis woonden. Echt waaibomenhout. Na het pasmaken worden de plankjes eerst op een dun plaatje styreen gelijmd. Op die manier maak ik voor elk vak een plaatje styreen met houten latjes erop. Daarna wordt het hout op dikte geschuurd en een aantal malen ik de G4 gezet. Het stalen geraamte op het dek wordt zwart gespoten. Als dit gebeurt is worden de plaatjes op het valse dek gelijmd. Uiteindelijk komt over alles nog een matte vernislak.

Rest nog een foto welke laat zien hoe ze er nu bij ligt.

Poeh, is wel erg wit zo allemaal. Heb ook de cargowand aan de binnenkant in de plamuur gezet. Deze zal eerdaags nog geschuurd worden en dan gaan we richting spuiten van de onderdelen zodat ze definitief geplaatst kunnen worden. Tot ziens bij de volgende Up-Date.

Sjoerd

19. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooi gemaakt , maar ik heb een vraagje.
    waar blijft het water dat onder je valse dek op de perspex plaat komt te staan?
    vgr
    Marc

20. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ziet er weer verbluffend uit Sjoerd, ik kan niet wachten om haar in Goes te bekijken!

Gr,
    Bart

Deel Deze Pagina