Smit Lloyd 14 (A klasse)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 13 jun 2010.

1. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Zeer netjes sjoerd word een prachtig schip mijn complimenten.

2. Snoerke

Snoerke

Lid geworden:
    13 feb 2008
    Ik ben onder de indruk! Ben benieuwd hoe plastic bouw voor mij zal zijn als ik aan het volgende model begin! Inspiratie genoeg hierzo.!

3. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Hey SJoerd,

Gezien de weinige tekeningen erg goed gelukt! Jammer dat hij niet werkend is maarja dan blijft de boel tenminste wel heel :D
    Ik kijk uit naar je update van schoorstenen en opbouw..

Gr.
    Pim

4. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Stefan,
    Daar heb je wel gelijk in. Het is niet alleen scratchbouw maar ik moet ook alles uitmeten, uitzoeken, onderdelen maken en heel goed kijken of je niks vergeet. Heb natuurlijk ook geen beschrijving met bouwvolgorde ed. Ik persoonlijk vind het zeker een uitdaging om er toch iets realistisch van te maken. Maar dit gaat jou bij de SL 56 ook zeker lukken. Ben ik van overtuigd.

@Keesdemol,
    Kijk, daar doen we het voor. Dank je wel.

@FreekJohan,
    Dank je Freek. Jij ook nog veel plezier met je Happy Hunter.

@Snoerke,
    Dank je. Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om scratchbuild te gaan bouwen zul je nog verbaasd staan van je eigen kunnen. Voorwaarde is genoeg materiaal en een grote kliko want er gaat natuurlijk ook regelmatig iets mis.:rolleyes:. Overigens spreek ik nooit van plastic. Ik gebruik voornamelijk styreen. Dit is prima te verwerken en ook heel fijn te lijmen.

@Pim,
    Jij weet als geen ander waarom de lier niet werkend is. Het werkend maken was me wel gelukt maar ik kom gewoon niet weg met het gewicht van een werkende lier. De lier zoals nu gemaakt weegt 47 gram. Werkend, met motor, regeling ed schat ik het gewicht gauw op een 600- 800 gram. Dat is gewoon te veel.
    De schoorstenen en de hoofdmast beginnen al vorm aan te nemen. Eerdaags zal ik er wel een verslagje van plaatsen.

5. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    UpDate 20

Hallo allemaal,

Mezelf bezig gehouden met de schoorstenen en het zalingdek tussen de schoorstenen. Gelukkig heb ik hiervan een vrij uitgebreide tekening. De schoorstenen zitten twee rechte kanten aan. De derde zijde is schuin en de voorkant rond EN schuin. Het railingwerk op het zalingdek heeft me heel wat zweetdruppeltjes gekost maar het is één van mij favoriete bezigheden en is dan ook redelijk geslaagd. Er moeten nog heel wat details aangebracht worden. Dat is voor de volgende keer.

Ik heb wel weer een dringende vraag. Omdat ik voor de SL 14 heb gekozen ben ik ook verplicht om de laadboom aan stuurboord zijde te monteren. De laadboom is tegen de schoorsteen aan gemonteerd. Slechts 3 van de A-klasse schepen hadden deze laadboom. Laat ik daar nu geen tekeningen of foto's van hebben. Het is niet zo zeer het plaatsen van de laadboom, maar wel hoe deze opgetuigd was en hoe deze werd bediend. De laadboom moet kunnen op en aftoppen en uiteraard hijsen. Waar liepen de hijskabels heen en hoe liepen de op en aftopkabels? Was daarvoor een lier aanwezig, eventueel met een dubbele trommel? Vragen, vragen, vragen. Iemand een idee?

Tot de volgende keer.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Mooi pielwerk Sjoerd ;)
    Hoe heb je het ronde gedeelte gemaakt van de schoorstenen? Buis of heb je moeten buigen met spantjes binnen in?

7. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Keurig Sjoerd, je hebt de gang te pakken.

8. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Dordtsebank,

Dank voor je reactie. Zoals je mogelijk weet werk ik veel met styreen. Heb voor de schoorstenen de schuintes uitgezet en 5 ribben gemaakt met de juiste lengte en breedte en aan de voorkant de juiste radius. De achterkant van de schoorstenen is recht dus hier de 5 ribben op gelijmd. Vervolgens op 0,5 mm dikke plaat een uitslag gemaakt en ter plekke van de ronding 22 inkepingen gemaakt in de lengterichting. Hierdoor laat de styreenplaat zich soepel om de ribben plooien. Beetje schuren en klaar.

@Stefan,
    Bedankt, toch een dag of 4 mee bezig geweest. Nu zijn mijn werkdagen niet zo lang hoor;).

9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    UP-Date 21

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de schoorstenen en het zalingdek. Heb de ladder tegen de SB schoorsteen gemaakt, het bordes op de SB schoorsteen , de 4 luchtroosters, de brandkraan op het zalingdek met de onderdekse leiding en de laadboom met de bevestigingen. Ook hier weer geen duidelijke foto's van dus mijn fantasie heeft weer overuren gedraaid. Ook een prototype gemaakt van de werklampen op de schoorstenen. Gezien de leeftijd van het schip passen hier niet de "normale" werklampen op. Dit zijn echt grote
    jongens. Hier had ik dan weer wel een redelijke foto van. Affijn, oordeel zelf.

Complete plaatje.

Kijkje vanaf boven op het zalingdek met de doorvoer van de trap (komt nog een roosterluik op ), de roosters in de schoorstenen, handrailing en brandleiding afsluiter.

Hier de foto van het prototype van het werklicht. Volgende keer zitten ze op de schoorstenen.

Tot de volgende keer.

10. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Bedankt voor de uitleg Sjoerd.
    Ziet er goed uit.

11. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Netjes bezig. Zien er goed uit die schoorstenen en het zalingdek.

Heb nog wel een vraagje over de railing aldaar.
    In het midden achter lijkt deze wel ingedrukt en wel zo dat ze voor het heklicht komt te zitten. Had het origineel dit ook zo?

12. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Dordtsebank,

Bedankt en graag gedaan.

@Watergeus,

De railing op de achterkant van het zalingdek lijkt niet ingedrukt, hij loopt daar echt naar beneden. ( Hier heb ik wel een goede , originele, bouwtekening van ) Het heklicht wat achter op het zalingdek komt te staan past nog ruim onder de railing en zijn montage plateau. Wat je er nu ziet staan is verder naar voren op het dek. Dit is de kraan die de blusleiding afsluit. Het montage plateau van het heklicht is naar achteren uitgebouwd zoals je op de tweede foto kunt zien.:)

13. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Ah, duidelijk.

Ik heb nu even beter gekeken, knap werk die afsluiter met blindflens incl. de bevestigingsbouten.

14. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    UpDate 22

Hallo allemaal,

Ook de mast op het zalingdek begint vorm te krijgen.

Hoop eerdaags de schoorstenen, het Zalingdek en de Mast in de kleur te kunnen spuiten. Daarna kan de definitieve plaatsing plaatsvinden. Ben er nog niet helemaal uit of ik dit deel demonteerbaar maak of alles echt "vastzet".'

Tot de volgende keer.

15. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Zo Sjoerd, ziet er weer goed uit. Kun jij mijn masten niet solderen voor de HH, ben ik van dat gezeur ook af;)

Ik zie bedrading lopen dus neem aan dat de verlichting werkend wordt?

16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @
    Stefan,

Bedankt. Wat jou masten betreft, ik wil je het plezier wat je hier aan gaat beleven, niet ontnemen;).
    Wat betreft de verlichting, niet zo uitgebreid als op de HH. Reden is weer het totaalgewicht. Meerdere types verlichting vragen weer een decoder. Ik maak dus in dit geval enkel de navigatieverlichting met de toplichten, het heklicht en de dekverlichting. Deze gaan branden op het moment dat het schip wordt geactiveerd. In principe sleep ik niet( geen werkende lier, gewicht) dus de diverse sleepverlichting ga ik niet aansluiten. Uiteraard worden wel alle lampen geplaatst.

17. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 23

Hallo allemaal,

Het schip heeft haar naam gekregen. Ook de diepgangsmarkeringen en de Plimsoll merken zijn aangebracht. Dankzij Johnny Lloyd die schitterende stickers voor mij heeft gemaakt. Ben er zeer over te spreken. Bedankt Johnny. Nog een paar kleine dingetjes aan de romp en dan kan ze in de zijdematte lak.

Tot de volgende keer.

18. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Schitterend Sjoerd!

Ja, die Johnny, die is handig met letters;)

Jan

19. Johnny Lloyd

Johnny Lloyd

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Sjoerd,

Bedankt voor de complimenten

Wordt een heel mooi schip, ben blij dat eea gelukt is en het staat mooi op jou boot

Gr john

20. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Prachtige letters voor een prachtig schip! :cool:

Deel Deze Pagina