En Sjaakie: lees vooral deze topics eens door: http://www.modelbouwforum.nl/threads/af-bouwen-van-de-smit-nederland-1-33.214095/ http://www.modelbouwforum.nl/threads/afbouw-van-een-smit-sleper.235191/ http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-tips.172425/
bedankt allemaal!!! en wat theo zei: freek johan, welke schaal heeft jouw boot??(mijne 1:33) waar heb je die spullen gekocht??(wat je nodig hebt om mee te varen) en hoeveel zou dat bij elkaar gaan kosten?? en zou ik het zo ergens kunnen bestellen veel vragen, maar ik hoop dat er antwoord op komt groetjes
mooi freek johan!! kan je me vertellen waar je die accu, servo, regelaars, motors, ontvanger en verder vandaan heb gehaald??/ dat zou ik wel graag willen weten, omdat hij op dezelfde schaal is
Sjaakie, Natuurlijk ben je vrij om te vragen of men hier op het forum een compleet boodschappenlijstje. Ben ervan overtuigd dat m.b.t. het bouwen van deze boot er zoveel informatie te vinden is dat het niet moeilijk is om zelf een keuze te maken. Wil je de boot afbouwen en laten varen dan kan dat alleen door je de materie eigen te maken. Lezen, aantekeningen maken, zoeken op het internet, prijzen vergelijken en zien wat het allemaal kost. Waarschijnlijk weet je al (ongeveer) wat je aan de hobby kunt en wilt besteden. En zo maak je voor jezelf het plaatje compleet. Neem er de tijd voor, ook om te besluiten of je met borstel of borstelloze motoren wilt varen. Laat dan eens weten wat je keuze is geworden en dan komen de experts wel met of of aanmerkingen. Als je het op deze manier doet duurt het misschien wat langer, maar bouw je intussen kennis op, die je later met het installeren van de apparatuur weer nodig hebt. Zelf vaar ik met plezier met ook zo'n boot. Succes ermee! Gr. Klaas.
dit is mijn eerste boot en ik heb in deze dingen totaal geen ervaring. jullie weten misschien wel websites die zulke dingen verkopen, maar ik dus niet is dit een geschikte zender voor mijn boot??(4 kanaals, 35 mhz) ik heb zomaar een aantal opties gevonden op google: servo loodaccu 6v ??4ah?? regelaar motor 1,5v stationair toerental 8000 omw/min
Uhm nee deze zal hem niet worden. 35mhz en dat mag alleen gebruikt worden voor het model vliegen. Je kunt bijvoorbeeld een 40mhz aan schaffen. De accu is ook wat aan de lichte kant je kunt beter en 10 of 12 ah nemen voor langer vaar plezier. En die servo is ook wat aan de lichte kant. En die regelaar is naar mijn idee ook niet echt geschikt voor dit model. En tot slot die motor is ook veel te licht je moet minimaal een motor van 6v hebben. Kijk maar eens op de site van rc-point daar haal ik mijn meeste spul vandaan. Ik zal zo ook wel even wat dingen op zoeken.
Sjaakie, Nee, die zender is totaal ongeschikt voor boten. Met die frequentie mag alleen maar worden gevlogen! Indien je enige moeite had gedaan om de bouwverslagen door te lezen dan was je zoiets tegen gekomen. Bij de bouwverslagen wordt ook genoemd welke motoren en regelaars er in liggen. Het enige van bovenbenoemde artikelen dat bruikbaar is is de servo. Accu te klein. Regelaar voor een borstelloze motor. Motor veel te kleine borstelmotor. Lees die verslagen nog eens goed door en probeer te begrijpen wat je leest. En wat je niet begrijpt ga je opzoeken. Zie het als een leerproces, waar je je behoorlijk voor in moet spannen. Anders sta je straks aan de waterkant en begrijp je bij de eerste de beste storing niet wat er aan de hand is. Het klinkt erg onvriendelijk wat ik schrijf, maar het is met de beste bedoelingen. Anders wordt het een grote droefenis. Op het forum is een schat aan informatie aanwezig. Over accu's, laders, zenders, motoren, regelaars. Je zult het zelf op moeten zoeken en lezen! Net zolang tot je het door hebt. Gr. Klaas.
Ha Sjaakie we bedoelen het echt goed. Als je van deze praktische vragen hebt moet gewoon eens op een middag of avond naar een club gaan. Vaak zijn daar mensen die al zo'n schip gebouwd hebben en je heel gerichte info kunnen geven of je hin model eens kunnen laten zien. Ik heb al gelezen dat er 1 redelijk bij je in de buurt zit. Succes en veel bouwplezier, want is dat natuurlijk ook belangrijk. Groeten Roelof
ik weet nog niet of ik de boot rc bestuurbaar maak, want het kost natuurlijk ook wel aardig wat maar weten wat erin moet is altijd handig ik heb wat gezocht hier op het forum maar heb niet veel gevonden over wat er in de boot moet om hem bestuurbaar te maken ik zie wel wat je opzoekt freek johan als je kan vertellen welk, en waar jij je spul vandaan heb
Sjaakie, Als je het verslag van Roel van Essen leest dan staat er in welke motoren (Bühler) erin liggen en waar hij ze heeft gekocht (RC-point). Ook staat er in welke regelaars (CTI) hij gebruikt. Levert RC-point ook. Zo uit mijn hoofd kosten de motoren rond de 30 Euro en de regelaars 23 Euro per stuk. Daar komt nog een Euro of 7 overheen voor het verzenden. Dan moeten er nog koppelingen tussen. Reken voor een zender ongeveer 100 Euro. Een 12 V 7 Ah accu kost ook ongeveer 30 Euro. Alles wat hier is beschreven benadert ongeveer de 250 Euro. Het kan natuurlijk ook goedkoper, maar dan zul je goed moeten zoeken en geduld moeten hebben. Op Marktplaats kocht ik een paar weken geleden een Multiplex Smart SX zender + ontvanger voor 25 Euro. Maar om zo'n deal te maken moet je weten wat je met zo'n combinatie kan. Het is een vliegtuigsetje op 2,4 Ghz, waarvan het gaskanaal wat minder geschikt is voor een boot. Maar aan de 3 overblijvende kanalen heb ik voldoende. Zou jij zoiets willen gebruiken dat moet je beide motoren op 1 kanaal zetten. De eerste motoren die ik in mijn sleepboot zette kwamen uit afgedankte boormachines. Er zijn dus alternatieven. Maar nogmaals je zult er wat energie in moeten steken. Begin met iets wat je kunt overzien en voor je het weet heb je de smaak te pakken. Succes ermee! Gr. Klaas.
voorlopig koop ik nog geen rc spul het is me een beetje duur, maar dat was te verwachten en er een idee over te hebben kan geen kwaad, toch?? afgelopen dagen heb ik hier thuis ook niet stilgezeten. ik heb het dek boven bij de stuurhut+de vloer in de stuurhut geschilderd en de reling+trapleuningen. binnenkort zal ik er weer wat foto's van plaatsen. groetjes sjaakie
Prima hoor Sjaakie! Beter zo dan dat je halverwege stil valt bij gebrek aan budget. Rustig je kennis opbouwen en een lijstje maken van dingen die je zou kunnen gebruiken. Af en toe Marktplaats eens afstruinen en op het Forum advies vragen. Succes ermee! Gr. Klaas.
Natuurlijk kan dat geen kwaad Sjaakie. Beter van te voren goed over nagedacht dan het bedenken als de boot al bijna klaar is. Dat geeft alleen maar extra problemen hoor. Nou leuk dat we je foto's weer zien verschijnen. Veel bouwplezier verder. Groeten Roelof
Wat zijn dat voor dingen achter de deuren Sjaakie? Het lijkt wel of de containers met de reddingsvlotten recht op de palen zijn gezet. Aan die palen horen aan de bovenkant twee ronde beugels te zitten, waar de containers horizontaal in rusten. Aan de onderkant kan de paal scharnieren en buitenboord geklapt rolt de container dan uit de beugels. Gr. Klaas.
dat weet ik, maar bij mij klopt niet alles doordat ik niet alles meer heb (doordat ik hem gekregen had) dus heb zelf wat dingetjes veranderd, en dit is dus ook iets anders geworden
een tijdje geleden, maar ik heb weer foto's. ik vergat het telkens om op internet te zetten, maar eindelijk zijn ze er - ik heb 2 nieuwe zijkanten gemaakt omdat de originele niet paste - de raampjes zitten erin - het instrumentenbord is af