Hèhè!! Eindelijk weer wat gedaan Hierzo een paar foto's: Enne, Freek Johan, die letters zijn best makkelijk erop gekomen!!
Sjaakie, Door de verf heen nog veel houtstructuur te zien. Nog wat schuurwerk te doen en net zo lang totdat de houtnerf weg is. Of plamuren natuurlijk. Op de romp zie ik plakband. Is dat voor de waterlijn? Lijkt vrij hoog te zitten. Aan de voorkant zit de waterlijn aan de onderkant van de ankerkluizen en achter 2 cm onder het berghout. Om de waterlijn af te tekenen de boot recht op tafel zetten. Dan met een potlood op een blokje hout of een passend doosje eromheen. Wel zo zetten dat de hoogte voor en achter klopt. Laat het plakband niet langer zitten dan nodig, anders wil het er moeilijk af, of blijven er lijmresten achter. Succes ermee. Gr. Klaas.
Het plakband is de waterlijn ja, maar voor de onderkant Er komt nog een laagje verf overheen, en dan is het wel goed maar bedankt voor de tip
Ik zie het ja, mooi dat het mee viel. Alleen het wit maken van de letters moet je even goed de tijd voor nemen. Ik wou eerst wat te snel maar dat heb ik geweten, toen kon het weer op nieuw. Maar begint al ergens op te lijken ga zo door. Als het schip straks klaar is ga je dan ook nog vervuiling en roest aan brengen? Ik ben dat wel van plan, ik wil het graag op een werk schip laten lijken, ben me alleen op dit moment aan het verdiepen op internet hoe ik dat kan doen.
Hey sjaakie, dat rooie wat er nu op zit is dat de waterlijn? Naar mijn idee hoord die achter hoger te zitten.
Het is nog niet echt toppie, ik ga hem overdoen, dus de verf zit nog niet aan de waterlijn. Maar verder goed opgemerkt hoor
Het is nog niet echt toppie, ik ga hem overdoen, dus de verf zit nog niet aan de waterlijn. Maar verder goed opgemerkt hoor
Ik dacht zeg het maar even zou wat zonde zijn als hij helemaal strak in de verf zit en het dan niet blijkt te kloppen. Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat.
het is helemaal fout op het moment ik had hem ingespoten met verf, maar het werd heel erg plekkerig en niet mooi hoe kan ik dat oplossen??? zelf denk ik dat het er helemaal afgeschuurd moet worden, of zou het ook geplamuurd kunnen worden?? zodat al de verf weg is en de romp wit en glad. en dan opnieuw inspuiten?? wie het weet mag het zeggen.... ik hoop op een snelle reactie.....
Net als Freek schrijft; schoon en glad maken. Dan even goed bezinnen hoe je verder gaat. Sommige mensen zijn (door ervaring) een kei in het spuiten. Dat geeft een mooi en strak resultaat, maar eer je het in de vingers hebt! Zelf heb ik altijd met de kwast gewerkt en dat lukt me aardig, al zeg ik het zelf. Maar ook schilderen met de kwast gaat niet vanzelf. Gebruik geen twee soorten verf door elkaar, tenzij je weet dat het geen kwaad kan. Dus keuze maken; kwasten of spuiten. Kleurenkeuze maken. Juiste kleuren verf kopen. Waterlijn er netjes opzetten, afplakken en dan verf erop. Op kunststof gebruik ik gewoonlijk geen grondverf, maar twee lagen lak over elkaar. Het houtwerk van Billing Boats is een ramp (althans van de oudere dozen) en vergt een hoop voorbereiding om het glad te maken. Daarvoor gebruik ik gewoonlijk blanke lak. Gebruik geen watergedragen en harslak over elkaar. Het wil nogal eens verkeerd op elkaar reageren. En om het in de vingers te krijgen; leef je eens uit op een paar proefstukjes. Succes ermee verder! Gr. Klaas.
Ik zou toch aanraden om zowieso een primer te gebruiken , zeker op een ABS romp . Ervaring heeft mij geleerd dat niet alle verf probleemloos hecht op ABS omdat dit een vette plastieksoort is . Groetjes Ronny
Je bent dan wel een paar uur aan het schuren terwijl je er nogaleens niet goed bijkan Dus zou je het daarom niet kunnen plamuren?? Dan is het ook weer glad en in de witte kleurr
Sjaakie, Het is jouw boot en jij bepaalt uiteindelijk hoe je het probleem oplost. Vergeet daarbij niet dat je twee verfsoorten over elkaar heen hebt zitten die elkaar niet verdragen. Uiteindelijk zal de reactie wel zijn uitgewerkt, maar kijk er niet raar van op als je later nog wat verrassingen tegen komt. En als je het met plamuren goed denkt te krijgen dan is er niemand die je tegen houdt. Een ding moet me daarbij wel van het hart. Deze ouwe knar vindt plamuren heel wat moeilijker dan verven. Ook dat plamuren moet je eerst in de vingers zien te krijgen. Ga er maar vanuit dat je van de plamuur ongeveer 2/3 weer weg moet schuren. Desondanks wens ik je veel succes. Mijn ABS rompen (Bugsier 3 en Smit Finland) heb ik ontvet met wasbenzine. De Bugsier is van 1976 en er is nog niets van de verf (Revell) losgekomen. Ook bij de Smit Finland (2012) zit alles er nog strak op. Laatste model Arnafjord met epoxy romp (2016) idem dito. Waarmee ik trouwens niets ten nadele van een ander zijn werkwijze wil zeggen. Gewoon doen waar je jezelf het best bij voelt. Gr. Klaas.
De kunststof rompen van BB staan erom bekend dat ze nogal vettig zijn. Reden: het losmiddel waarmee ze uit de mal komen. Hiermee gaat verf een reactie aan en gaat bladderen. Oplossing: inderdaad met wasbenzine ontvetten. Daarna pak ik een fijne pannenspons met warm water en afwasmiddel, en maak daarme de hele romp nog een keer schoon. Als laatste: heet water (zo heet dat je nog net je hand erin kunt houden) waarmee ik de romp schoonspoel. Met keukenpapier afnemen daarna in de lucht laten drogen. Dan is je romp mooi schoon, en gereed om te verven/spuiten. Ook twee types verf op elkaar geeft ellende. Altijd één type verf over elkaar gebruiken, dus Acryl op Acryl. Been there, done that, got the T-shirt...