smog hog

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 22 nov 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Een lavabo?

    :feli:

    Hij is heel mooi!
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    van de eerste foto natuurlijk he... met de 2 vleugeltjes:)
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even geen tijd gehad om te posten, maar afgelopen zaterdag was het zover!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste 3vluchtjes zitten erop. weinig trim nodig, op halve gas al voldoende power(nooit meer gas gegeven)
    wat wel nog niet juist was was de instelhoek motor en vleugel (maar daar had ik al een vermoeden voor.)
    we hebben de motor wat meer downtrust gegeven en de vleugel voorlopig een latje onder de achterkant gestoken(veel mooier en beter vliegbeeld)

    reden van deze aanpassingen vermoed ik:
    - veel krachtigere motor dan vroeger
    - de v stelling die verminderd is + rolroeren
    - standaard had die vleugel dus een hoek van 2°, nu vermoed ik dat dit teruggebracht is naar 0.
    kortom vliegt supergoed, is al sereus uitgetest door de piloot, kan traag vliegen, piloot amuseert zich. rollen gaat nog niet zo goed(iets meer uitslag geven)
    hij is gelukkig!
    nu verder met mn eigen bouwprojectjes!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    734
    Locatie:
    boskoop
    Gefeliciteerd! Hij ziet er mooi uit ook in de lucht ☺
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi resultaat Chris!
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Grote klasse Chris!
    En... behoorlijk goed zichtbaar! :feli:

    Nu maar talloze bouwpakketjes preparen... voor de beginners die het aan een Charter moeten ontberen. :confused:

    Mooi zo een oud Cessna kielvlakje.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja de tekening zal nog aangepast worden naar de nieuwe vleugelinstelling... voor wie wil kunnen ze de dxf altijd krijgen.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Als het kan zou ik hem wel graag hebben die DXF. Is het niet om te bouwen, dan wel als studiemateriaal.

    Een heel mooi resultaat (en ik kreeg gelijk met m'n kerstverlof maiden :yes: )
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd, jammergenoeg niet de eerste van het jaar... eens benieuwd wie dit gaat halen...
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Het toestel heeft inmiddels al heeeel wat vluchten op de teller, de piloot die nog een astro hog had, is deze nu ook aan het ombouwen naar dezelfde electro setup.
    hij is het oudste lid, en met de electro is hij net wat "veiliger" en sneller van de grond

    ikzelf heb de bouwdoos nog van de hog bipe... normaal zou ik deze methanol bouwen, maar bezit nu een ander model met 6cell lipo 4900mah, en ik denk eraan om deze hiermee ook uit te rusten.
    het moet geen 3d power hebben, liever de basic acro waarvoor deze ook gemaakt is.

    heeft iemand een idee welke motor ik kan gebruiken op 6cellen, met zo lang mogelijke vluchttijd, en een "zo klein mogelijke prop"

    ik denk dat ik me deze namiddag een sbuiten ga zetten met de romp om te bouwen.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... ik had op mijn Rascal 40 een Turnigy Air L5055A 400kv zitten.
    Draaide ik met 14 x 10... had daarmee 3.6 kg statisch aan de viswaag. 7250 rpm bij 45A. Kist woog bijna 3 kg.
    Maar met 1/3 'gas' meer dan een half uur vliegtijd uitgerekend. Rascal is echter wel heel rank gebouwd en heeft iets van een motorzwever, en kon mooi op snelheid komen. Regelaar had ik een 70A Hacker genomen, riant bemeten, zodat de fets minder te verduren zouden hebben... echter een 'kusje' van moeder-aarde heeft deze niet overleefd... Rascal ook niet...
    Maar toen voor deze een fijn recept... met kleine prop meer toeren en meer herrie. Grote prop geeft algemeen gesteld meer efficientie.

    Vloog perfect, en het motorje was niet te duur. Niet vergeten regelmatig de lagers te smeren. Ook elektromotor lager houden van olie...
    Hacker A50-16S... is ook een tover motor, maar de prijs is er dan ook naar...
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja wel die hacker is de reden van de ombouw naar electro...
    ik heb onlangs een sebart mss wind op de kop kunnen tikken met deze motor erin... om dezelfde lipo's te kunnen gebruiken wil ik gaan naar een electro setup.
    ik had aan een kleinere prop gedacht omdat er vroeger ook geen grote op zat, en mss de torque te groot zal zijn voor dit toestelletje...

    vlieggewicht geven ze op 2,94 kg tot 3,4kg
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat is de spanwijdte overigens? Qua vermogen heb je zeker niets te vrezen, het vliegt al bij half gas starts. Eigenlijk geen zorgen om maken? Als je het formaat prop maar kwijt kunt.

    Bij de Hacker wordt zelfs 16 x 10 gebruikt niet? Maar de motor heeft een goed rendement, denk dat je teruggeregeld een behoorlijke vliegtijd kunt pakken. Altijd even na te rekenen op eCalc natuurlijk. (moet mijn abo weer eens verlengen)

    Wel zal je door de grotere prop bijkans iets meer rudder/stuurcorrectie bij de start kunnen verwachten? Daar een kleinere hoogtoerende prop een iets geconcentreerdere stuwduk langs de staart lijkt te geven? Althans, ik heb de indruk dat het zo werkt. Rascal lijkt daar gevoeligvoor te zijn. Wil daarmee snel een wheely doen.

    Maar voor het zelfde geld is het het toespoor van smalle hakende 'WW-1' wieltjes, dat ik nu op enig uitspoor heb gezet.
    Moet ik nog testen.... Wil vanmiddag gaan vliegen, maar het lijkt nogal turbulent hier met een behoorlijk briesje. Rascalletje wil ik met iets braver weertje vliegen...zeker met dit soort streken :)

    Gr Bas
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    span is 1m40 voor de bovenvleugel.
    de hacker zal het niet worden, daar ik dit een zeeer dure oplossing vind voor dit toestel... ik zal een turnigy cloon nemen hiervoor denk ik:)
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik was in de veronderstelling dat je die op een reservebankje had liggen. Nee, dan zit je niet slecht met deze Turnigy. Bende power op 6S. Kan je er sowieso een slepertje voor kleine klassieke zwevers van maken.
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Ik vloog vorig jaar een Sebart Wind S met een SK3 5055 430kv met een aeronout 15x9 prop erop en dat was power öhne ende, vergelijkbaar met een hacker A50 op 16x10.

    Maar dat zal waarschijnlijk ook al een te grote prop zijn.
    Eigenlijk vind ik 6S behoorlijk veel voor een dergelijke tweedekker.
    Dat is toch een toestel voor een 6,5 tot 10 cc neem ik aan?
    Zit je meer in de 4S tot 5S categorie.
    Maar je wil natuurlijk die zelfde lipo's gebruiken.

    Een kleinere prop vraag natuurlijk een iets grotere kv waarde.

    Een goede combo voor dit toestel zou bvb zijn SK3 5045 450 kv met een 13x8 of een SK5045 500 kv met 12x7 zijn.

    Ongeveer 280W / kg, 32A en ruim 12 minuten vliegtijd! En is de power wat te pover, kun je er zonder probleem een iets zwaardere schroef opzetten.
    Helaas zijn eigenlijk alle motoren van HK al een hele tijd uit stock, soms vind je nog iets in de UK of international maar in Europe warehouse is er niets meer te krijgen.

    Een AXI 4120/18 heeft een kv van 515, kan ook perfect met een 12x7/8 of 13x 7/8

    Een D-Power (Derkum) 50-05 heeft zelfs een kv van 560, zelfs een 12x6 propje gaat daar uitstekend op presteren met een 6S

    Om een voldoende kleine prop te hebben ga je een iets hogere kv waarde nodig hebben
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan ook nog even neuzen bij de motoren van Lindinger? Planet-Hobby?
    Staan ook in de motorenlijst van eCalc, althans de betaalde versie.

    Gewicht van mijn Turnigy 400kv motortje was onder de 300 gram... en met die prop bij half gas al behoorlijk zuinig.

    In mijn nieuw opgebouwde Rascal heb ik een 4S pakket geplaatst. Verder een HET RC toeren binnenloper op een Planeta Pro gearbox. 13 x 11. Altijd nog 3 kg statisch trekkracht bij een gewicht van 3 kilo (span 180 cm). Ook deze dame komt al los bij half gas. Maar uitgekiend op het rendement viel het geheel helemaal niet tegen hoe goed het vliegt...

    Met een Dubbeldekker heb je wel meer luchtweerstand.

    Voor die combi gekozen omdat ik nog 3x 4000mA Turnigy pakketten doelloos had liggen. Mijn 6S Gens Aces vroegtijdig overleden. Konden niet tegen bewaren... Nja... Toekomstig fix ik weer een Rascal voor 6S
    In mijn bouwverslagje heb ik die 4S waarden nog neer gepend.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-9

    De pakketten waren bestemd geweest voor mijn gespeedstalde Hype Extra 330SC. En daar zat weer een 650 Kv op de bok, met 13 x 8 en gaf 2 kilo pull.Maar trok statisch 45A!!! In de lucht zakte dat direct naar benee. Kist woog 2450 gram totaal op een span van 140 cm. Ook die kwam vlot los en vloog netjes in de amperes met minder gas. Maar minder zuinig dan de Rascal-binnenloper-gearbox, die bovendien ook nog eens meer trekkracht gaf... bij minder toeren... En bij gereduceerd gas sappelt op het accupakket

    Andere optie... wat vliegen de smog-hogs bij RC-Groups?

    Met deze motor valt ook vast wel wat aan te vangen.. ik heb hem in mijn favorietenlijstje bij HK staan... https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=18167
    Ites lager kv, maar altijd nog goed te doen met 4S en 13 x 6,5 of 13 x 8... maar wel even nalopen in eCalc als deze er bij staan...

    Ik probeer zelf te mikken op props met grotere spoed, omdat die op snelheid wat beter hun werk blijven doen, trekkracht leveren.
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Hey Bas, ik heb via een selectie functie in ecalc de motoren geselecteerd. De lindinger en co. motoren stonden er niet tussen maar er zit vast ook wel eentje tussen die kan. De vereisten van Chris (6s, toch kleine prop) vereisen motor met relatief grote kv (voor een 6s motor dan toch).
    Moest hij naar 4s of 5s gaan is de keuze idd makkelijker.
    Mijn wayfarer (vergelijkbaar) woog als lood en vloog fijn met een sk3 4240 530 op 5s en een 13x8 prop. Was ook meteen wel de grootste prop die op de wayfarer paste zonder grashappen...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    als ik een 350 tank +asp61 +een servo van 20gram reken kom ik op ongeveer 1045gram uit (zonder de ontvangeraccu)

    de lipo weegt 730 gram, een regelaar rap 70gram... is 800gram +de motor nog... i(ongeveer 300gram) dan is het gewicht nagenoeg hetzelfde.
    neem ik geen extra ontvangeraccu dan is hij zelfs lichter dan standaard...
    6cellen is mss overkill, maar daarom dat ik de power mss minder wil en dan langere vluchttijden kan halen!

    en de motor bestellen, tja, als de bouw wat vordert kunnen ze mss in stock geraken, al zijn die derkums ook natuurlijk goed

    bedankt, ik open wellicht een nieuw draadje deze week ergens
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Gewicht aandrijving zal idd quasi modo hetzelfde zijn. Mijn ervaring met oude goede ontwerpen is dat ze op electro evengoed fantastisch vliegen. Succes,!
     

Deel Deze Pagina