Snaproll afstellen

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 30 mrt 2010.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik noem dat muggenziften, wellicht is het dan handiger om de quote-knop uit te schakelen.
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Dan waren je servo's zeker trager dan de JR's

    De meest gebruikte Ca scharnieren hebben geen echte scharnierpen maar zijn gemaakt van een soort stof waardoor precies de juiste demping ontstaat.

    Als je een pull-pull kabel op spanning zet maak je er een veer van, welke in serie staat met de servo. Aangezien de servo is teruggekoppeld voor deze veer via de potmeter, zal er resonantie op kunnen treden.
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    mbt quoten:
    Stom van mij, ik had die opmerking moeten laten. Mijn excuses. Nu weer terug naar het onderwerp :)

    @Bert:

    En zo'n wiel? of al dan niet kruisen van de kabels? maakt dat nog wat uit?

    De servo waar ik op doelde, de BLS 451, is niet veel langzamer dan de JR, maar dat is maar net hoe je het bekijkt en die discussie gaan we nooit uitkomen. Feit is wel dat ie iets langzamer is, inderdaad. Optisch is dit voor een mens niet waarneembaar, maar het is wel zo (0.10s/60 ipv 0.07/60). Daarmee valt ie nog net wel binnen de opgave voor "snelle servo's"

    Hoe speelt snelheid dan een rol in deze oscillaties?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2010
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het sleutelwoord lijkt wel pull-pull, maar er zijn ook genoeg mensen met JR-servo's die push-pull hebben en ervaren exact dezelfde problemen. Maar die rommelen waarschijnlijk ook allemaal maar wat aan:rolleyes:
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Zo'n wiel in een pull-pull aansturing is alleen zinvol als je ook zo'n wiel op je rudder hebt. Anders klopt de geometrie niet meer. Het maakt niets uit hoe je het begin en einde monteerd of je de boel kruist of niet kruist, als je maar zorgt dat de kabels niet strak getrokken worden.

    30%snellere servo's maakt natuurlijk wel uit wat gevoeligheid voor trillingen betreft, ik heb al wel eens de wat snellere Bls 251servo's geprobeerd op de rolroeren maar ben niet aan vliegen toe gekomen, zo stonden ze te trillen.

    @Alexzzz: Er wordt wat af gerommeld inderdaad, of ze vliegen met baggerstof motoren .
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het is echt niet vervelend bedoeld, maar waarom? Je zou eerder verwachten dat een langzame servo gevoeliger is voor trillingen, omdat die langzamer de bedoelde positie bereikt. Ik zou trillingen eerder wijten aan een onnauwkeurige potmeter danwel AD conversie van 'het potmetersignaal', een softwarematige timingsfout of speling in de tandwielen? (bij het toestel wat ik gezien had, had de servo zelf aardig wat speling, mijn 1e aanname was ook dat dat het probleem veroorzaakte)

    En wat betreft de BLS 251, spreek je jezelf daar niet een beetje tegen? De conclusie was net dat het trillen kwam door onjuiste montage/toepassing, ik ga er vanuit dat dat niet aan de orde was?

    +1 voor de term baggerstof, die kende ik nog niet :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2010
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee nee, de montage moet gewoon perfect zijn geweest. Futaba maakt gewoon slechte servo's:)
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Om weer een beetje terug te komen op het onderwerp, denk ik wel dat Bert gelijk had mbt. de snelheid en kracht van de S9650's, vandaar ook dat ik die ga vervangen door de BLS 153.

    Reden dat ik dat denk is omdat het wel zo was dat als ik bv. een snap van meskant naar meskant doe, je kunt zien dat het toestel de 1e 10~15 graden 'vliegt' en dan pas overtrekt.

    Aangezien de S9650's op ailerons qua kracht/snelheid de bottleneck vormen, ga ik er vanuit dat daar het probleem zit, het zit uiteraard niet in de piloot :p

    Andere inzichten op dat vlak, blijven welkom.

    Verder begrijp ik dat het een kwestie is van voldoende grote uitslagen, dan, als het kan, eerst up/down en dan de overige stuurinputs toevoegen.

    Hierover heb ik nog een vraag; het oorspronkelijk onderwerp was het afstellen voor een snaproll; is het dan een goede methode om in eerste instantie overal de maximale uitslagen voor te nemen, en dan deze bij experiment verkleinen tot je de snap krijgt die je wil?

    Voor de snap in de upline kwam ik nu nog uit op relatief veel rol en relatief weinig rudder/hoogte. Klinkt dat logisch?
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De Bls 251 is oorspronkelijk bedoeld als snelle staartrotor servo voor heli's. De "Zweckentfremdung" pakte hier dus niet goed uit. Ik geloof dat Futaba hier weinig aan kan doen. Het was meer een experiment onder de noemer van wie niks probeerd weet ook niks. Het geeft wel aan dat het blijkbaar erg lastig is om een snelle servo te maken met voldoende demping om te zorgen dat je niet als een lijder aan Cerebellaire ataxatoire
    dysdiadochokinase gezien gaat worden.

    @Henri: Ja zo moet het.
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Is er een 'typische' instelling voor de snap in P11?

    Ik kwam uit op veel rol en relatief weinig hoogte/richting, is dat een logische instelling voor die snap, of bewijs dat ik nog niet genoeg geprobeerd had?
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Oh wow :) Daar moest ik even voor zoeken.....

    Cerebellaire ataxie
    De kleine hersenen (het cerebellum) zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van onze bewegingen. Bij cerebellaire ataxie gaat er iets mis in het complex aan spieractiviteiten dat voor een beweging moet zorgen. Hierdoor wordt die beweging meer of minder ongecontroleerd uitgevoerd.


    Dysdiadochokinesie
    Het niet tegelijkertijd kunnen uitvoeren van twee snelle, tegengestelde bewegingen (bijvoorbeeld niet snel kunnen zwaaien met beide handen tegelijk)


    :eek:ntopic:

    Maar goed. Ook ik heb voor de F3A-X moeten zoeken naar een nieuwe afstelling m.b.t. de snaprols. Vorig jaar had ik er moeite mee maar viel het aantal snaprols mee. Nu zijn er 8 en moet het dus goed.

    Van het weekend aan het expirimenteren geweest met de hier beschreven info. Nu heb ik vooral trage, dodeband servo's op 4,8v (Ik zal niet zeggen dat het Hitechs zijn) maar ook ik kom uit op relatief weinig hoogte en richting en veel rol. Vooral de controleerbaarheid en voorspelbaarheid neemt sterk toe.
    Bij mij is deze instelling nu onder een schakelaar weggezet. Ik gebruik deze instelling alleen in de figuren waar een snap in zit. Rol is wel wat nerveuser geworden voor andere figuren, en ik ben geen fan van extreme expo instellingen in de normale figuren.

    @Bert:
    Ik was ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag over het type Pull-Pull kabel dat jullie gebruiken?

    Mark
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2010
  12. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Ik heb even nagekeken waar je op uit komt volgens de Japanse/Aziatische doctrine....

    Voorbeeldje van Suzuki's standaard setting voor de Zeque:

    aileron: 15 mm uitslag normaal, 32 positive snap, 35 negatieve snap
    elevator: 15 normaal, 15 positieve snap, 14 negatieve snap
    rudder: 70 normaal, 42 positive snap, 38 negatieve snap

    dus, aileron ruim 2x zo veel, elevator ongeveer gelijk, rudder serieus minder.

    Snaps worden met een speciale snap "condition" gedaan, die door de hoogteroer stick geactiveerd wordt (85% of meer). Er is er dus een voor up-snap en down-snap. Je hoeft dus geen schakelaars om te zetten tijdens het vliegen.

    Sommigen hebben dan nog een dual rate die de instellingen iets verandert afhankelijk van gasstand en dus type snap (in downline met gas dicht, in upline met gas vol open of de knife snap in F09 met half gas)

    Dat laatste wordt mij een beetje te veel.......

    Ook Naruke gebruikt dergelijke setups, maar dan zonder de DR. Overigens is hij absoluut geen fan van mixers en heeft alleen een rudder-to-elevator en rudder-to-aileron mixer voor de meskant.

    Voor aileron servo gebruiken ze meestal de S9154 (4.6 kg/0.14s) of tegenwoordig de BLS154 (8 kg/0.13s)

    Voor spin wordt ook een condition gebruikt, maar die wordt met een schakelaar EN hoogteroer stick ingeschakeld. Op deze manier heb je de normale vlieg conditie wanneer je uit de spin komt en kan je de schakelaar terugzetten wanneer het je uitkomt.


    Groetjes

    Roald
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Roald,
    Is dat even een eye-opener. Hiermee moet ge-experimenteerd worden. Dat 'gevogel' met schakelaars is maar niets. Had eigenlijk voor mezelf het overhalen van de stall-turn schakelaar in de M van P11 al uit mijn hoofd gezet. Mijn dank.
    Groet,
    Hans
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Maar als je dan vol up geeft, dan snapt ie altijd dus? (kon wel eens vervelend zijn, stel dat je niet mooi uitkomt met een figuur en dat even wilt corrigeren met vol up)
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    In de snap stand gaan je roeren niet naar een bepaalde stand staan, maar is dan is dat de nieuwe volle-uitslag stand.

    Wat ik niet begrijp is hoe je je hoogteroer een andere snap stand kan geven, als hij word geactiveerd door je hoogteroer...
    In jou lijstje zijn die dan ook gelijk, maar dat zal niet bij elke kist zijn.


    Verder wel super interessant, en bedankt voor het posten. :thumbsup:

    Ik kan ook niet lekker met schakelaars werken :(
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    of
    je weet je niet wat conditions zijn?
    of
    je verwart de knuppel-uitslag met de servo-aansturing

    Bij Futaba is je knuppelweg altijd van -100 tot + 100 %
    Hieraan knoop je een variabele uitsturing (servo-output) van 0 - 150 %

    De conditie wordt getriggerd op de knuppelweg en niet op de uitsturing
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik zal vast iets niet snappen/over het hoofd zien.

    Maar ook mt jou extra uileg begrijp ik hem nog niet.
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Welke zender heb je?

    Een conditie is is de mogelijkheid om van het ene op het andere moment al je modelinstellingen te kunnen wijzigen alsof je een ander model selecteert.

    Het veranderen van de conditie kan je laten gebeuren door alle hardwarebronnen. Dwz schakelaars, je trim, je knuppels.

    Nu knoop je de overgang van conditie 1 naar conditie 2 aan het passeren van 85% knuppeluitslag.

    Bij conditie 1 hoorde een servo-eindpunt van 80%. Bij conditie twee hoort een servo-eindpunt van 135 %.
     
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Hi,

    Zo werkt het niet, je kan bv in een futaba (12 of 14 weet ik zeker) instellen wanneer je vol hoogte geeft EN vol rudder EN vol aileron DAN gaat hij naar een andere conditie bv de snap conditie. Zelf ben ik er niet direct fan van, maar ik ben ook geen fan van schakelaar dusja :)
    Voorlopig switch ik nog niet. Maar ik ga het een van de volgende vliegdagen wel eens testen.
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hans, zover had ik hem.

    Maar als je de nieuwe conditie laat triggeren door 85% op je hoogteroer knuppel, hoe kun je dan volle uitslag op je hoogteroer geven, met de 1e conitie?
    En voor je rolroer en rudder zie ik geen probleem om je nieuwe conitie te latern triggeren door je hoogteroer. Maar voor je hoogteroer wel.

    Even iets duidelijker,
    Bij +100% knuppel uitslag tijdens normaal vliegen wil je +10mm uitslag op je hoogteroer. Bij snaps wil je 15mm op je hoogteroer.

    Als je de snap-stand laat triggeren door over de 85% hoogteroer knuppel uitslag te gaan. dan kun je volgens mij nooit vol up trekken (+100% knuppeluitslag) en maar 10mm houden, dan zou hij vanwege de nieuwe conditie naar de 15mm gaan.

    Dit alles is geen probleem als je snap en normale vlieg stand gelijk zijn voor je hoogteroer, zoals Roald post, maar dat is niet bij iedereen zo.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010

Deel Deze Pagina